CARA FOLLOW BLOG TANPA FOLLOW BUTTON

Friday 14 September 2018

CARA FOLLOW BLOG TANPA FOLLOW BUTTON


Assalamualaikum and hye readers.



Korang ada tak masalah bila korang minat baca sesuatu blog tapi korang tak boleh nak follow? Ai ada je masalah yang macam tu. Ai suka, tapi tak ada button follow. Tapi ai tetap nak masukkan blog tersebut ke dalam senarai bacaan (reading list). Memang ai sejenis yang suka follow blog. Lebih-lebih lagi blog yang banyak memberikan informasi dalam gaya bahasa yang santai.


Kalau korang ada masalah yang sama tapi tak tau nak buat macam mana, cuba korang ikut cara ini. Senang je. Semudah ABCDE. Tapi untuk blogspot sahaja tau. Boleh pilih untuk follow satu persatu atau banyak sekali gus.


1. Pergi dekat dashboard masing-masing, lepas tu klik dekat reading list.





2. Klik dekat ikon pensel belah kiri atas tu.





3. Klik pada kotak add di sebelah kiri atas tu. Lepas tu akan muncul kotak step 1: add blogs to follow. Korang masukkan je blog yang korang teringin sangat nak follow tu. Kalau ada lebih dari satu blog, korang klik dekat add another bawah url tu.





4. Lepas tu akan keluar kotak step 2: following options pula. Pilih lah nak follow secara terbuka ataupun diam-diam je. Dah pilih, klik follow.





5. Dah siap! Kalau korang curiga ada atau tidak blog yang korang follow tu, korang check je ada ke tidak dalam senarai blogger korang tu. Kalau tak ada, refresh lah browser korang tu. Kalau korang sejenis yang suka follow lepas tu unfollow, korang boleh delete blog yang yang korang tak nak tu dekat ikon tong sampah di sebelah kiri tu. 





Senang kan? Sekali lagi ai bagitau, tutorial ini hanya untuk blogspot sahaja. Tapi korang boleh follow apa-apa blog yang korang nak. Masalah ai selalu pada blog yang menggunakan wordpress. Walaupun ada button subscribe, tapi tak masuk pun dekat senarai bacaan ai. Jadi ai lebih senang dengan cara ini. Selamat mencuba.




aisyaismail

9 comments:

  1. senangkan guna cara ni! sha selalu jugak guna cara ni

    ReplyDelete
  2. ok. im gonna try this next. singgah kejap baca entry smbil klik ads hehe. hiii

    ReplyDelete
  3. Dah lama tinggal blogspot...hehehehe...apapun thanks for sharing

    ReplyDelete
  4. owh..macam ni caranya..thanks for this guide

    ReplyDelete
  5. kalo xde button follow..mmg buat cara mcm ni juga

    ReplyDelete

Janga lupa untuk tinggalkan komen =D