2021

Monday, 5 July 2021

MUSLIM PRO - APLIKASI MUDAH ALIH UNTUK UMAT ISLAM

July 05, 2021 19
MUSLIM PRO - APLIKASI MUDAH ALIH UNTUK UMAT ISLAM

 Assalamualaikum and hye readers.




Muslim Pro aplikasi mudah alih untuk umat Islam | Muslim Pro bukan lah aplikasi yang baru wujud. Ai percaya, ramai yang dah sedia muat turun aplikasi ini di dalam telefon pintar masing-masing. Cepat periksa telefon masing-masing sekarang, kalau masih belum muat-turun, muat turun lah sekarang sebab ada macam-macam ciri Islamik yang korang mesti perlukan dalam kehidupan seharian.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html




Apa itu aplikasi Muslim Pro?


Muslim pro adalah aplikasi mudah alih untuk umat Islam yang menawarkan ciri-ciri keagamaan, gaya hidup dan komuniti yang komprehensif. Muslim Pro bermula dengan menyediakan waktu solat yang tepat. Seiring berjalannya waktu, Muslim Pro telah berkembang dan telah dimuat turun oleh lebih daripada 100 juta pengguna daripada lebih 200 negara yang merangkumi pelbagai peringkat umur. 



Antara ciri-ciri yang ada di dalam aplikasi Muslim Pro seperti Azan, kompas arah Qiblat, doa harian, 99 nama Allah, kalendar hijrah, kiraan zakat dan macam-macam lagi. 


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Jika hendak mengaji, aplikasi Muslim Pro juga menyediakan ciri Al-Quran audio dengan lengkap yang mempunyai lebih daripada 40 terjemahan bahasa. Aplikasi ini juga membolehkan korang ntuk memilih surah atau  juz yang ingin dibaca. Dan yang terbaru, Muslim Pro telah mengeluarkan ciri Khatam Al-Quran.



Ciri-ciri utama di dalam aplikasi Muslim Pro


Waktu Solat


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Musim Pro menjadi aplikasi rujukan untuk berjuta pengguna bagi mendapatkan waktu solat yang tepat. Aplikasi ini juga disahkan untuk bandar-bandar besar di seluruh dunia.



Al-Quran Digital


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Nak membaca Al-Quran atau nak mendengar bacaan Al-Quran? Kedua-dua ciri ini ada di dalam aplikasi Muslim Pro. Muslim Pro menyediakan Al-Quran yang lengkap dengan tulisan Arab, rumi, terjemahan serta bacaan audio dari pembaca yang berbeza-beza.  Korang boleh mendengar dan membaca bagi memastikan setiap bacaan korang adalah betul.



Arah Qiblat


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Tidak kira di mana pun korang berada, Muslim Pro juga menyediakan kompas arah Qiblat untuk memastikan arah Qiblat korang adalah betul untuk menunaikan solat.



Lebih daripada 40 terjemahan


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Dengan lebih daripada 40 terjemahan ayat Al-Quran, korang boleh membaca dan memahami Al-Quran dalamm bahasa pilihan korang. Muslim Pro juga menyediakan Tajweed berwarna untuk membantu memudahkan dan lebih memahami ketika membaca Al-Quran.



Doa Harian

Terdapat banyak doa-doa harian di dalam aplikasi Muslim Pro. Korang cari je doa pilihan korang di ruangan 'search'. Tak perlu lagi nak Google doa setiap kali nak berdoa.



Khatam Al-Quran dengan aplikasi Muslim Pro


Pada bulan Ramadan yang lepas, Muslim Pro telah memperkenalkan ciri aplikasi terbaru untuk mendorong umat Islam khatam Al-Quran selama 30 hari sepanjang bulan Ramadan. Pengguna boleh menggunakan ciri ini secara berseorangan mahupun berkumpulan. 


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html


Dah tak perlu nak membaca Al-Quran berseorangan di rumah kerana melalui aplikasi ini, korang boleh membina komuniti untuk membaca bersama setiap hari dari jarak jauh. Lencana khatam akan diberikan seletah korang menyelesaikan bacaan. Pada yang suka berkongsi di media sosial, korang boleh lah kongsikan pencapaian korang untuk menggalakan rakan-rakan lain untuk khatam bersama.



Korang boleh memilih untuk membaca Al-Quran menerusi aplikasi ini ataupun dengan Al-Quran fizikal. Setiap kali selesai bacaan korang hanya perlu tandakan di dalam aplikasi. Ramai juga Ai nampak rakan-rakan Ai yang berkongsi menggunakan aplikasi ini untuk khatam Al-Quran di bulan Ramadan yang lepas. Sejuk hati melihat perkongsian yang baik di media sosial. 



Muslim Pro aplikasi mudah alih untuk umat Islam


Sebagai salah seorang pengguna aplikasi Muslim Pro, Ai boleh katakan aplikasi ini serba lengkap dan mesra pengguna. Ai mula menggunakan aplikasi ini untuk memastikan waktu solat dan arah Qiblat Ai betul setiap kali berada di tempat yang Ai tak biasa. Ianya sangat-sangat membantu.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html



Ai tak nafikan, untuk bacaan Al-Quran Ai lebih selesa dengan Al-Quran fizikal. Tapi dengan adanya aplikasi Muslim Pro, Ai boleh membaca Al-Quran di mana-mana sahaja bila Ai terasa nak membaca Al-Quran. Ai juga boleh mencari dan membaca doa dengan mudah dan cepat.



Muslim Pro memang sangat-sangat membantu. Kalau korang belum muat turun aplikasi ini, muat turun lah sekarang. Untuk ifo lebih lanjut, korang boleh layari https://www.muslimpro.com/.


https://www.aisyaismail.com/2021/07/muslim-pro-aplikasi-mudah-alih-untuk-umat-islam.html






aisyaismail

Thursday, 1 July 2021

PERNIAGAAN KECIL-KECILAN COCA DESIGN BY AISYA ISMAIL

July 01, 2021 10
PERNIAGAAN KECIL-KECILAN COCA DESIGN BY AISYA ISMAIL

 Assalamualaikum and hye readers.




Perniagaan kecil-kecilan Coca Design by Aisya Ismail | Dah nak bersara ke tu? Hehehe! Tak tak tak. Ai belum bersedia lagi nak bersara dari pekerjaan sekarang. Sayang tau dengan industri rekaan walaupun tak hebat pun. Hehehe! Perniagaan ni Ai buat secara kecil-kecilan je. Harap-harap jadi besar lah dan boleh cepat kaya. 



Perniagaan kecil-kecilan Coca Design by Aisya Ismail


Coca Design ni banyak barangan buatan tangan yang Ai buat sendiri. Tapi bukan semua lah, hampir semua. Antara barangan seperti mask extender, mask chain, barang-barang perhiasan lain termasuklah dekorasi rumah. Pendek kata apa sahaja yang berkaitan dengan fesyen dan kesenian.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Sebenarnya Ai memang minat dengan benda-benda kreatif ni. Duduk mengadap benda tu berjam-jam pun tak apa. Macam hobi juga. Dah alang-alang Ai suka, apa salahnya jual pula kan. 




Lagipun, musim sekarang ni Ai tak ada jaminan dengan pekerjaan yang Ai ada sekarang. Dah sebulan PKP tapi masih tak ada perubahan dan tak tahu sampai bila lagi PKP ni. Shopping mall tak boleh beroperasi. Jualan tak ada. Ai harap PKP ni cepat berakhir agar tak terputus rezeki pekerjaan Ai serta yang lain-lain. Aamiin!



Bermulanya Coca Design


Mulanya tercetus nak buat perniagaan ini bila mana hari tu, Ai kehilangan mask extender yang Ai beli semasa PKP 1. Satu-satunya mask extender yang Ai guna tak tukar-tukar. Hilang secara tiba-tiba sahaja. Dah cari pun tak jumpa. Stress oii masa tu. 


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Ai ni seorang yang kalau barang yang Ai guna tu bertahan lama, secara automatik barang tu menjadi barangan kesayangan. Kehilangannya adalah suatu kesedihan. Hahaha! Over! Tapi ni benda betul. Samalah macam keronsang atau getah rambut. Beli banyak-banyak, akhirnya mesti tinggal satu je yang berulang-ulang guna. Kalau yang satu ni pun hilang, terus rasa nak marah. Korang pun sama kan?



Nak beli yang baru, hari pun dah malam. Mana ada kedai buka. Tambah-tambah PKP sekarang. Yang Ai lagi pelik, mask extender lain pun semua hilang jejak. Akhirnya Ai buat keputusan untuk buat sendiri sahaja. Alaa, potong getah lepas tu jahit butang kiri dan kanan. Siap! Boleh lah pakai sementara nak cari yang baru.



Masa tengah cari butang yang comel-comel untuk mask extender tu, Ai terjumpa pula bahan lain yang lebih menarik. Mula lah nak bereksperimen. Hasilnya, Ai suka! Hahaha! Lagi selesa mask extender yang Ai buat sendiri ni. Disebabkan Ai rasa cantik, terus Ai rasa nak jual. Dan Alhamdulillah, Ai tak sangka ada permintaan untuk mask extender Ai.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/perniagaan-kecil-kecilan-coca-design-by-aisya-ismail.html



Kalau korang  juga rasa cantik dan berminat untuk beli, korang boleh terus DM Ai ok. Korang follow lah instagram @coca.design. Bukan mask extender sahaja, macam-macam barangan yang bakal menyusul nanti. Jangan lupa FOLLOW instagram @coca.design tau.



Instagram : @coca.design

Shopee : cocadesign



Apa khabar dengan mask extender Ai yang hilang tu? Ai dah jumpa dan sekarang dia jadi mask extender kecemasan.





aisyaismail

Monday, 28 June 2021

ECOLITE BOOSTICK CONCENTRATED BAIK UNTUK KESIHATAN BADAN, MATA DAN KULIT

June 28, 2021 19
ECOLITE BOOSTICK CONCENTRATED BAIK UNTUK KESIHATAN BADAN, MATA DAN KULIT

 Assalamualaikum and hye readers.




Ecolite Boostick Concentrated baik untuk kesihatan badan, mata dan kulit | Bila sebut pasal suplemen, Ai memang sangat cerewet. Cerewet yang tahap tak payah ambil suplemen pun tak apa. Ai memang sejenis yang takut nak mencuba kecuali apabila Ai betul-betul nak. 



Macam-macam yang Ai dengar pasal suplemen ni. Tak semua suplemen baik untuk badan kita. Ditambah pula bila terlalu banyak produk tiruan dan 'overclaimed' yang dijual di pasaran. Kalau terbeli produk tersebut, bukan menyihatkan badan tapi makin menyakitkan adalah. Itu yang sebolehnya Ai nak elakkan.



Ecolite Boostick Concentrated baik untuk kesihatan badan, mata dan kulit


https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html


Sekarang ni umur Ai dah makin bertambah. Jadi, Ai dah kena mula ambil suplemen untuk kesihatan diri secara konsisten. Zaman sekarang dah moden, dah banyak suplemen yang sedap dan senang diterima oleh tekak yang cerewet ni. Tak perlu dah nak rebus-rebus atau rendam semalaman baru boleh makan atau minum. Lepas tu rasa dia, fuhhh jadi punca Ai tak nak ambil suplemen dalam tempoh masa yang lama.



Ai nak suplemen yang Ai boleh makan tanpa rasa ragu-ragu. Ecolite Boostick Concentrated jadi pilihan Ai. Kenapa? Sebab Ecolite Boostick ni baik untuk kesihatan badan, mata dan kulit kita. Ecolite Boostick ni diperbuat daripada bahan semulajadi yang berkualiti tinggi. Setiap langkah proses pembuatannya sentiasa diperiksa dengan teliti untuk memastikan kebersihan dan kualitinya terjamin. Dan yang paling penting untuk Ai, rasanya yang sedap.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html



Ecolite Boostick ini bukan hanya untuk wanita sahaja tau. Lelaki dan semua generasi pun boleh makan. Apa yang lebih lebih meyakinkan Ai ialah, Ecolite Boostick ini ada dijual di Guardian dan farmasi-farmasi yang terpilih. Jadi, tak susah nak dapatkan Ecolite Boostick ni.



Lagipun, Ai suka sesuatu yang mudah untuk Ai. Tak perlu nak bancuh dan boleh dimakan di mana-mana sahaja. Kan senang. Kalau dah lambat nak ke mana-mana, ambil je satu sachet dan masuk ke dalam beg. Dalam kereta atau setelah sampai di destinasi yang dituju, boleh terus makan. Rasa pun sedap.



3 perisa dan fungsi Ecolite Boostick


Ecolite Boostick Concentrated Wolfberry & White Chrysanthemum

Perisa ini sesuai sangat untuk korang yang suka mengadap skrin selama berjam-jam tu. Tak kisah lah skrin telefon, laptop atau tv sekalipun. Bila dah tengok skrin terlalu lama, mata memang mudah untuk berasa letih dan mengalami kekaburan serta ketegangan mata. 


https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html



Selain itu, perisa ini juga dapat membantu melindungi mata, memperbaiki penglihatan serta melegakan mata yang kering. Ia juga mencegah katarak, rabun dan presbiopia serta mencegah kerosakan cahaya biru dan anti pengoksidaan. Rasanya manis-manis.



Wolfberry, white chrysanthemum dan delima kaya dengan pelbagai nutrien yang baik untuk mata dan dapat membantu melegakan keletihan mata.  Selain 3 bahan tersebut, Ecolite Boostick Concentrated Wolfberry & White Chrysanthemum juga mengandungi buah prune, madu Linden dan juga sirap Galacto-oligosaccharide (GOS). 



Ecolite Boostick Concentrated Red Dates & Date Palm

Dengar kata perisa ini boleh merah-merahkan pipi. Boleh lah cuba perisa ini untuk dapatkan pipi yang kemerahan dan melancarkan peredaran darah. Buah kurma memang terlalu banyak khasiatnya dan sangat baik untuk kesihatan. Campuran kurma merah serta kurma kaya dengan zat besi dan pelbagai vitamin yang mampu menyihatkan kulit, rambut dan dapat melegakan sembelit.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html



Selain kurma dan kurma merah terdapat juga gula perang, madu Linden serta sirap Galacto-oligosakarida (GOS). Perisa ini juga kaya dengan vitamin A, C, zat besi, selulosa, dan riboflavin. Perisa ini juga dapat mencegah anemia, kesejukan tangan dan kaki yang disebabkan oleh kekurangan darah dan dapat mencegah pengumpulan toksin yang disebabkan oleh sembelit.



Korang yang selalu mengalami kesejukan kaki dan tangan serta peredaran darah yang lemah sesuai untuk makan perisa ini. Sesuai juga untuk melancarkan haid. Rasanya masam-masam manis.



Ecolite Boostick Concentrated Pear & Bird's Nest

Perisa ini baik dan berkhasiat untuk kulit. Ai paling tertarik dengan perisa ini sebenarnya sebab terdapat sarang burung. Rasa manis dan ada rasa buah pear. Ahhh sedapnya! Makin cantik lah kulit kalau konsisten makan perisa ni.

https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html


Kandungan air yang tinggi, serat dan nutrien pada perisa ini terdapat pada buah pear Cina. Digabungkan pula dengan epidermal growth factor (EGF) yang unik dan asid sialik sarang burung mendorong untuk memperbaharui sel kulit dan khasiat tambahan.


Bahan-bahan yang terdapat di dalam Ecolite Boostick Concentrated Pear & Bird's Nest ini seperti buah pear Cina, sarang burung, Lily Bulb, Tuckahoe, Monk Fruit, Kudzu Root, Ophiopogon Tuber, madu Linden serta Sirap Galacto-oligosaccharide (GOS). Haa paling banyak bahan. Segala akar kayu pun ada. 

https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html


Ecolite Boostick perisa ini berfungsi untuk menyuburkan serta mencantikkan kulit dan memperbaiki sistem percernaan. Ia juga mencegah tekak daripada kering, kulit kering atau sembelit yang disebabkan oleh panas.  Sesuai sangat untuk korang yang suka tidur lewat dan menginginkan kelembapan dan kecantikan kulit. Sesuai juga untuk korang yang merokok.


Di mana nak dapatkan Ecolite Boostick Concentrated?


Tak susah untuk nak daptkan Ecolite Boostick ni. Korang boleh beli di Guardian, Big Pharmacy dan Health Lane Family Pharmacy. Sekotak hanya RM38.80 sahaja dan di dalamnya ada 10 sachet 12g Ecolite Boostick. 

https://www.aisyaismail.com/2021/06/ecolite-boostick-concentrated-untuk-kesihatan-badan-mata-dan-kulit.html


Nak makan hanya koyakkan dan makan terus atau caampurkan dengan air suam. Ikut keselesaan sendiri. Jangan lupa simpan di tempat yang sejuk atau kering ya. Ecolite Boostick ini boleh bertahan selama 24 bulan. Untuk lebih banyak info mengenai Ecolite Boostick ini korang boleh klik-klik link di bawah.


Facebook : Ecolite 
Instagram : ecolite_malaysia




aisyaismail

Tuesday, 8 June 2021

BOLEHKAH CUCUK VAKSIN COVID-19 JIKA SEDANG TTC?

June 08, 2021 26
BOLEHKAH CUCUK VAKSIN COVID-19 JIKA SEDANG TTC?

 Assalamualaikum and hye readers,




Pada yang kenal Ai, mesti korang tahu yang Ai sedang TTC. Rezeki masing-masing, ada yang cepat dan ada juga yang lambat.



Sebagai seorang yang sedang TTC, sudah semestinya Ai ada sertai group TTC di aplikasi Whatsapp dan juga laman Facebook. Soalan yang paling popular mengenai vaksin COVID-19 ini adalah, 'bolehkah cucuk vaksin jika sedang TTC?'


https://www.aisyaismail.com/2021/06/bolehkah-cucuk-vaksin-covid-19-jika-sedang-ttc.html



Apa itu TTC?


Apa pula TTC ni? TTC adalah singkatan untuk 'trying to conceive' atau dalam Bahasa Melayu adalah mencuba untuk mengandung. Tidak kisahlah korang sedang mencuba dengan bantuan yang pakar atau pun tidak, asalkan ada cubaan itu maka itu adalah TTC.



Bolehkah cucuk vaksin COVID-19 jika sedang TTC?


Sebelum Ai terima vaksin, Ai juga salah seorang yang selalu tertanya-tanya boleh atau tidak untuk ambil vaksin ini. Macam-macam soalan bermain di fikiran ni. Ai juga gunakan TTC sebagai alasan semasa Ai tak nak divaksin sebelum ini. 



Sebenarnya tidak digalakkan tapi masih boleh terima vaksin COVID-19 ini. Ini adalah atas nasihat doktor sebelum Ai terima vaksin hari itu. Doktor memang tidak menggalakkan untuk TTC dalam masa 1 hingga 2 bulan selepas mendapat dos yang kedua.



TTC yang kita tahu ada dua cara. Cara yang pertama adalah atas usaha kita sendiri bersama pasangan. Jaga makan, makan makanan tambahan, hubungan suami isteri, senaman, berurut dan sebagainya. Ini adalah cara yang Ai sedang lakukan sekarang. 


https://www.aisyaismail.com/2021/06/bolehkah-cucuk-vaksin-covid-19-jika-sedang-ttc.html



Selepas berbincang dengan Coco, kami ambil keputusan untuk teruskan dengan vaksin. Tengah usaha sama-sama, perbincangan itu adalah penting ya. Keputsan ini kami ambil memandangkan kami sendiri belum tahu bila rezeki itu akan sampai kepada kami. Vaksin pula bukan senang nak dapat. Tapi bila tiba-tiba Ai dapat vaksin, kami anggap Allah nak bagi rezeki vaksin terlebih dahulu sebelum zuriat. 



Tapi kalau korang ada keistimewaan deria keenam dan yakin yang korang akan mengandung dalam masa yang terdekat ini, eloklah tangguhkan dahulu pengambilan vaksin ni. Jika tidak, daftarlah dahulu untuk dapatkan vaksin untuk perlindungan diri. In syaa Allah selepas ini kami akan sambung TTC semula. Doakan rezeki zuriat untuk kami pada tahun ini ya.



TTC yang kedua adalah dengan bantuan doktor pakar beserta perubatan yang moden. Perubatan moden ini termasuklah pengambilan Clomid, IUI, IVF dan sebagainya. Korang tahu peratus kehamilan korang adalah 50/50. Dalam kes yang macam ini tidak boleh untuk mengambil vaksin sebab berkemungkinan besar akan menjejaskan proses kehamilan korang. 



Kalau korang baca entri Ai sebelum ini, salah-satu kesan sampingan selepas Ai ambil vaksin adalah period yang banyak. Itu baru period, kesan sampingan untuk IUI atau IVF kita tidak tahu pula macam mana. Jadi, tangguhkan lah terlebih dahulu pengambilan vaksin COVID-19 ini. 



Tapi korang jangan lah risau. Sebelum korang kena cucuk nanti akan ada doktor yang memantau di situ. Korang tanya lah apa-apa yang korang curiga. In syaa Allah mereka akan membantu korang.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/bolehkah-cucuk-vaksin-covid-19-jika-sedang-ttc.html



Itu sahajalah yang Ai boleh kongsikan. Nak kongsi lebih-lebih takut tersalah fakta pula. Jadi Ai kongsikan hanya dari pengalaman Ai sahaja. Harap entri ini dapat membantu korang yang di dalam dilema untuk membuat keputusan. Kita hanya mampu merancang sahaja. 



Kalau korang ada apa-apa soalan yang nak tanya pada Ai dan nak dapatkan jawapan cepat, jangan segan silu untuk PM Ai di Instagram @aisyaismail_ai. Jangan lupa klik butang follow sekali tau! Muaah!



P/s : Doktor kata kena tangguh TTC tapi dia tak kata kena tangguh mengandung. Hahaha! 





aisyaismail

Sunday, 6 June 2021

PENGALAMAN MENDAPAT SUNTIKAN VAKSIN SINOVAC

June 06, 2021 19
PENGALAMAN MENDAPAT SUNTIKAN VAKSIN SINOVAC

 Assalamualaikum and hye readers.




Pada hari Isnin yang lepas, Ai dah selamat menerima suntikan vaksin Sinovac dos yang kedua. Alhamdulillah, tak ada kesan sampingan yang berat. Ringan-ringan je seringan badan Ai yang tak berapa nak ringan ni.


pengalaman-mendapat-suntikan-vaksin-sinovac



Pengalaman mendapat suntikan vaksin Sinovac


Untuk pengetahuan korang, pada mulanya Ai adalah salah seorang yang tak nak langsung menerima suntikan vaksin untuk COVID-19 ni. Tak kisah lah Sinovac, AstraZeneca mahupun Pfizer yang orang ramai nak tu, semua Ai tak nak. Ai bukan antivaksin tapi Ai lebih kepada takut je.



Untuk seorang yang takut jarum suntikan macam Ai, Ai terlalu banyak berfikir untuk menerima suntikan vaksin yang masih baru ini. Sesuai ke dengan Ai? Apa kesan sampingan dia? Sakit tak? Siapa yang akan cucuk? Pasti ke selamat? Dan akhirnya Ai buat keputusan untuk biarkan orang lain yang disuntik dahulu. Ala-ala testimoni gitu.



Lepas Coco dapat suntikan vaksin pada bulan puasa yang lepas, dia pujuk Ai untuk terima suntikan tersebut. Orang lain tak sabar-sabar nak dapat vaksin tapi tak dapat-dapat. Yang Ai pula dah dapat tapi tak nak. 



Akhirnya Ai terpedaya juga dengan kata-kata Coco 'mana tahu lepas dah dapat vaksin boleh rentas negeri'. Ai tahu lambat lagi nak boleh rentas negeri tu. Tapi perkataan rentas negeri tu macam kata-kata semangat untuk Ai menerima suntikan vaksin COVID-19. Siap dah dapat dua dos vaksin dah pun. Hahaha!



Kesan sampingan suntikan vaksin Sinovac


Lain orang lain kesan sampingan dia. Ada yang teruk, ada yang ringan dan ada yang tak ada kesan sampingan langsung. Alhamdulillah untuk Ai hanya kesan sampingan yang ringan sahaja. Ringan itu pun dah macam teruk untuk Ai. Syukur sangat-sangat Ai tak tergolong dalam golongan yang terpaksa menghadapi kesan sampingan yang teruk.


pengalaman-mendapat-suntikan-vaksin-sinovac



Dos yang pertama, Ai dah makan panadol siap-siap sebelum dicucuk. Masa tu bulan puasa, takkan Ai nak makan selepas dicucuk pula kan. Batal puasa Ai. Tak sampai 10 saat dah selesai. Tak sakit pun. Baru nak tarik nafas, eh dah sudah dah? 



Dalam 10 minit lepas tu, barulah Ai mula pening-pening dan rasa mual. Tapi sekejap je. Lepas dah balik rumah baru lah mula rasa sakit-sakit otot tangan yang kena cucuk tu. Mengantuk dua hari berturut-turut. Rasa lapar tak payah nak cakap lah. 



Masuk hari kedua, Ai dah mula rasa nak demam. Rasa je, belum demam lagi. Sakit tangan, sakit kepala dan rasa lapar tu masih ada. Hari ketiga pun sama dan hari ke empat rasa sakit pada tangan yang dicucuk sahaja. Tapi tinggal sakit-sakit manja sahaja.



21 hari kemudian iaitu hari Isnin yang lepas, Ai terima dos yang kedua pula. Kali ni dah tak takut nak kena cucuk, tapi takut kesan sampingan selepas dicucuk. Dos yang pertama tak sakit kan, mesti yang kedua pun sama. Tapi, suntikan kedua ni terus sakit otot-otot tangan! Sakit-sakit pun, lepas terima suntikan, sempat lah ambil gambar. Hahaha!



Period terganggu kerana vaksin?


Hari pertama tu Ai cuma rasa mengantuk dan lapar sahaja. Hari kedua Ai dah mula sakit kepala. Bak kata seorang kawan Ai, macam nampak bintang-bintang. Kebetulan, semasa menerima suntikan dos kedua ini Ai tengah period. Dan period Ai jadi banyak daripada biasa. 


https://www.aisyaismail.com/2021/06/pengalaman-mendapat-suntikan-vaksin-sinovac.html



Menurut mereka yang lebih awal menerima suntikan ini, period memang akan terganggu selepas menerima vaksin. Tapi tak semua alami kesan sampingan yang sama. Ai cuak sebab period tiba-tiba jadi banyak. Coco dah siap sedia, kalau apa-apa yang tak diingini berlaku dia nak bawa Ai ke hospital terus. Alhamdulillah tak ada apa-apa yang serius.



Hari ketiga tangan Ai dah mula ok. Lagi cepat daripada semasa dos yang pertama. Kepala masih sakit manja-manja. Hanya period Ai masih banyak walaupun tidak sebanyak hari kedua. Hari keempat, dah kembali seperti sedia kala. Alhamdulillah.



Antara dos pertama dan dos kedua, pada Ai dos kedua lebih sakit dari segi suntikan dan kesan sampingan. Tetapi Ai lagi cepat pulih dari kesan sampingan dos kedua berbanding dos pertama. Kalau dah mula rasa sakit-sakit dan nak demam tu cepat-cepatlah makan panadol. Jangan tunggu sampai dah teruk baru nak makan. Kalau kesan sampingan yang korang alami agak teruk, terus pergi berjumpa dengan doktor.



Dengar kata orang-orang tua tak ada kesan sampingan. Ai tak tahu sejauh mana kebenarannya sebab orang-orang tua di sekeliling Ai belum menerima suntikan vaksin COVID-19 ni lagi. Harap-harap semuanya ok. Kita doa yang baik-baik sahaja.



Jangan takut dengan suntikan vaksin COVID-19


Untuk korang yang takut untuk disuntik dengan vaksin, tak payah takut lah. Korang patut lebih takut jika korang tak ambil vaksin langsung. Vaksin ni bukan pasti korang tak akan terkena jangkitan COVID-19, tapi risiko itu lebih rendah. Kalau korang kena sekali pun, In syaa Allah kesan sampingannya tidak seteruk jika korang tidak mengambil vaksin.


https://www.aisyaismail.com/2021/06/pengalaman-mendapat-suntikan-vaksin-sinovac.html



Dan jika korang seorang yang antivaksin atau tidak anti tapi memang tak nak ambil, tolong jangan pengaruhi orang lain untuk tidak ambil juga. Korang tak nak, duduk diam-diam. Jangan nak mengata lebih-lebih ok! Kita jaga kita. 





aisyaismail

Monday, 24 May 2021

BILA JIRAN POSITIF COVID-19

May 24, 2021 16
BILA JIRAN POSITIF COVID-19

 Assalamualaikum and hye readers.




Sejak kebelakangan ini, makin menjadi-jadi pula jumlah kes COVID-19 di Selangor. Nak keluar pergi kerja pun dah rasa tak selamat. Tapi apakan daya, demi sesuap nasi. Kita gagahkan lah juga diri untuk pergi.



Bila jiran positif COVID-19

Seminggu sebelum hari raya haritu, kawasan kejiranan Ai dikejutkan dengan berita jiran kami dijangkiti COVID-19. Tapi tak kecoh pun. Siapa yang tahu tu tahu lah. Seramai 5 dari 7 orang di dalam satu rumah positif COVID-19. 2 orang kuarantin di rumah, dua orang dibawa ke MAEPS, seorang dibawa ke Sungai Buloh dan 2 orang lagi negatif dan kuarantin di rumah.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/bila-jiran-positif-covid-19.html


Rumah jiran yang positif dengan rumah Ai dekat sangat. Masa dapat berita tu memang berdebar-debar sangat. Rasa nak berkurung dalam bilik je dan tak mahu berjumpa dengan sesiapa. Tapi lepas difikir-fikirkan balik mereka semua kuarantin di dalam rumah. Tak ada apa yang nak dikhuatiri kalau masing-masing tahu jaga SOP.



Lagi pula, kalau kita rasa takut dan menjauhkan diri daripada mereka siapa pula nak beri bantuan pada mereka jika bukan jiran-jiran. Ai terus positifkan fikiran ini. Coco dan jiran-jiran yang lain beri bantuan untuk belikan keperluan seperti barangan peribadi dan makanan kepada mereka.



Pada malam raya, Ai masak rendang ayam resipi dari mak Ai. Coco hantarkan rendang dan lemang untuk mereka jamah di pagi raya. Tapi, bukan kami sahaja yang beri tau. Lebih 5 buah rumah yang memberi juadah hari raya kepada mereka. Sampai tak termakan. Hahaha! Waktu-waktu susah begini lah baru kita akan nampak kebaikan jiran sekeliling.



Alhamdulillah, sekarang mereka berlima yang positif sudah kembali sihat dan pulang ke rumah. Rasa sedih tak dapat beraya, sedih lagi mereka kena beraya dengan tidak boleh berjumpa sesiapa dan risaukan kesihatan diri sendiri. Susah kita, ada lagi yang lebih susah. Cuma Allah nak tunjuk depan mata kita atau tidak sahaja.





aisyaismail

Thursday, 20 May 2021

PERTAMA KALI DALAM SEJARAH SAMBUTAN AIDILFITRI

May 20, 2021 17
PERTAMA KALI DALAM SEJARAH SAMBUTAN AIDILFITRI

 Assalamualaikum and hye readers.




Selamat hari raya maaf zahir dan batin Ai ucapkan kepada semua pembaca aisyaismail.com. Walaupun tahun ini masih lagi seperti tahun yang lepas iaitu raya PKP, tapi raya tetap raya walaupun tiada kemeriahannya. Ehh, korang masih ada mood nak baca entri tentang raya tak? Ke dah bosan? Hehehe!



Hari Raya PKP

Hari raya tahun ni tak banyak cerita yang nak Ai kongsikan sebab aktiviti sangatlah terhad. Aktiviti wajib di pagi raya, bersalam dan bermaafan, makan dan bergambar. Selepas dah selesai semua tu, kami tengok filem 18 Puasa tapi Ai dan Coco  tertidur dengan lena. Bangun-bangun dah masuk waktu Zohor. Kami makan sekali lagi sebelum tukar baju biasa.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Tahun ni Ai berharap sangat dapat beraya dengan mak dan baba. Dah dua tahun tak dapat raya pertama bersama. Rindunya nak anyam ketupat, gilir-gilir kacau rendang dalam kuali, tengok adik lelaki Ai rebus ketupat dan macam-macam lagi lah.



Selepas diumumkan tidak boleh rentas negeri pada bulan Januari yang lepas, Ai ingatkan akan ada kelonggaran pada hari raya tahun ini. Tapi rupanya lebih teruk lagi! Jangan kan negeri, daerah sekalipun tak boleh nak rentas. Hahaha! Aduh.. rindu betul kat mak baba. Nak dekat setengah tahun tak berjumpa. 



Tapi nak buat macam mana, kes COVID-19 semakin hari semakin meningkat tinggi. Kalau kita dibenarkan bebas di hari raya tidak mustahil kes boleh mencecah ke angka yang jauh lebih tinggi. Ai tak minta, tapi benda boleh terjadi kalau kita tidak berjaga-jaga. Kalau difikirkan balik, apalah sangat setengah tahun jika nak dibandingkan dengan yang lebih lama tak dapat berjumpa dengan keluarga.



Jahit atau beli baju raya?

Macam Ai cakap tadi, Ai memang sangat berharap tahun ini Ai dapat beraya dengan keluarga sebelah Ai. Jadi, semangat nak menjahit baju raya tu tiba-tiba muncul. Padahal tahun lepas Ai dah berazam malas nak jahit baju raya dah. Nak beli je, senang. 


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Jadi seorang Aisya Ismail ni sebenarnya beli baju lagi susah daripada jahit baju. Mana tak nya, beli secara online bila sampai depan mata tu macam-macam Ai nak ubah. Ada je lah benda yang tak kena. Nak beli saiz kecil terlalu kecil. Bila pilih satu saiz lebih besar, terlalu besar pula. Akhirnya kena ubahsuai baju . 



Jangan terkejut lah kalau Ai beli baju bentuk lain, tapi bila pakai dah jadi bentuk lain pula. Tetas itu tetas ini, buka, potong, cantum dan akhirnya sama sahaja macam Ai jahit baju baru. Baik jahit sendiri, senang. Murah pun murah. Hanya keluarkan kos beli kain sahaja. Tapi kalau datang malas Ai nanti, lain pula Ai cakap. Huhuhu!



Pertama kali dalam sejarah sambutan Aidilfitri

Dari tadi bercerita, tak cerita juga kan apa yang pertama kali tu. Hahaha! Pertama kali dalam sejarah Ai jahit baju melayu sendiri. Bangga juga lah bila Coco balik dari solat pagi raya ada kawan dia yang kata baju tu cantik dan dia nampak kurus. Hahaha!


https://www.aisyaismail.com/2021/05/pertama-kali-dalam-sejarah-sambutan-aidilfitri.html


Sejak dari zaman belajar lagi Ai memang lebih kepada buat kajian untuk baju-baju wanita. Baju lelaki memang tolak tepi. Tapi boleh lah jahit, cuma Ai taknak sebab Ai tak pandai nak ukur badan lelaki. Taknak praktik sebab malu. Hahaha! 



Sesekali je Ai buat kurta untuk Coco. Tapi ukuran memang tak pernah tepat. Asyik terkecil je. Tapi kali ni jadi pula baju melayu. Cuma bahagian pinggang seluar je tak berapa kemas sebab Ai tak ada dan malas nak beli getah pinggang yang sesuai. Tak apa lah, tak nampak pun kat bahagian dalam. 



Itulah kisah hari raya Ai pada tahun 2021 ini. Ai harap tahun depan lebih meriah dan bermakna dari tahun ini dan sebelumnya. Aamiin.





aisyaismail

Tuesday, 11 May 2021

PATUTLAH RAMAI YANG MEMBELI DI PUSAT PAKAIAN HARI-HARI!

May 11, 2021 19
PATUTLAH RAMAI YANG MEMBELI DI PUSAT PAKAIAN HARI-HARI!

 Assalamualaikum and hye readers.




Bila sebut sahaja Pusat Pakaian Hari-Hari, terus Ai teringat kedai baju yang ada bermacam-macam pilihan rekaan baju. Daripada pakaian untuk perempuan, lelaki, tua, muda, kanak-kanak, bayi dan sampailah pakaian dalam boleh didapati di sana.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Ai ingat lagi semasa zaman belajar dulu, kalau nak cari baju untuk ke kelas Ai mesti akan pergi ke Pusat Pakaian Hari-Hari. Selain banyak pilihan yang menarik, harganya juga sangat berpatutan. Itu belum lagi bila Hari-Hari buat sale, memang murah sangat-sangat.



Hari raya pun selalu ada tawaran menarik. Ai tengok je dari luar sebab Ai memang tak akan pergi waktu nak raya sebab ramai orang membeli-belah kat situ. Ai pun tak tahu lah apa yang ramai sangat dekat Hari-Hari setiap kali nak raya.



Patutlah ramai yang membeli di Pusat Pakaian Hari-Hari

Tapi... hari tu Ai pergi juga sebab ramai kawan-kawan Ai yang pergi dan muat naik kemeriahan membeli-belah di Pusat Pakaian Hari-Hari. Siap dapat paket raya comel. Terus Ai ajak Coco. Nak tengok juga apa yang menarik sangat tu kan. 



Ai pergi di sebelah pagi. Sesudah kedai buka Ai dah ada kat dalam tu. Jadi tak ramai lah orang. Boleh memilih dengan penuh ketenangan di dalam tu.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Macam Ai cakap tadi, harga di Pusat Pakaian Hari-Hari memang berbaloi-baloi. Baju-baju kurung tak sampai RM100 pun. Rambang mata tak tahu nak pilih yang mana satu. Tak cukup di tingkat bawah, di tingkat atas pula Ai pergi meronda. 



Koleksi Hari Raya 2021 di Pusat Pakaian Hari-Hari

Apa yang menariknya di Pusat Pakaian Hari-Hari, baju raya korang senang nak suai padankan dengan satu keluarga. Pada yang suka sedondon di pagi raya, memang sesuai sangat lah pergi cari baju raya di situ.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Paket raya dan beg ungu percuma bermula 23 April 2021

Tadi Ai ada tulis tentang paket raya yang comel kan? Sumpah comel Ai tak tipu. Dengan setiap pembelian RM100 dan ke atas akan mendapat paket raya yang comel itu. Beli baju satu keluarga, memang dah lepas lah RM100 tu.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Untuk mendapatkan beg ungu pula, korang kena berbelanja sebanyak RM200 dan ke atas. Paket raya pun dapat, beg ungu pun dapat. Beg ungu tu beg kitar semula. Lepas ni boleh guna balik untuk pergi beli barangan dapur. Tak payah lah nak bayar 20sen setiap kali nak dapatkan plastik. Bawa sendiri sahaja beg dari rumah.



85 cawangan di seluruh Malaysia

Pusat Pakaian Hari-Hari mempunyai 85 cawangan di seluruh Malaysia. Banyak kan? Pergi mana-mana memang senang nak jumpa Hari-Hari ni. Dalam tahun ini juga, Pusat Pakaian Hari-Hari akan dibuka di Klang, Kajang, Tampin, Bukit Mertajam dan Kedah.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/patutlah-ramai-yang-membeli-di-pusat-pakaian-hari-hari.html


Pembelian secara online

Sekarang pakaian di Pusat Pakaian Hari-Hari sudah boleh dibeli secara atas talian. Menarik kan? Dah tak payah nak bersesak-sesak di kedai. Duduk je di rumah diam-diam dan beli lah secara atas talian. Lepas tu tunggu pakaian korang sampai di rumah. Pembelian boleh dibuat menerusi Shopee Hari-Hari atau melalui website www.ehari.com. Apa yang korang duduk lagi tu? Beli lah sekarang!






aisyaismail

Friday, 7 May 2021

MERIAHKAN JUADAH HARI RAYA DENGAN F&N LIFE

May 07, 2021 20
MERIAHKAN JUADAH HARI RAYA DENGAN F&N LIFE

 Assalamualaikum and hye readers.




Hari tu Ai ada kongsikan dengan korang kan Ai ada beli Rose Agar-Agar Bundle melalui aplikasi F&N Life. Lepas dah sampai Rose Agar-Agar Bundle tu, terus terasa nak buat Agar-agar Sirap Selasih F&N. Dah lama tak makan. Selain Agar-agar Sirap Selasih, Ai ada buat juga Sirap Bandung Blanded F&N. Saja nak basahkan tekak dengan air yang Ai tak pernah minum.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Rasa Agar-agar Sirap Selasih ni, sama je macam minum air sirap selasih. Cuma dia kenyal-kenyal. Memang sesuai sangatlah untuk dijadikan juadah moreh dan juadah hari raya. Kalau korang peminat air sirap selasih macam Ai, memang akan suka agar-agar sirap selasih ni. Yang tak pernah cuba pun akan jadi suka. Ecewahhh! 



Resipi Agar-agar Sirap Selasih

Bahan-Bahan

1. 1 paket 8g serbuk agar-agar Nona warna putih

2. 1L air

3. 250g gula (boleh kurang atau lebihkan)

4. 1/2 cawan kordial sirap F&N (boleh kurang atau lebihkan)

5. 3 sudu makan selasih (boleh kurang atau lebihkan)


Cara-Cara

1. Rendam selasih supaya kembang dan tapis untuk buang air rendaman.

2. Campurkan serbuk agar-agar Nona bersama air, gula dan kordial sirap F&N ke dalam periuk.

3. Kacau dan didihkan sehingga larut.

4. Padamkan api dan masukkan selasih. Kacau supaya selasih tidak berketul.

5. Tuangkan ke dalam acuan dan sejukkan sehingga agar-agar menjadi pejal.



Resipi Iced Blanded Sirap Bandung F&N

Bahan-bahan

1. 150ml Sirap Ros F&N (boleh kurang atau lebihkan)

2. Susu Krimer Sejat F&N 

3. 450g ais


Cara-Cara

1. Campurkan sirap ros, susu krimer sejat dan ais ke dalam pengisar dan kisar sehingga sebati.

2. Tuang ke dalam cawan dan sedia untuk dinikmati.



Pelbagai resipi menarik di aplikasi F&N Life

Semalam masa Ai belek-belek aplikasi F&N Life tu, baru Ai perasan di dalam aplikasi itu terdapat banyak resipi mudah untuk dicuba. Bila dah PKP 3.0 ni, mula lah macam-macam resipi yang Ai nak cuba. Hahaha! Mood pun tengah rajin semalam. Pada yang tak tahu di mana nak cari resipi tu, korang klik je bahagian Inspiration di sebelah bawah aplikasi.


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Resipi Iced Blended Sirap Bandung tu pun Ai dapat dari situ. Scroll resipi punya pasal, terus teringin. Kebetulan bahan-bahan pun ada, terus Ai buat. Kalau ikutkan hati ini, macam-macam lagi resipi lagi yang Ai nak cuba. Tapi tak ada bahan-bahan. Lepas ni kalau kerajinan tu sampai lagi, Ai akan cuba satu persatu resipi tu. 


https://www.aisyaismail.com/2021/05/meriahkan-juadah-hari-raya-dengan-fn-life.html


Meriahkan juadah hari raya dengan F&N Life

Senangkan nak meriahkan juadah hari raya korang dengan F&N Life ni. Jadi jangan tunggu-tunggu lagi. Muat turun aplikasi F&N Life melalui Apple Store dan Google Play sekarang dan order keperluan hari raya korang hari ini! Masih sempat lagi ni abang posmen nak hantar.



Pada yang tak dapat nak pulang ke kampung untuk menyambut hari raya bersama keluarga tersayang, korang boleh kongsikan kemeriahan dengan mengahantar keperluan barangan raya kepada mereka. Caranya sama sahaja. Muat turun aplikasi F&N Life, order, bayar dan tunggu keluarga di kampung hubungi anda. 





aisyaismail

Friday, 30 April 2021

MUDAHNYA MEMBELI KEPERLUAN HARI RAYA MENGGUNAKAN APLIKASI F&N LIFE

April 30, 2021 12
MUDAHNYA MEMBELI KEPERLUAN HARI RAYA MENGGUNAKAN APLIKASI F&N LIFE

 Assalamualaikum and hye readers.




Sejak akhir-akhir ini, kalau boleh semua benda Ai nak beli secara online. Malasnya nak keluar rumah. Maklum lah, Ai tak kuat nak tengok jumlah kes COVID-19 yang mencanak-canak naik. Ekoran kes COVID-19 ni, nak masuk kedai pun kena beratur panjang. Pasaraya, lagi lah panjang.



Mudahnya membeli keperluan hari raya menggunakan aplikasi F&N Life

Tak semua benda boleh dibeli secara online sebenarnya. Tapi, apa yang boleh dibeli secara online, buat apa nak susah-susah keluar rumah kan. Contohnya kalau nak beli barangan F&N. Ada aplikasi yang memudahkan korang untuk membeli dari rumah sahaja. Hanya pilih, bayar dan tunggu sahaja barang-barang sampai depan rumah.

https://www.aisyaismail.com/2021/04/mudahnya-membeli-keperluan-hari-raya-menggunakan-aplikasi-fn-life.html

Macam-macam barangan F&N boleh dibeli melalui aplikasi F&N Life ini. Cakap sahaja  nak apa, semuanya ada. Yang lebih menarik, banyak pek-pek jimat yang boleh dibeli semperna bulan puasa dan hari raya ni. Nak kepuasan membeli sambil berjimat, guna je aplikasi F&N Life ni. Nasib baik ada aplikasi F&N Life.



Cara membeli menggunakan aplikasi F&N Life

Korang jangan risau, mudah je nk membeli dengan menggunakan aplikasi F&N Life ini. Ai buka-buka sahaja aplikasi ini, tau-tau dah membeli dan dah bayar pun. Sekelip mata sahaja dah selesai. Kalau korang macam ragu-ragu nak meneroka aplikasi ini, korang ikut sahaja step-step di bawah.


        1.    Download aplikasi F&N Life di Apple Store untuk iphone atau Google Play untuk android.

        2.    Pergi ke 3 baris bertindih di bahagian atas sebelah kiri dan pilih 'our products'. Pilih lah apa yang korang nak. Semua produk F&N ada di situ.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/mudahnya-membeli-keperluan-hari-raya-menggunakan-aplikasi-fn-life.html

        3.    Kalau nak beli pek jimat dengan harga yang lebih murah, pilih dan klik 'gandakan ganjaran bersama F&N Life'. Korang pilih lah pek jimat apa yang korang nak. Ada pek yang dah siap sekali dengan paket raya.

        4. Klik 'buy now' dan kemudian klik 'add to cart'.

        5. Klik + untuk gandakan kuantiti produk dan - untuk kurangkan kuantiti produk.

        6. Klik gambar troli di bahagian atas sebelah kanan dan periksa barang-barang yang korang beli. Kalau semua dah ok, klik 'checkout'.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/mudahnya-membeli-keperluan-hari-raya-menggunakan-aplikasi-fn-life.html

        7. Periksa alamat penghantaran. Kalau ada promo kod boleh masukkan promo kod. Lepas tu klik 'confirm' dan kemudian 'pay now'.

        8. Korang boleh pilih cara bayaran dan lengkapkan butiran pembayaran seperti yang diminta.

        9. Tunggu lah barang korang sampai di depan pintu rumah.



Mudah sangat kan? Semudah ABC je. Nak membeli kena bijak, baru lah kita berpuas hati dengan hasil belian. Korang jangan risau, penghantaran pun pantas. Tapi, beli lah awal untuk mengelak sebarang kemungkinan yang tidak diingini daripada berlaku ya.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/mudahnya-membeli-keperluan-hari-raya-menggunakan-aplikasi-fn-life.html



Keberkatan Pek Penyayang

Bulan Ramadhan ini adalah bulan di mana orang berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan untuk mendapatkan pahala. Korang boleh juga menderma melalui aplikasi F&N Life ini. 



Caranya sangat mudah. Di 'gandakan ganjaran bersama F&N Life' tadi, pilih 'keberkatan plus-plus'. Di situ korang boleh pilih lokasi sumbangan korang dan jumlah pek sumbangan dengan harga RM25 setiap pek. 


https://www.aisyaismail.com/2021/04/mudahnya-membeli-keperluan-hari-raya-menggunakan-aplikasi-fn-life.html

Di dalam setiap pek mengandungi:

  1. 1L 100PLUS Active
  2. 1.5L F&N Bandung
  3. 1L Sunkist Orange
  4. 1L Seasons Soya Bean
  5. 1L Magnolia UHT Full Cream
  6. 260g Sri Nona Ketupat
  7. 30 keping pelitup muka.


Nak buat kebaikkan pun sangat mudah dan berbaloi-baloi. Hanya tempah melalui aplikasi F&N dan tempahan korang akan sampai kepada lokasi sumbangan dengan selamat.


Menarik kan aplikasi F&N Life ni? Apa tunggu lagi, muat turun sekarang untuk membeli barangan F&N dengan mudah dan selamat. Hanya pilih, bayar dan tunggu barang belian korang sampai di rumah.




aisyaismail

Wednesday, 28 April 2021

LEBIH MUDAH TUNAIKAN ZAKAT FITRAH MELALUI ONLINE PERBANKAN AMBANK

April 28, 2021 13
LEBIH MUDAH TUNAIKAN ZAKAT FITRAH MELALUI ONLINE PERBANKAN AMBANK

 Assalamualaikum and hye readers.




Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari yang ke-16 umat Islam menjalani ibadah berpuasa. Rasa macam sekejap je masa berlalu. Tahu-tahu je dah hari yang ke-16. Bulan Ramadan ini adalah bulan di mana umat Islam berlumba-lumba nak membuat kebaikan dan antara kebaikan itu adalah dengan bersedekah. 



Zakat Fitrah juga adalah salah-satu sedekah dan diwajibkan pada bulan Ramadan. Korang dah bayar Zakat Fitrah ke belum? Kalau takut terlupa nanti, eloklah disegerakan. Kepada yang masih belum tahu, Zakat Fitrah boleh dibayar secara atas talian.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html


Apa itu Zakat Fitrah?

Zakat Fitrah adalah zakat yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan yang beragama Islam dan berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan. 


Kadar Zakat Fitrah

"Satu gantang Baghdad yang bersamaan dengan 2.70kg beras atau sama nilai dengannya."


Syarat-syarat wajib Zakat Fitrah

  1. Individu yang mempunyai lebihan makanan atau harta.
  2. Anak yang lahir sebelum terbenamnya matahari dan hidup selepas terbenamnya matahari hari terakhir di bulan Ramadan.
  3. Memeluk Islam sebelum terbenamnya matahari hari terakhir di bulan Ramadan dan kekal beragama Islam.
  4. Seseorang yang meninggal selepas terbenamnya matahari hari terakhir di bulan Ramadan.

https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html

Waktu menunaikan Zakat Fitrah

    1. Waktu Wajib

        Apabila terbenamnya matahari akhir Ramadan sehingga terbitnya matahari 1 Syawal.
    

    2. Waktu Afdal

        Sebelum sembahyang sunat Hari Raya.

    3. Waktu Sunat

        Sepanjang bulan Ramadan.

    4. Waktu Makruh

        Selepas selesai sembahyang hari raya dan sebelum terbenam matahari 1 Syawal.

    5. Waktu Haram

        Selepas terbenamnya matahari 1 Syawal.


Lebih mudah tunaikan Zakat Fitrah melalui online perbankan Ambank

Di kala negara kita sedang dilanda wabak COVID-19 ni, orang ramai digalakkan untuk membayar zakat secara atas talian sahaja. Salah satu bayaran atas talian yang boleh diguna pakai adalah bayaran secara online melalui perbankan Ambank. 

https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html

Tunaikan dengan lebih mudah dan pantas melalui online banking Ambank. Dan yang paling penting korang boleh bayar pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Tak perlu tunggu kaunter zakat dibuka.


Jom Zakat Cashless sepanjang bulan Ramadan

Sepanjang bulan Ramadan bermula daripada 13 April sehingga 12 May, Lembaga Zakat Selangor telah menganjurkan Jom Zakat Cashless bersempena dengan kempen Pay Smart Stay Smart. Korang berpeluang untuk memenangi hadiah berjumlah RM15,000! Cara untuk sertai hanya dengan 3 langkah mudah.

3 langkah mudah

  1. Tunaikan zakat anda melalui platform online banking, online eZakatpay, online channel, online @banch, mobile banking, ATM machine ataupun e-Wallet. 
  2. Imbas kod QR untuk mengisi borang atau klik sahaja link http://bit.ly/zakatcashless2021.
  3. Daftar e-Zakat Online di ezo.zakatselangor.com.my.
Mudah sangat kan? Pemenang akan dipilih melalui sistem cabutan berkomputer dan dipantau oleh juruaudit Lembaga Zakat Selangor. Pemenang akan dihubugi oleh Lembaga Zakat Selangor melalui panggilan telefon terkini yang direkodkan di dalam sistem Lembaga Zakat Selangor. 

https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html

https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html


Info lanjut :
https://www.zakatselangor.com.my/

Tunai zakat anda di :
https://fpx.zakatselangor.com.my/

Facebook : Zakat Selangor | Instagram : Zakat Selangor

Telefon :
1 300 88 4343

https://www.aisyaismail.com/2021/04/lebih-mudah-tunaikan-zakat-fitrah-melalui-online-perbankan-ambank.html





aisyaismail