Tips Bagaimana Nak Menjaga Mata Anak Tanpa Tinggalkan Penggunaan Gajet - Dr Mohd Hafidz Ithnin

Friday 3 December 2021

Tips Bagaimana Nak Menjaga Mata Anak Tanpa Tinggalkan Penggunaan Gajet - Dr Mohd Hafidz Ithnin


 Assalamualaikum and hye readers.




Tips bagaimana nak menjaga mata anak tanpa tinggalkan penggunaan gajet - Dr Mohd Hafidz Ithnin | Zaman sekarang ni susah betul nak membendung penggunaan gajet di kalangan kanak-kanak. Tapi tidak boleh 100% menyalahkan ibu bapa yang memberi gajet kepada anak-anak juga. Bukan semua ibu bapa malas nak melayan anak-anak. Tapi kita sedia maklum, zaman sekarang memang zaman di mana-mana sahaja menggunakan gajet.


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Ada ibu bapa yang bersungguh-sungguh mengajar anak-anak tanpa penggunaan gajet. Tapi bila bertemu saudara-mara, kawan-kawan atau jiran-jiran secara tak langsung mereka akan terdedah dengan gajet juga bila ada di antara rakan sepermainannya itu bermain dengan gajet. Sistem pembelajaran sekarang juga banyak menggunakan gajet.



Bila anak-anak dah setiap hari bersama gajet, mesti akan mula rasa risau akan menjejaskan masalah mata anak-anak. Dr Mohd Hafidz Ithnin, pakar mata di Optom Eyecare Bangi dan pensyarah UIAM ada berkongsikan cara menjaga mata anak-anak tanpa meninggalkan gajet di dalam seminarnya yang bertajuk "Bagaimana Nak Menjaga Mata Anak Tanpa Tinggalkan Penggunaan Gajet" pada 1 Disember 2021 yang lepas.


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Kesan penggunaan gajet pada mata kanak-kanak


Peningkatan power spek mata

Daripada manusia lahir ke dunia ini, mata manusia memerlukan perkembangan dari semasa ke semasa. Jika perkembangan tidak berlaku dan mata asyik terlalu fokus kepada gajet, mata akan cepat bermasalah. Masalah mata menyebabkan kanak-kanak terpaksa memakai cermin mata. 


Makin lama power spek mata akan bertambah. Dan semakin anak-anak membesar, kanta cermin mata akan bertambah tebal. Jika tidak dibendung masalah mata ini, boleh mengakibatkan saraf belakang mata rosak dan koyak. Jika sampai terkoyak, boleh mengakibatkan buta.


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Otot fokus mata tidak stabil

Kanta mata berfungsi untuk fokus pada sesuatu yang kita lihat. Bila terlalu fokus, mata akan cepat letih dan penglihatan akan mula pudar. Jika sudah tidak terkawal, perlukan masa yang lebih panjang untuk menjadi normal semula.


Mata cepat penat dan masalah juling

Apabila fokus terhadap gajet terlalu lama, mata akan kurang bekerlip dan menjadi punca kepada mata cepat kering dan penat. Kerlipan mata amat penting untuk menghasilkan air mata yang melembabkan mata. Bila anak-anak menggosok mata yang kering boleh menyebabkan power semakin meningkat. Keletihan mata kerana terlalu fokus terhadap gajet itu juga adalah punca kepada masalah juling.


Susah nak tidur / imsomnia

Cahaya biru yang banyak dihasilkan oleh gajet bahaya kerana boleh menyebabkan kesukaran untuk tidur di waktu malam. Malah bilik tidur juga tidak disarankan untuk menggunakan lampu LED yang bewarna biru.


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Tips bagaimana nak menjaga mata anak tanpa tinggalkan penggunaan gajet - Dr Mohd Hafidz Ithnin


Berehat sebentar

Kita tak boleh nak elak untuk anak bermain gajet selama berjam-jam. Tak semua anak-anak nak mendengar kata. Boleh bermain gajet setiap hari, tapi pastikan dengan kawalan. Apa yang kita boleh lakukan, berehat sebentar daripada bermain gajet setiap satu jam. 


Alihkan pandangan mata kepada sesuatu yang lebih segar seperti melihat pemandangan di luar rumah. Paling bagus untuk tengok tumbuh-tumbuhan hijau. Elakkan melihat tv semasa sesi rehat tersebut. Boleh set alarm untuk tidak terlepas tempoh masa satu jam itu.


Galakkan aktiviti di luar rumah

Fokus terhadap gajet terlalu lama boleh mengakibatkan juling dan power mata menjadi tinggi. Semakin lama semakin ramai kanak-kanak yang yang menghidapi masalah mata. Kajian ada mengatakan, kanak-kanak yang banyak menghabiskan masa di luar rumah kurang menghidapi masalah ini berbanding kanak-kanak yang banyak menghabiskan masa di dalam rumah. 


Gunakan kanta khas untuk penggunaan gajet

Jika anak-anak sudah tidak boleh dikawal langsung dan dibimbangi akan tantarum yang berterusan, gunakan spek mata dengan kanta khas yang boleh mengawal cahaya gajet dari masuk terus ke dalam mata. 


Kanta khas mempunyai penapis cahaya yang bewarna biru. Terutama sekali untuk kanak-kanak yang kerap bermain gajet di waktu malam sebelum ttidur. Ini adalah supaya cahaya biru tidak akan masuk ke dalam mata anak-anak dan menjadi punca kepada gangguan tidur malam.


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Beri ganjaran kepada anak

Bila bercakap mengenai ganjaran, ia tidak semestinya dengan duit. Jangan didik anak-anak dengan memberi duit untuk melakukan sesuatu. Takut terbiasa sehingga ke besar. "No money no talk" kata orang. 


Korang boleh cuba bagi ganjaran, kalau tidak bermain dengan gajet korang akan bawa mereka keluar berjalan-jalan. Atau korang boleh tawarkan aktiviti-aktiviti yang mereka gemari. Dalam pada masa yang sama dapat mengeratkan lagi hubungan korang dengan anak-anak. Bukankah itu lebih menyeronokan?


https://www.aisyaismail.com/2021/12/tips-bagaimana-nak-menjaga-mata-anak-tanpa-tinggalkan-gajet.html



Bolehkah masalah juling kerana bermain gajet diubati


Masalah juling kanak-kanak kerana bermain gajet boleh diubati jika masih di dalam peringkat awal dan bergantung kepada keterukan juling tersebut. Korang kena bawa anak-anak korang berjumpa dengan pakar mata dengan segera. Jangan dibiarkan kerana juling tersebut boleh menjadi kekal. 


Jika juling itu tidak teruk, anak-anak perlu menjalani rawatan dan terapi selama 6 bulan sehingga setahun diikuti dengan rawatan susulan selepas itu. Jika juling itu teruk, tempoh rawatan dan terapi akan melebihi dari setahun. Dan lebih teruk lagi, anak-anak mungkin perlu melakukan pembedahan.



11 Disember 2021 - Pemeriksaan mata kanak-kanak


Sempena tahun baru 2022, bermula daripada 11 Disember 2021 ini Optom Eyecare Bangi akan mengadakan pemeriksaan mata untuk kanak-kanak. Untuk pemeriksaan mata ini, sebulan sekali boleh datang ke Optom Eyecare Bangi dan berjumpa dengan doktor pakar mata, Dr Hafidz Ithnin. 


Korang boleh buat temu janji untuk 11 Disember 2021 ini di talian 011-11479093. Kalau tidak boleh bulan ini, buat temu janji bulan hadapan atau bila-bila berkesempatan.



Jangan bertangguh lagi untuk membuat pemeriksaan mata anak-anak korang kerana dibimbangi akan melarat ke peringkat yang lebih teruk. Pastikan anak-anak kurang masalah mata. Tak perlu tunggu dah ada simptom sakit mata baru nak berjumpa pakar. Penglihatan mata sangat mahal ya. Jaga mata anak-anak bermula dari sekarang. 



Klik link di bawah ini ya!

https://youtu.be/vgaBc0SB2gA



Untuk info selanjutnya boleh melayari website https://optom.com.my/.



Optom Eyecare Bangi :

No.31 Jalan 8/1,  Seksyen 8, Bandar Baru Bangi, 43650 Bangi, Selangor.

Waktu operasi :

9.00am - 8pm setiap hari

Facebook : Optom Eyecare

Instagram : Optom Eyecare

WhatsApp : wasap.my/601111479093





aisyaismail

9 comments:

  1. betul tu
    wah bagus tips yang dikongsikan nih
    atleast dapat bantu ibu bapa untuk pastikan mata anak-anak okay

    ReplyDelete
  2. inilah perkara yang merisau saya tentang anak saya yang bongsu...selalu sangat main HP

    ReplyDelete
  3. Bagus tips ni...tq sharing AI :)

    ReplyDelete
  4. Sebab tu semakin ramai anak2 sekolah rendah dah perlukan cermin mata

    ReplyDelete
  5. nice sharing. tu dia. sampai boleh juling kan. i ada anak sedara yg kalau tgk phone boleh 1 jam duduk cam tu je.

    ReplyDelete
  6. mmg amat merisaukan tgk trend anak2 sekarang main gadjet lama sgt kan. tq for tips

    ReplyDelete

Janga lupa untuk tinggalkan komen =D