Kedai Makan Near Me - Ikan Bakar Baitul Mahabbah

Saturday 5 August 2023

Kedai Makan Near Me - Ikan Bakar Baitul Mahabbah


Baru-baru ni Ai teringin nak makan ikan bakar yang bukan masakan sendiri. Ramai yang cadangkan untuk pergi ke Jeram. Menarik juga tapi Ai tak nak lah yang jauh sangat, nak cari kedai makan near me saja. Jimat masa dan minyak kereta. Hahaha! Apa yang penting, sedap!


Bila dah teringin ni, memang rajinlah nak mencari. Nak cari pula yang sedap, kena rajin baca review yang orang bagi. Ai cari guna dua cara, yang pertama Ai tanya pada kenalan dekat dan di media sosial dan yang kedua mestilah carian di Google. 


Di Google memang banyak senarai pilihan kedai makan near me ikan bakar, Ai tinggal nak pilih je tau. Pilihan Ai melalui review yang baik, dan terjumpalah dengan Ikan Bakar Baitul Mahabbah.


Baca juga: Makan makanan laut segar di Serkam, Melaka


Ikan bakar near me

Sedap makan di kedai makan near me Ikan Bakar Baitul Mahabbah

Hari tu Ai makan set ikan siakap bakar dan set sotong bakar. Dalam set ni ada ikan, sotong atau ayam mengikut pilihan korang, nasi putih, kuah asam dan satu lagi kuah macam masak asam tapi bukan masak asam. Haaaa korang try lah pergi dulu, lepas tu bagitahu Ai tu kuah apa. Lupa nak tanya masa di kedai tu. Sotong tu besar tau, bukan sotong kecil-kecil. Dan untuk Ai yang penggemar sotong ni, pada Ai sotong tu tak liat pun. Secara keseluruhan, memang sedap dan korang wajib cuba.


Harga mampu makan

Ai pernah makan di beberapa kedai makan ikan bakar sebelum ni, pada Ai Ikan Bakar Baitul mahabbah memang berbaloi-baloi. Makan dua orang tak sampai RM30 pun dan lagi sekali pergi, makan 4 orang dalam RM60 sahaja termasuk sup kosong dan telur dadar. Untuk harga ikan bakar, pada Ai harga ni memang berbaloi-baloi sangat sebab boleh makan dan kenyang. Portion dia tak besar dan tak kecil, tapi ikan dia memang besar. Berbaloi sangat dengan harga yang dikenakan.


Kedai makan near me


Pilihan menu yang ada

Jika nak dibandingkan dengan kedai makan yang lain, Ikan Bakar Baitul Mahabbah tak banyak menu pilihan. Malah tak ada sayur pun. Dia memang fokus kepada jual makanan bakar-bakar sahaja. Itu yang membuatkan servis dia agak pantas, sebab dia fokus pada menu utama sahaja. Menu yang lain dari lain adalah sup daging. 


Tapi kan, kalau ada sayur lagi sedap makan dengan ikan bakar macam sayur kailan ikan masin. Fuhhh terliur babe. Buat masa ni Ai dah rasa ikan siakap bakar, ikan cencaru bakar, ikan pari bakar dan sotong bakar. Semua kena dengan tekak ni. Selain bakar, goreng pun ada.


Kedai Makan Near Me


Menu bakar dan goreng

1. Ikan siakap

2. Ikan pari

3. Ikan talapia

4. Ikan cencaru

5. Ikan bawal

6. Ikan kembung

7. Ikan keli

8. Sotong

9. Ayam


Air sirap percuma!

Korang jenis yang makan kat kedai kena order air yang special atau tak kisah minum apa pun? Kalau tak kisah, minum lah air sirap yang disediakan secara percuma. Di tengah kedai ada disediakan balang air sirap dan cawan. 


Nak tambah sepuluh kali pun boleh. Cuma jangan membazir sahaja. Oh ye, kena ambil sendiri tau. Air percuma jangan lah nak demand lebih-lebih pula sampai semuanya nak berhidang depan mata. Hehehe!


Cara nak order di Ikan Bakar Baitul Mahabbah

Macam biasalah, masuk kedai cari tempat duduk lepas tu akan ada orang datang ambil order. Kalau dia tak perasan korang tengah tunggu, lambai-lambai lah tangan tu sikit. Lepas order, tunggu lah sekejap. Pengalaman Ai dah dua kali pergi makan kat situ, tak lama pun nak tunggu order siap. Sampai ke meja pun masih panas lagi. Lepas dah makan kenyang, bayar lah di kaunter. Kalau korang tak ada cash, nak bayar guna QR Code pun boleh.


Kedai makan near me


Hari Jumaat tutup!

Waktu operasi kedai makan near me ni dari pukul 11 pagi sampai pukul 3 petang sahaja. Khas untuk cari makan tengahari. Jangan datang hari Jumaat tau sebab hari cuti untuk kedai makan Ikan Bakar Baitul Mahabbah. Terutama sekali untuk korang yang datang dari jauh, datang-datang tapi tak dapat makan kan dah buat penat je datang. Lagi teruk kalau ada yang mengidam, kesian baby tak dapat makan ikan bakar. 


Lokasi di Shah Alam

Kedai makan Ikan Bakar Baitul Mahabbah ni terletak di Shah Alam. Orang-orang Shah Alam boleh lah pergi. Pekerja di sana berikan layanan mesra. Tapi jangan harapkan layanan yang berlebihan pula, nak layanan istimewa bukan di situ ya. Alamat dan lokasi seperti di bawah.

Jalan Dusun Tua 27/9, Taman Bunga Negara, 40400 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.


https://goo.gl/maps/WiqJGKegs8mrVMy79



Kedai makan near me Ikan Bakar Baitul Mahabbah


Kedai makan near me


Walaupun hanya kedai makan tepi jalan sahaja, tapi tu semua tak penting untuk Ai. Apa yang paling penting adalah murah, sedap dan pantas serta selesa makan bersama keluarga. Dah dua kali Ai makan kat situ, dua kali juga tak mengecewakan. 


Cuma kalau ada yang tak tahan panas tu, bawa lah kipas mini sendiri. Cuaca panas, memang berkicap lah. Sangat tak sesuai untuk korang yang nak layanan tip top macam di restoran lima bintang. Selamat mencuba!


Baca juga: Sayur Masak Lemak

Baca juga: Resepi Maggi Goreng

12 comments:

Janga lupa untuk tinggalkan komen =D