CARA MENGATASI MASALAH BARAN - Aisya Ismail

Wednesday, 28 March 2018

CARA MENGATASI MASALAH BARAN

Assalamualaikum and hye readers~



Masalah baran amatlah tidak disukai oleh sesiapa pun. Pada ai, sikap baran ini adalah salah satu kekurangan yang ada dalam diri. Ai tidak mempunyai masalah baran, tetapi ai mempunyai beberapa orang kenalan dekat yang mengalami masalah ini. Kalau dah start barannya, bersiap sedia lah untuk bertabah. Kadang-kadang sampai menangis nak bertahan dengan perangai baran mereka itu.


Hasil carian di Google.com.


Kita sedia maklum, apabila sedang marah kita akan melontarkan pelbagai kata yang akan mengguris hati orang lain. Apatah lagi apabila kita mempunyai masalah baran. Kita tak suka orang bercakap kasar atau tinggi pada kita, akan tetapi kita sendiri tidak boleh mengawal perasaan untuk marah dan mengguris hati orang lain.


CARA ATASI MASALAH BARAN

1- Berwuduk
Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan dari api. Api dipadamkan dengan menggunakan air. Jadi, jika perasaan marah itu wujud dalam hati, berwuduklah. In syaa Allah perasaan marah dalam hati itu hilang.

2- Duduk diam dan bertenang
Berikanlah masa untuk diri sendiri. Bila perasaan marah itu muncul, korang diamlah dan tidak perlu berkata apa-apa. Ini kerana, setiap butir bicara yang keluar dari mulut korang ketika marah akan mengguris hati orang lain. Jadi musahabah lah diri dahulu.


Gambar hasil carian di Google.com.


3- Berfikir dahulu sebelum bercakap
Ai tak rasa orang yang sedang marah apatah lagi ada sifat baran mampu berfikir sebelum bercakap. Sebab itu lah korang kena ambil masa untuk bersendiri dan apabila sudah tenang, korang fikirkan semula apa yang ingin korang katakan. Jangan sesekali ambil tindakan atau buat keputusan ketika sedang marah. Takut menyesal di kemuadian hari.

4- Jaga bahasa dan jaga intonasi
Jangan menjerit-jerit ketika sedang marah. Ini kerana, apabila korang menjerit-jerit, korang seperti menyokong diri untuk lebih marah dan marah. Orang yang sedang bercakap dengan korang pun akan rasa tidak selesa dan secara tidak langsung mereka pun akan marah dan akan membuatkan korang bertambah marah. Jika berhadapan dengan pasangan, kekalkan menggunakan gelaran yang manis dan baik. Ini secara tidak langsung akan mengawal kemarahan itu.

5- Jangan berdendam
Walaupun kemarahan sudah reda, tetapi jika masih ada dendam umpama bara yang masih menyala. Bila ditiup angin, bila-bila masa boleh menyemarakkan api semula. Ecewahhh.

6- Fikirkan perkara yang baik-baik
Apa salahnya bila korang rasa nak marah, korang fikirkan sesuatu yang menenangkan. Macam asam pedas masakan mak korang yang sedap sangat, isteri atau suami kat rumah tu elok sangat ataupun anak yang baik dapat nombor dua dalam kelas. Apa-apa sahaja lah. Asalkan yang baik-baik. Sedikit sebanyak dapat menyejukkan rasa marah itu.

7- Tanya pada diri kenapa marah
Cuba korang tanya diri sendiri, kenapa korang suka marah-marah? Benda kecil pun macam suatu isu yang besar apabila korang mula untuk marah. Kadang-kadang sampai tahap memukul. Kenapa? Kenapa?


Gambar hasil carian di Google.com.


11- Baca doa setiap kali terbit rasa marah


Doa ketika marah

Doa pertama:

اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا، وَزَكِّهَا أَنْتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا، أَنْتَ وَلِيّهَا وَمَوْلاَهَا
Maksudnya : Ya Allah berikanlah kekuatan jiwa padaku, sucikanlah jiwaku, Engkaulah yang paling elok yang menyucikannya, Engkaulah walinya dan Engkaulah tuannya.

Doa Kedua (sebelum dan selepas tidur):

اللَّهُمَّ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّ كُلِّ شَىْءٍ وَمَلِيكَهُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِى وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ

Maksudnya: Ya Allah Ya Tuhanku, Yang Maha mengetahui perkara yang ghaib dan nyata, Pencipta langit dan bumi, Tuhan segala sesuatu dan Pemiliknya. Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Engkau. Aku memohon dengan Engkau daripada keburukkan diriku dan daripada keburukkan syaitan serta sekutunya.


Sebenarnya perasaan marah itu wujud apabila terbit ketidakpuasan dalam hati korang. Korang nak orang ikut cara korang tetapi tak semua orang boleh ikut. Dan apabila semuanya salah di mata korang, itulah punca kepada kemarahan dan panas baran. Kalau orang lain buat kesalahan kecil, boleh je tegur elok-elok. Tapi disebabkan korang tak dapat mengawalnya, maka bermula lah segala kata-kata yang mengguris hati orang lain keluar daripada mulut.





aisyaismail

2 comments:

  1. Takutlah kalau tinggal dengan orang baran...
    sbb baran ni kalau x control boleh menguasi diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kadang ok je, cume diorg ni terlalu dikawal oleh emosi.

      Delete

Janga lupa untuk tinggalkan komen =D