May 2021

Monday, 24 May 2021

BILA JIRAN POSITIF COVID-19

May 24, 2021 16
BILA JIRAN POSITIF COVID-19

 Assalamualaikum and hye readers.




Sejak kebelakangan ini, makin menjadi-jadi pula jumlah kes COVID-19 di Selangor. Nak keluar pergi kerja pun dah rasa tak selamat. Tapi apakan daya, demi sesuap nasi. Kita gagahkan lah juga diri untuk pergi.



Bila jiran positif COVID-19

Seminggu sebelum hari raya haritu, kawasan kejiranan Ai dikejutkan dengan berita jiran kami dijangkiti COVID-19. Tapi tak kecoh pun. Siapa yang tahu tu tahu lah. Seramai 5 dari 7 orang di dalam satu rumah positif COVID-19. 2 orang kuarantin di rumah, dua orang dibawa ke MAEPS, seorang dibawa ke Sungai Buloh dan 2 orang lagi negatif dan kuarantin di rumah.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/bila-jiran-positif-covid-19.html


Rumah jiran yang positif dengan rumah Ai dekat sangat. Masa dapat berita tu memang berdebar-debar sangat. Rasa nak berkurung dalam bilik je dan tak mahu berjumpa dengan sesiapa. Tapi lepas difikir-fikirkan balik mereka semua kuarantin di dalam rumah. Tak ada apa yang nak dikhuatiri kalau masing-masing tahu jaga SOP.



Lagi pula, kalau kita rasa takut dan menjauhkan diri daripada mereka siapa pula nak beri bantuan pada mereka jika bukan jiran-jiran. Ai terus positifkan fikiran ini. Coco dan jiran-jiran yang lain beri bantuan untuk belikan keperluan seperti barangan peribadi dan makanan kepada mereka.



Pada malam raya, Ai masak rendang ayam resipi dari mak Ai. Coco hantarkan rendang dan lemang untuk mereka jamah di pagi raya. Tapi, bukan kami sahaja yang beri tau. Lebih 5 buah rumah yang memberi juadah hari raya kepada mereka. Sampai tak termakan. Hahaha! Waktu-waktu susah begini lah baru kita akan nampak kebaikan jiran sekeliling.



Alhamdulillah, sekarang mereka berlima yang positif sudah kembali sihat dan pulang ke rumah. Rasa sedih tak dapat beraya, sedih lagi mereka kena beraya dengan tidak boleh berjumpa sesiapa dan risaukan kesihatan diri sendiri. Susah kita, ada lagi yang lebih susah. Cuma Allah nak tunjuk depan mata kita atau tidak sahaja.





aisyaismail

Thursday, 20 May 2021

PERTAMA KALI DALAM SEJARAH SAMBUTAN AIDILFITRI

May 20, 2021 16
PERTAMA KALI DALAM SEJARAH SAMBUTAN AIDILFITRI

 Assalamualaikum and hye readers.




Selamat hari raya maaf zahir dan batin Ai ucapkan kepada semua pembaca aisyaismail.com. Walaupun tahun ini masih lagi seperti tahun yang lepas iaitu raya PKP, tapi raya tetap raya walaupun tiada kemeriahannya. Ehh, korang masih ada mood nak baca entri tentang raya tak? Ke dah bosan? Hehehe!



Hari Raya PKP

Hari raya tahun ni tak banyak cerita yang nak Ai kongsikan sebab aktiviti sangatlah terhad. Aktiviti wajib di pagi raya, bersalam dan bermaafan, makan dan bergambar. Selepas dah selesai semua tu, kami tengok filem 18 Puasa tapi Ai dan Coco  tertidur dengan lena. Bangun-bangun dah masuk waktu Zohor. Kami makan sekali lagi sebelum tukar baju biasa.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Tahun ni Ai berharap sangat dapat beraya dengan mak dan baba. Dah dua tahun tak dapat raya pertama bersama. Rindunya nak anyam ketupat, gilir-gilir kacau rendang dalam kuali, tengok adik lelaki Ai rebus ketupat dan macam-macam lagi lah.



Selepas diumumkan tidak boleh rentas negeri pada bulan Januari yang lepas, Ai ingatkan akan ada kelonggaran pada hari raya tahun ini. Tapi rupanya lebih teruk lagi! Jangan kan negeri, daerah sekalipun tak boleh nak rentas. Hahaha! Aduh.. rindu betul kat mak baba. Nak dekat setengah tahun tak berjumpa. 



Tapi nak buat macam mana, kes COVID-19 semakin hari semakin meningkat tinggi. Kalau kita dibenarkan bebas di hari raya tidak mustahil kes boleh mencecah ke angka yang jauh lebih tinggi. Ai tak minta, tapi benda boleh terjadi kalau kita tidak berjaga-jaga. Kalau difikirkan balik, apalah sangat setengah tahun jika nak dibandingkan dengan yang lebih lama tak dapat berjumpa dengan keluarga.



Jahit atau beli baju raya?

Macam Ai cakap tadi, Ai memang sangat berharap tahun ini Ai dapat beraya dengan keluarga sebelah Ai. Jadi, semangat nak menjahit baju raya tu tiba-tiba muncul. Padahal tahun lepas Ai dah berazam malas nak jahit baju raya dah. Nak beli je, senang. 


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Jadi seorang Aisya Ismail ni sebenarnya beli baju lagi susah daripada jahit baju. Mana tak nya, beli secara online bila sampai depan mata tu macam-macam Ai nak ubah. Ada je lah benda yang tak kena. Nak beli saiz kecil terlalu kecil. Bila pilih satu saiz lebih besar, terlalu besar pula. Akhirnya kena ubahsuai baju . 



Jangan terkejut lah kalau Ai beli baju bentuk lain, tapi bila pakai dah jadi bentuk lain pula. Tetas itu tetas ini, buka, potong, cantum dan akhirnya sama sahaja macam Ai jahit baju baru. Baik jahit sendiri, senang. Murah pun murah. Hanya keluarkan kos beli kain sahaja. Tapi kalau datang malas Ai nanti, lain pula Ai cakap. Huhuhu!



Pertama kali dalam sejarah sambutan Aidilfitri

Dari tadi bercerita, tak cerita juga kan apa yang pertama kali tu. Hahaha! Pertama kali dalam sejarah Ai jahit baju melayu sendiri. Bangga juga lah bila Coco balik dari solat pagi raya ada kawan dia yang kata baju tu cantik dan dia nampak kurus. Hahaha!


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Sejak dari zaman belajar lagi Ai memang lebih kepada buat kajian untuk baju-baju wanita. Baju lelaki memang tolak tepi. Tapi boleh lah jahit, cuma Ai taknak sebab Ai tak pandai nak ukur badan lelaki. Taknak praktik sebab malu. Hahaha! 



Sesekali je Ai buat kurta untuk Coco. Tapi ukuran memang tak pernah tepat. Asyik terkecil je. Tapi kali ni jadi pula baju melayu. Cuma bahagian pinggang seluar je tak berapa kemas sebab Ai tak ada dan malas nak beli getah pinggang yang sesuai. Tak apa lah, tak nampak pun kat bahagian dalam. 



Itulah kisah hari raya Ai pada tahun 2021 ini. Ai harap tahun depan lebih meriah dan bermakna dari tahun ini dan sebelumnya. Aamiin.





aisyaismail

Tuesday, 11 May 2021

PATUTLAH RAMAI YANG MEMBELI DI PUSAT PAKAIAN HARI-HARI!

May 11, 2021 19
PATUTLAH RAMAI YANG MEMBELI DI PUSAT PAKAIAN HARI-HARI!

 Assalamualaikum and hye readers.




Bila sebut sahaja Pusat Pakaian Hari-Hari, terus Ai teringat kedai baju yang ada bermacam-macam pilihan rekaan baju. Daripada pakaian untuk perempuan, lelaki, tua, muda, kanak-kanak, bayi dan sampailah pakaian dalam boleh didapati di sana.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Ai ingat lagi semasa zaman belajar dulu, kalau nak cari baju untuk ke kelas Ai mesti akan pergi ke Pusat Pakaian Hari-Hari. Selain banyak pilihan yang menarik, harganya juga sangat berpatutan. Itu belum lagi bila Hari-Hari buat sale, memang murah sangat-sangat.



Hari raya pun selalu ada tawaran menarik. Ai tengok je dari luar sebab Ai memang tak akan pergi waktu nak raya sebab ramai orang membeli-belah kat situ. Ai pun tak tahu lah apa yang ramai sangat dekat Hari-Hari setiap kali nak raya.



Patutlah ramai yang membeli di Pusat Pakaian Hari-Hari

Tapi... hari tu Ai pergi juga sebab ramai kawan-kawan Ai yang pergi dan muat naik kemeriahan membeli-belah di Pusat Pakaian Hari-Hari. Siap dapat paket raya comel. Terus Ai ajak Coco. Nak tengok juga apa yang menarik sangat tu kan. 



Ai pergi di sebelah pagi. Sesudah kedai buka Ai dah ada kat dalam tu. Jadi tak ramai lah orang. Boleh memilih dengan penuh ketenangan di dalam tu.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Macam Ai cakap tadi, harga di Pusat Pakaian Hari-Hari memang berbaloi-baloi. Baju-baju kurung tak sampai RM100 pun. Rambang mata tak tahu nak pilih yang mana satu. Tak cukup di tingkat bawah, di tingkat atas pula Ai pergi meronda. 



Koleksi Hari Raya 2021 di Pusat Pakaian Hari-Hari

Apa yang menariknya di Pusat Pakaian Hari-Hari, baju raya korang senang nak suai padankan dengan satu keluarga. Pada yang suka sedondon di pagi raya, memang sesuai sangat lah pergi cari baju raya di situ.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Paket raya dan beg ungu percuma bermula 23 April 2021

Tadi Ai ada tulis tentang paket raya yang comel kan? Sumpah comel Ai tak tipu. Dengan setiap pembelian RM100 dan ke atas akan mendapat paket raya yang comel itu. Beli baju satu keluarga, memang dah lepas lah RM100 tu.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Untuk mendapatkan beg ungu pula, korang kena berbelanja sebanyak RM200 dan ke atas. Paket raya pun dapat, beg ungu pun dapat. Beg ungu tu beg kitar semula. Lepas ni boleh guna balik untuk pergi beli barangan dapur. Tak payah lah nak bayar 20sen setiap kali nak dapatkan plastik. Bawa sendiri sahaja beg dari rumah.



85 cawangan di seluruh Malaysia

Pusat Pakaian Hari-Hari mempunyai 85 cawangan di seluruh Malaysia. Banyak kan? Pergi mana-mana memang senang nak jumpa Hari-Hari ni. Dalam tahun ini juga, Pusat Pakaian Hari-Hari akan dibuka di Klang, Kajang, Tampin, Bukit Mertajam dan Kedah.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Pembelian secara online

Sekarang pakaian di Pusat Pakaian Hari-Hari sudah boleh dibeli secara atas talian. Menarik kan? Dah tak payah nak bersesak-sesak di kedai. Duduk je di rumah diam-diam dan beli lah secara atas talian. Lepas tu tunggu pakaian korang sampai di rumah. Pembelian boleh dibuat menerusi Shopee Hari-Hari atau melalui website www.ehari.com. Apa yang korang duduk lagi tu? Beli lah sekarang!






aisyaismail

Friday, 7 May 2021

MERIAHKAN JUADAH HARI RAYA DENGAN F&N LIFE

May 07, 2021 20
MERIAHKAN JUADAH HARI RAYA DENGAN F&N LIFE

 Assalamualaikum and hye readers.




Hari tu Ai ada kongsikan dengan korang kan Ai ada beli Rose Agar-Agar Bundle melalui aplikasi F&N Life. Lepas dah sampai Rose Agar-Agar Bundle tu, terus terasa nak buat Agar-agar Sirap Selasih F&N. Dah lama tak makan. Selain Agar-agar Sirap Selasih, Ai ada buat juga Sirap Bandung Blanded F&N. Saja nak basahkan tekak dengan air yang Ai tak pernah minum.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Rasa Agar-agar Sirap Selasih ni, sama je macam minum air sirap selasih. Cuma dia kenyal-kenyal. Memang sesuai sangatlah untuk dijadikan juadah moreh dan juadah hari raya. Kalau korang peminat air sirap selasih macam Ai, memang akan suka agar-agar sirap selasih ni. Yang tak pernah cuba pun akan jadi suka. Ecewahhh! 



Resipi Agar-agar Sirap Selasih

Bahan-Bahan

1. 1 paket 8g serbuk agar-agar Nona warna putih

2. 1L air

3. 250g gula (boleh kurang atau lebihkan)

4. 1/2 cawan kordial sirap F&N (boleh kurang atau lebihkan)

5. 3 sudu makan selasih (boleh kurang atau lebihkan)


Cara-Cara

1. Rendam selasih supaya kembang dan tapis untuk buang air rendaman.

2. Campurkan serbuk agar-agar Nona bersama air, gula dan kordial sirap F&N ke dalam periuk.

3. Kacau dan didihkan sehingga larut.

4. Padamkan api dan masukkan selasih. Kacau supaya selasih tidak berketul.

5. Tuangkan ke dalam acuan dan sejukkan sehingga agar-agar menjadi pejal.



Resipi Iced Blanded Sirap Bandung F&N

Bahan-bahan

1. 150ml Sirap Ros F&N (boleh kurang atau lebihkan)

2. Susu Krimer Sejat F&N 

3. 450g ais


Cara-Cara

1. Campurkan sirap ros, susu krimer sejat dan ais ke dalam pengisar dan kisar sehingga sebati.

2. Tuang ke dalam cawan dan sedia untuk dinikmati.



Pelbagai resipi menarik di aplikasi F&N Life

Semalam masa Ai belek-belek aplikasi F&N Life tu, baru Ai perasan di dalam aplikasi itu terdapat banyak resipi mudah untuk dicuba. Bila dah PKP 3.0 ni, mula lah macam-macam resipi yang Ai nak cuba. Hahaha! Mood pun tengah rajin semalam. Pada yang tak tahu di mana nak cari resipi tu, korang klik je bahagian Inspiration di sebelah bawah aplikasi.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Resipi Iced Blended Sirap Bandung tu pun Ai dapat dari situ. Scroll resipi punya pasal, terus teringin. Kebetulan bahan-bahan pun ada, terus Ai buat. Kalau ikutkan hati ini, macam-macam lagi resipi lagi yang Ai nak cuba. Tapi tak ada bahan-bahan. Lepas ni kalau kerajinan tu sampai lagi, Ai akan cuba satu persatu resipi tu. 


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Meriahkan juadah hari raya dengan F&N Life

Senangkan nak meriahkan juadah hari raya korang dengan F&N Life ni. Jadi jangan tunggu-tunggu lagi. Muat turun aplikasi F&N Life melalui Apple Store dan Google Play sekarang dan order keperluan hari raya korang hari ini! Masih sempat lagi ni abang posmen nak hantar.



Pada yang tak dapat nak pulang ke kampung untuk menyambut hari raya bersama keluarga tersayang, korang boleh kongsikan kemeriahan dengan mengahantar keperluan barangan raya kepada mereka. Caranya sama sahaja. Muat turun aplikasi F&N Life, order, bayar dan tunggu keluarga di kampung hubungi anda. 





aisyaismail