February 2019 - Aisya Ismail

Wednesday, 27 February 2019

TIPS BERKACA MATA UNTUK WANITA BERTUDUNG

11:00 24
TIPS BERKACA MATA UNTUK WANITA BERTUDUNG
Assalamualaikum and hye readers.



Sebagai seorang wanita yang berkaca mata, ai selalu ada masalah untuk memadankan kaca mata dengan tudung ai. Tudung kembang lah, bingkai terbesar lah, terkecil lah dan kadang-kadang dah macam makcik-makcik pula. Ya, ai sedar akan perkara itu. Hahaha! Nak pakai kanta lekap, memang bukan ai. 


Penyelesaian kepada masalah ai ini, ai ada dua kaca mata. Kenapa ada lebih dari satu? Supaya senang ai nak padankan dengan tudung-tudung yang ai pakai. Ini pun ada perasaan nak tambah lagi tau, tapi sayangnya kaca mata mahal ok. Banyak lagi benda lain nak kena beli. Jadi, ai terpaksalah mencari jalan penyelesaian yang lain pula. Korang pun boleh ikut cara-cara ni kalau korang ada masalah yang sama.





Pilih bingkai yang sesuai dengan bentuk muka

Tak semua bingkai yang sesuai dengan semua bentuk muka. Dua kaca mata yang ai ada, ai pilih yang betul-betul kena dengan muka ai. Kalau kena dengan muka, tudung kembang sikit pun kadang-kadang masih nampak sempurna. Hahaha! Ok perasan. Jadi kalau korang nak pilih kaca mata, pastikan korang pilih yang betul-betul kena dengan muka korang. Tidak mengapa duduk lama di kedai, tuan kedai tak akan halau korang disebabkan memilih terlalu lama. Tapi, janganlah kedai nak tutup korang masih di situ.


Pilih kaca mata yang sesuai dengan jenis tudung kegemaran

Korang suka pakai tudung jenis yang macam mana? Bawal, selendang, sarung atau apa-apa je lah tudung yang korang selalu pakai, korang pakai lah masa pilih bingkai. Lain jenis tudung, lain lah efek bila pakai cermin mata. Macam ai, ai akan pakai tudung bawal setiap kali pilih bingkai, sebab ai memang pencinta tudung bawal.


Cara pemakaian kaca mata yang selesa

Pakai kaca mata pun ada cara ke? Buat masa ni yang ai tahu hanya dua cara iaitu pakai di dalam atau di luar tudung. Ai tak akan pakai kaca mata di luar tudung sebab ai tak selesa. Lagipun telinga ai di dalam tudung kenapa nak kena pakai di luar tudung pula. Tapi ada orang yang selesa pakai kaca mata di luar tudung. Ikut lah korang selesa untuk pakai yang mana satu. Kata orang bila selesa akan ada keyakinan. Keyakinan itu yang sebenarnya mencantikkan kita.


Material tudung yang sesuai

Asyik fokus untuk pilih bingkai je, material tudung pun penting juga tau. Jangan pilih material tudung yang terlalu licin. Tudung akan tertarik bila korang pakai dan buka kaca mata. Tapi kalau korang jenis pakai kaca mata di luar tudung, tak ada masalah. Letak sahaja kaca mata di atas tudung korang. Tak akan terusik tudung korang yang dah terlilit cantik tu.


Gaya tudung yang sesuai

Elakkan memakai tudung dengan gaya yang ketat mengikut bentuk wajah. Gaya ini akan menyebabkan tudung korang kembang bila mengenakan kaca mata. Longgarkan tudung agar dapat diberi laluan pada kaca mata tu. Tips ni juga boleh menampakan efek kurus pada muka korang tau.


Sekian sahaja tips dari ai. Siapa kata berkaca mata tak boleh bergaya? Korang silap ya. Kaca mata dah jadi trend dari semasa ke semasa. Yang tak rabun pun dah sibuk nak pakai kaca mata. Korang yang memang memerlukan, jangan jadikan alasan tak cantik dan tak boleh bergaya bila berkaca mata.




aisyaismail

Monday, 25 February 2019

JENIS BUNGA DAN MAKSUDNYA YANG TERSEMBUNYI

10:25 14
JENIS BUNGA DAN MAKSUDNYA YANG TERSEMBUNYI

Assalamualaikum and hye readers



Pernah tak korang bagi atau terima bunga pada seseorang? Tak kisahlah pada kekasih, isteri, suami, ibu, ayah, teman-teman atau pun orang yang tak dikenali. Sekuntum ke, dua kuntum ke atau berkumtum-kuntum.



Bunga selalunya dijadikan sebagai hadiah tanda terima kasih, melawat seseorang, memujuk dan ucapan tahniah. Tidak kurang juga bagi yang ingin meraikan sesuatu hari yang bermakna seperti  hari jadi, hari ibu dan hari graduasi. Tapi korang tahu tak setiap bunga sebenarnya ada maksud yang tersembunyi?




MAWAR

Paling popular di antara semua bunga. Sering diberikan kepada kekasih lebih-lebih lagi untuk melamar. Setiap warna bunga mawar ada maksudnya yang tersendiri. Walaupun dengan hanya sekuntum, dapat menceriakan hari si gadis.


Mawar merah membawa erti kecantikan, berani dan romantis. Jadi, tidak hairan lah mengapa mawar merah sering dijadikan hadiah untuk diberi kepada sang kekasih walaupun tanpa meraikan sesuatu. Mawar putih membawa erti cinta sejati, kemurnian, kesucian kelembutan dan rendah diri.



Mawar kuning pula bererti sahabat sejati. Haa, kalau korang dapat mawar kuning daripada pasangan, korang faham-fahamlah apa maksud dia ya. Mawar jingga membawa erti lamaran. Mawar biru membawa erti misteri dan mawar hijau membawa erti ketenangan. Manakala mawar hitam pula membawa erti kematian.



TULIP

Bunga tulip melambangkan bahawa orang yang memberi ingin memohon maaf. Selain itu, bunga tulip juga membawa maksud meluahkan cinta, ambil berat, kemewahan, semangat yang tinggi dan juga persahabatan. Secara umum, bunga tulip melambangkan cinta yang sempurna. Jika warnanya bermacam-macam, bunga tulip ini membawa makna keindahan cinta yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.


Gambar hasil carian di google.com



ORCHID


Bunga orchid atau anggerek merupakan bunga yang memerlukan waktu yang cukup lama untuk berbunga. Setelah menghasilkan bunga barulah orchid atau anggerek ini kelihatan cantik. Orchid juga tidak akan cepat layu. Orchid atau anggerek ini sesuai untuk pasangan atau teman yang meraikan hari graduasi atau mendapat apa-apa jenis pencapaian yang membanggakan. Sesuai dengan kesusahan untuk menjaga pokoknya.


MATAHARI

Bunga ini diberi nama bunga matahari kerana sifatnya yang selalu menghadap ke arah matahari. Malah, rupanya juga seakan-akan matahari. Itulah yang membuatkan bunga matahari menjadi simbol ketulusan dan kesetiaan. Jika ingin menunjukkan kesetiaan kepada pasangan, bunga matahari adalah bunga yang paling sesuai.


PEONY

Bunga peony selalu kelihatan cantik dan wangi. Bunga ini juga dapat menghilangkan infeksi dan rasa sakit. Secara tidak langsung, bunga peony membawa maksud kebahagiaan.


LILY

Bunga lily melambangkan kesucian, kesopanan dan kemurnian. Bunga ini sesuai diberikan kepada pasangan. Gadis di luar sana pasti gembira menerima bunga lily sebagai hadiah. Bunga lily juga kerap dilihat dijadikan sebagai bunga tangan di majlis perkahwinan selain deberikan pada hari konvokesyen.


HYDRANGEA

Hydrangea merupakan simbol terima kasih kepada seseorang. Kalau korang nak meluahkan rasa terima kasih, bunga yang cantik ini sangat sesuai dijadikan sebagai hadiah. Hydrangea ini juga semakin popular dan dijadikan hiasan meja dan pelamin.


Gambar hasil carian di google.com


DAISY

Bunga daisy atau juga dikenali sebagai bunga aster memberi makna kesetiaan dan kesabaran. Bunga ini hanya sesuai untuk seseorang yang korang selesa dan yakin akan kesabaran dan kesetiaannya. Selain mawar, daisy juga adalah pilihan yang tepat buat sang kekasih. Dan bunga kesukaan ai sudah tentunya bunga daisy.



Korang dah tau ke bunga apa yang korang nak beli bila ke kedai bunga nanti? Kalau untuk ai, ai tak kisah pun apa maksud di sebalik bunga-bunga itu. Asalkan cantik, ai akan suka. Semua bunga cantik dan mampu berseri sebagai hiasan rumah.







aisyaismail