BLACK

Saturday 17 August 2019

BLACK


Assalamualaikum and hye readers.



Selain daripada drama Goblin, drama Black juga pernah viral semasa ditayangkan sekitar tahun 2017. Macam biasalah, ai tak layan benda-benda viral mengikut musim. Ai lebih kepada ikut mood. Kalau dah tak nak tu, korang pujuk lah macam mana pun, jarang ai terpedaya dengan pujuk rayu korang. Hehehe! Setahun selepas itu, barulah nak tengok sebab terbaca sinopsis macam best je. 




Sinopsis

Black mengisahkan tentang Kang Ha-ram (Go Ara), seorang gadis yang boleh meramal dan melihat cara kematian seseorang. Kebolehannya diketahui oleh seorang detektif, Han Moo-gang (Song Seung-heon) dan memintanya membantu dalam menyelesaikan satu kes. Pada mulanya Ha-ram enggan membantu, tetapi lama kelamaan beliau akur. Walau bagaimanapun, Moo-gang terkorban di dalam satu kejadian tembakan di sebuah pusat membeli belah.


Selepas kematian Moo-gang, Grim Reaper #444 (Kim Tae-woo) yang sedang menjejak kehilangan rakannya yang melarikan diri, memasuki ke dalam badan Moo-gang untuk memudahkannya menjejak rakannya tersebut. Orang lain ingatkan Moo-gang yang telah mati hidup kembali, hakikatnya itu adalah Grim Reaper #444 yang digelarkan sebagai Black. Black (Song Seung-heon) mula mengambil alih tugas Moo-gang sebagai detektif sambil menjejak roh tersebut.


Dalam mencari rakannya yang melarikan diri, pelbagai peristiwa dan tanda tanya terungkai. Black mula ingin mencari siapa dirinya sebelum menjadi Grim Reaper #444 dan apa kaitan dia dengan orang-orang di sekeliling Moo-gang. Ada juga diselitkan cerita cinta di antara Black, Ha-ram dan juga pengobanan. 


Ulasan

Mula-mula ai nak cakap cerita Black ni lambat. Banyak kali ai cepatkan drama tersebut. Haa, inilah kelebihan bila tak tengok di tv. Hehehe! Tapi, jalan cerita dia menarik sangat dan ai syorkan untuk korang tengok. Walaupun ai asyik cepatkan, tapi lepas tengok satu episod, nak tengok episod seterusnya sebab tertanya-tanya apa yang terjadi pada itu dan ini. Tipu lah kalau tak ada kisah cinta. Drama Korea kot. Tapi sikit je, sebab cerita ni memang tak fokus tentang cinta.


Lagi satu yang menariknya cerita Black ni, setiap watak yang diwujudkan bukanlah saja-saja. Semua watak berkait di antara satu sama lain yang akhirnya merungkai kepada satu persoalan yang paling besar, bagaimana kematian Black. Kelainan plot yang berubah dari semasa ke semasa menambahkan keseronokan dalam menonton. Kalau korang tak tengok lagi cerita Black ni, mesti korang tak akan menyangka punca kematian Black yang sebenarnya. 




aisyaismail

8 comments:

  1. tengok separuh jalan je drama ni, rasa macam slow sgt..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn memang slow. Tapi nak tau gak apa jadi tengok je lah.

      Delete
  2. i watch this drama sbb the hero je kekeke

    ReplyDelete
  3. Wow best l jalan ceeit mcm ni

    ReplyDelete
  4. Wow penuh tanda tanya ni kisah Black, kematian dia pun mcm mencabar juga ye. Eh rasa nak layan jugalah cerita ni hehe

    ReplyDelete
  5. kita sama.
    tak terlalu folo yg viral, ikut mood :)

    ReplyDelete

Janga lupa untuk tinggalkan komen =D