July 2021

Monday, 5 July 2021

MUSLIM PRO - APLIKASI MUDAH ALIH UNTUK UMAT ISLAM

July 05, 2021 19
MUSLIM PRO - APLIKASI MUDAH ALIH UNTUK UMAT ISLAM

 Assalamualaikum and hye readers.




Muslim Pro aplikasi mudah alih untuk umat Islam | Muslim Pro bukan lah aplikasi yang baru wujud. Ai percaya, ramai yang dah sedia muat turun aplikasi ini di dalam telefon pintar masing-masing. Cepat periksa telefon masing-masing sekarang, kalau masih belum muat-turun, muat turun lah sekarang sebab ada macam-macam ciri Islamik yang korang mesti perlukan dalam kehidupan seharian.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html




Apa itu aplikasi Muslim Pro?


Muslim pro adalah aplikasi mudah alih untuk umat Islam yang menawarkan ciri-ciri keagamaan, gaya hidup dan komuniti yang komprehensif. Muslim Pro bermula dengan menyediakan waktu solat yang tepat. Seiring berjalannya waktu, Muslim Pro telah berkembang dan telah dimuat turun oleh lebih daripada 100 juta pengguna daripada lebih 200 negara yang merangkumi pelbagai peringkat umur. 



Antara ciri-ciri yang ada di dalam aplikasi Muslim Pro seperti Azan, kompas arah Qiblat, doa harian, 99 nama Allah, kalendar hijrah, kiraan zakat dan macam-macam lagi. 


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Jika hendak mengaji, aplikasi Muslim Pro juga menyediakan ciri Al-Quran audio dengan lengkap yang mempunyai lebih daripada 40 terjemahan bahasa. Aplikasi ini juga membolehkan korang ntuk memilih surah atau  juz yang ingin dibaca. Dan yang terbaru, Muslim Pro telah mengeluarkan ciri Khatam Al-Quran.



Ciri-ciri utama di dalam aplikasi Muslim Pro


Waktu Solat


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Musim Pro menjadi aplikasi rujukan untuk berjuta pengguna bagi mendapatkan waktu solat yang tepat. Aplikasi ini juga disahkan untuk bandar-bandar besar di seluruh dunia.



Al-Quran Digital


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Nak membaca Al-Quran atau nak mendengar bacaan Al-Quran? Kedua-dua ciri ini ada di dalam aplikasi Muslim Pro. Muslim Pro menyediakan Al-Quran yang lengkap dengan tulisan Arab, rumi, terjemahan serta bacaan audio dari pembaca yang berbeza-beza.  Korang boleh mendengar dan membaca bagi memastikan setiap bacaan korang adalah betul.



Arah Qiblat


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Tidak kira di mana pun korang berada, Muslim Pro juga menyediakan kompas arah Qiblat untuk memastikan arah Qiblat korang adalah betul untuk menunaikan solat.



Lebih daripada 40 terjemahan


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Dengan lebih daripada 40 terjemahan ayat Al-Quran, korang boleh membaca dan memahami Al-Quran dalamm bahasa pilihan korang. Muslim Pro juga menyediakan Tajweed berwarna untuk membantu memudahkan dan lebih memahami ketika membaca Al-Quran.



Doa Harian

Terdapat banyak doa-doa harian di dalam aplikasi Muslim Pro. Korang cari je doa pilihan korang di ruangan 'search'. Tak perlu lagi nak Google doa setiap kali nak berdoa.



Khatam Al-Quran dengan aplikasi Muslim Pro


Pada bulan Ramadan yang lepas, Muslim Pro telah memperkenalkan ciri aplikasi terbaru untuk mendorong umat Islam khatam Al-Quran selama 30 hari sepanjang bulan Ramadan. Pengguna boleh menggunakan ciri ini secara berseorangan mahupun berkumpulan. 


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Dah tak perlu nak membaca Al-Quran berseorangan di rumah kerana melalui aplikasi ini, korang boleh membina komuniti untuk membaca bersama setiap hari dari jarak jauh. Lencana khatam akan diberikan seletah korang menyelesaikan bacaan. Pada yang suka berkongsi di media sosial, korang boleh lah kongsikan pencapaian korang untuk menggalakan rakan-rakan lain untuk khatam bersama.



Korang boleh memilih untuk membaca Al-Quran menerusi aplikasi ini ataupun dengan Al-Quran fizikal. Setiap kali selesai bacaan korang hanya perlu tandakan di dalam aplikasi. Ramai juga Ai nampak rakan-rakan Ai yang berkongsi menggunakan aplikasi ini untuk khatam Al-Quran di bulan Ramadan yang lepas. Sejuk hati melihat perkongsian yang baik di media sosial. 



Muslim Pro aplikasi mudah alih untuk umat Islam


Sebagai salah seorang pengguna aplikasi Muslim Pro, Ai boleh katakan aplikasi ini serba lengkap dan mesra pengguna. Ai mula menggunakan aplikasi ini untuk memastikan waktu solat dan arah Qiblat Ai betul setiap kali berada di tempat yang Ai tak biasa. Ianya sangat-sangat membantu.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html



Ai tak nafikan, untuk bacaan Al-Quran Ai lebih selesa dengan Al-Quran fizikal. Tapi dengan adanya aplikasi Muslim Pro, Ai boleh membaca Al-Quran di mana-mana sahaja bila Ai terasa nak membaca Al-Quran. Ai juga boleh mencari dan membaca doa dengan mudah dan cepat.



Muslim Pro memang sangat-sangat membantu. Kalau korang belum muat turun aplikasi ini, muat turun lah sekarang. Untuk ifo lebih lanjut, korang boleh layari https://www.muslimpro.com/.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html






aisyaismail

Thursday, 1 July 2021

PERNIAGAAN KECIL-KECILAN COCA DESIGN BY AISYA ISMAIL

July 01, 2021 10
PERNIAGAAN KECIL-KECILAN COCA DESIGN BY AISYA ISMAIL

 Assalamualaikum and hye readers.




Perniagaan kecil-kecilan Coca Design by Aisya Ismail | Dah nak bersara ke tu? Hehehe! Tak tak tak. Ai belum bersedia lagi nak bersara dari pekerjaan sekarang. Sayang tau dengan industri rekaan walaupun tak hebat pun. Hehehe! Perniagaan ni Ai buat secara kecil-kecilan je. Harap-harap jadi besar lah dan boleh cepat kaya. 



Perniagaan kecil-kecilan Coca Design by Aisya Ismail


Coca Design ni banyak barangan buatan tangan yang Ai buat sendiri. Tapi bukan semua lah, hampir semua. Antara barangan seperti mask extender, mask chain, barang-barang perhiasan lain termasuklah dekorasi rumah. Pendek kata apa sahaja yang berkaitan dengan fesyen dan kesenian.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Sebenarnya Ai memang minat dengan benda-benda kreatif ni. Duduk mengadap benda tu berjam-jam pun tak apa. Macam hobi juga. Dah alang-alang Ai suka, apa salahnya jual pula kan. 




Lagipun, musim sekarang ni Ai tak ada jaminan dengan pekerjaan yang Ai ada sekarang. Dah sebulan PKP tapi masih tak ada perubahan dan tak tahu sampai bila lagi PKP ni. Shopping mall tak boleh beroperasi. Jualan tak ada. Ai harap PKP ni cepat berakhir agar tak terputus rezeki pekerjaan Ai serta yang lain-lain. Aamiin!



Bermulanya Coca Design


Mulanya tercetus nak buat perniagaan ini bila mana hari tu, Ai kehilangan mask extender yang Ai beli semasa PKP 1. Satu-satunya mask extender yang Ai guna tak tukar-tukar. Hilang secara tiba-tiba sahaja. Dah cari pun tak jumpa. Stress oii masa tu. 


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Ai ni seorang yang kalau barang yang Ai guna tu bertahan lama, secara automatik barang tu menjadi barangan kesayangan. Kehilangannya adalah suatu kesedihan. Hahaha! Over! Tapi ni benda betul. Samalah macam keronsang atau getah rambut. Beli banyak-banyak, akhirnya mesti tinggal satu je yang berulang-ulang guna. Kalau yang satu ni pun hilang, terus rasa nak marah. Korang pun sama kan?



Nak beli yang baru, hari pun dah malam. Mana ada kedai buka. Tambah-tambah PKP sekarang. Yang Ai lagi pelik, mask extender lain pun semua hilang jejak. Akhirnya Ai buat keputusan untuk buat sendiri sahaja. Alaa, potong getah lepas tu jahit butang kiri dan kanan. Siap! Boleh lah pakai sementara nak cari yang baru.



Masa tengah cari butang yang comel-comel untuk mask extender tu, Ai terjumpa pula bahan lain yang lebih menarik. Mula lah nak bereksperimen. Hasilnya, Ai suka! Hahaha! Lagi selesa mask extender yang Ai buat sendiri ni. Disebabkan Ai rasa cantik, terus Ai rasa nak jual. Dan Alhamdulillah, Ai tak sangka ada permintaan untuk mask extender Ai.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Kalau korang  juga rasa cantik dan berminat untuk beli, korang boleh terus DM Ai ok. Korang follow lah instagram @coca.design. Bukan mask extender sahaja, macam-macam barangan yang bakal menyusul nanti. Jangan lupa FOLLOW instagram @coca.design tau.



Instagram : @coca.design

Shopee : cocadesign



Apa khabar dengan mask extender Ai yang hilang tu? Ai dah jumpa dan sekarang dia jadi mask extender kecemasan.





aisyaismail