2021

Thursday, 8 April 2021

PERGI JEPUN BALIK HARI - TAMAN PERSAHABATAN SELANGOR-JEPUN, SHAH ALAM

April 08, 2021 9
PERGI JEPUN BALIK HARI - TAMAN PERSAHABATAN SELANGOR-JEPUN, SHAH ALAM

 Assalamualaikum and hye readers.




Tarikan baru di Shah Alam. Nak pergi ke Jepun, tak tahu bila akan dapat pergi. Dapat jalan-jalan di taman ala-ala Jepun pun jadi lah. Jepun juga kan.

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html


Pergi Jepun balik hari - Taman Persahabatan Selangor-Jepun, Shah Alam

Taman Persahabatan Selangor-Jepun ini telah dibuka secara rasminya pada 12 Mac yang lepas. Sepatutnya ia dibuka lebih awal dari tarikh tersebut. Namun kerana PKP yang telah dilaksanakan, taman ini terpaksa dibuka lewat daripada tarikh yang asal.

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html


Sebelum Ai pergi melawat kawasan taman ini, Ai memang dah dengar akan kepadatan pengunjung di taman ini. Tempat tarikan baru kan. Ai cuba datang seawal pukul 8.30 pagi dengan harapan tak ramai orang sangat. 



Usaha tu dah ada, tapi malangnya taman dibuka pada pukul 10 pagi. 1 jam setengah awal Ai sampai! Nasib baiklah hari Ahad, boleh lah Ai jalan-jalan di Pasar Karat sementara nak tunggu pukul 10.



Dalam pukul 10.30 pagi Ai sampai semula di Taman Persahabatan Selangor-Jepun. Mak aiiiii, ramainya orang! Hahaha! Ai lewat 30 minit je pun. Tapi tidaklah seramai kalau datang di sebelah petang. Rajin semua orang tu keluar pagi-pagi. Bersiap cantik-cantik pula tu. Mungkin mereka ada hala tuju lain selepas itu. Ai rajin keluar pagi je, bersiap memang malas.



Tarikan di Taman Persahabatan Selangor-Jepun

Taman yang berkeluasan 242.7 meter persegi itu dahulunya adalah Dataran Bunga Raya. Mungkin kerana tidak lagi menjadi tarikan pengunjung, dataran tersebut terpilih untuk dibaik pulih menjadi Taman Persahabatan Selangor-Jepun. 

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html


Pada Ai, taman ini tidak lah besar sangat. Dalam 30 minit Ai dah habis melawat satu taman. Kalau yang jenis jalan-jalan sambil jeling-jeling je, mungkin 15 minit dah habis. Tapi rugi lah kalau jeling-jeling je. Banyak tempat yang cantik untuk bergambar di dalam taman ini. Lorong pokok-pokok buluh yang korang suka bergambar di Jepun tu pun ada. Lokasi yang orang tak henti-henti bergambar. 



Masuk adalah percuma

Apa yang lebih menarik, taman ini adalah kawasan berpagar. Pagar buluh, cantik. Walaupun berpagar, kemasukan adalah percuma. Tapi tak tahu lah kalau akan datang pihak taman akan kenakan caj untuk melawat. Buat masa ini adalah percuma.

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html

https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html


Tapi sayang lah, ada beberapa kawasan yang dihias dengan batuan kecil-kecil. Cantik memang cantik. Tapi disebabkan kawasan itu dibolehkan orang ramai untuk memijaknya, batu-batu kecil tersebut jadi berselerak dan bercampur. Yang terkeluar dari tempat sepatutnya pun ada. Pihak taman seharusnya melarang tempat tesebut dari dipijak untuk mengekalkan kecantikan tempat itu. Ini Pendapat Ai lah.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/pergi-jepun-balik-hari.html


Kalau korang sangat sukakan negara Jepun atau teringin nak ke Jepun tetapi masih belum kesampaian, korang pergi lah ke Taman Persahabatan Selangor-Jepun dahulu. Taman dibuka setiap hari daripada pukul 10 pagi sehingga 7 malam. 



Panas-panas kan badan sebelum korang betul-betul dapat ke Jepun. Daripada tak dapat pergi langsung. Hahaha!





aisyaismail

Monday, 5 April 2021

DRAMA KOREA : HOTEL DEL LUNA - IU, YEO JIN GOO

April 05, 2021 14
DRAMA KOREA : HOTEL DEL LUNA - IU, YEO JIN GOO

 Assalamualaikum and hye readers.




Drama fantasi lagi korang! Hotel Del Luna lakonan IU dan Yeo Jin-goo ini telah ditayangkan sebanyak 16 episod di tvN pada Julai 2019. Drama ini merupakan cerita komedi hantu. Dari hujung tahun 2019 sehingga awal tahun 2020, drama ini cukup popular dibualkan di sosial media. Lebih-lebih lagi apabila Malaysia diumumkan PKP pada Mac 2020. Hotel Del Luna merupakan pilihan drama Korea untuk ditonton.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/drama-korea-hotel-del-luna-iu-yeo-jin.html


Sinopsis


Hotel Del Luna mengisahkan tentang hotel Del Luna yang penah juga dikenali sebagai "Guest House of The Moon".  Hotel Del Luna ini mempunyai keunikannya yang tersendiri dan misteri. Ini adalah kerana, tetamu-tetamu di dalam hotel tersebut adalah roh yang menunggu untuk dihantar ke alam selepas mati. 


Di hotel tersebut juga setiap tetamu boleh menggunakan khidmat untuk menunaikan hajat terakhir yang tidak sempat ditunaikan ketika mereka masih hidup. Malah, pekerja-pekerja di dalam Hotel Del Luna juga merupakan roh yang masih tidak tertunai hajat terakhir sebelum kematian mereka. 


Satu-satunya manusia yang bekerja di dalam hotel tersebut adalah pengurus hotel. Tugas pengurus hotel tersebut adalah untuk menguruskan hal-hal duniawi seperti bayaran tax, bil, jual-beli dan juga menjadi orang tengah antara roh dan manusia. 


Hotel Del Luna juga tidak boleh dilihat pada mata kasar manusia. Hanya roh dan mereka yang mempunyai kelebihan melihat roh sahaja dapat melihat hotel tersebut. Satu-satunya waktu manusia dapat melihat hotel tesebut adalah ketika malam bulan mengambang.


Hotel Del Luna yang terletak di Seoul itu dimiliki oleh seorang wanita cantik, Jang Man-wol (IU). Man-wol telah terperangkap di Hotel Del Luna kerana telah melakukan dosa yang besar beratus tahun dahulu. Selama beratus tahun melihat era dunia berubah wajah dan pekerja yang datang dan pergi, Man-wol akhirnya bertemu dengan ayah kepada Gu Chan-sung (Yeo Jin-goo)


Ayah Chan-sung merupakan seorang pencuri. Pada malam bulan mengambang, dia telah dikejar oleh polis dan secara tidak sengaja termasuk ke dalam Hotel Del Luna. Kerana cubaannya untuk mencuri di dalam hotel, dia telah ditangkap oleh Man-wol. Sebagai hukuman, anaknya yang masih kecil kena bekerja di dalam Hotel Del Luna selapas 20 tahun. Kerana takut dibunuh, ayah Chan-sung bersetuju dengan perjanjian tersebut. 


Ayah Chan-sung membawanya lari ke luar negara dan membesarkan Chan-sung menjadi seorang lelaki yang berjaya. Setelah kematian ayahnya, Chan-sung pulang semula ke Korea untuk bekerja di sebuah hotel terkemuka Korea. Namun dia telah bertemu dengan Man-wol yang menuntut janji ayahnya agar Chan-sung bekerja dengan Hotel Del Luna. Tugasnya adalah menjadi pengurus hotel dan menjadi orang yang akan menghantar Man-wol ke pintu alam selepas mati. Pada mulanya Chan-sung enggan, tapi akhirnya dia bersetuju untuk bekerja di situ.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/drama-korea-hotel-del-luna-iu-yeo-jin.html


Ulasan


Pada mulanya Ai ingatkan nama Hotel Del Luna bersempana dengan nama watak heroin, rupa-rupanya nama pokok luna yang ada di dalam hotel itu. Ada beberapa perkara yang Ai suka sangat dalam drama Hotel Del Luna ni. Yang paling menarik, banyak betul baju yang IU pakai. Hampir setiap babak baju dia bertukar.  Ada lah kurang lebih dalam 50 pasang baju cantik yang dia pakai. 


Lokasi-lokasi di dalam hotel pun cantik sangat. Tema di setiap bilik mengikut apa yang tetamu mahukan. Kolam renang dia paling gempak, sebesar lautan terus. Memang dalam mimpi lah nak dapat duduk dalam hotel macam ni di dunia yang nyata. 


Drama ini bukan drama yang hero dan heroin asyik nak ber'sweet-sweet' je. Dia lebih kepada nak menyelesaikan masalah hantu-hantu yang masih terkandas di dunia termasuk lah masalah Man-wol itu sendiri. Ai boleh katakan, Hotel Del Luna sangat berbaloi untuk ditonton.


P/S : Cantik-cantik baju yang IU pakai. Berkonsepkan vintage.




aisyaismail

Thursday, 1 April 2021

RESIPI MUDAH : CENDAWAN ENOKI GORENG TEPUNG PALING MUDAH DAN SEDAP

April 01, 2021 17
RESIPI MUDAH : CENDAWAN ENOKI GORENG TEPUNG PALING MUDAH DAN SEDAP

  Assalamualaikum and hye readers.




Ai memang peminat cendawan. Lebih-lebih lagi dalam tom yam. Sedapnya! Tapi selalu tak letak kalau masak tom yam sebab malas nak pergi beli. Tapi akhir-akhir ni Ai suka pula makan cendawan goreng. Ai pernah kongsikan resipi cendawan goreng sebelum ni menggunakan cendawan cendawan tiram. Entri kali ni Ai nak kongsikan resipi cendawan goreng enoki pula. Mudah dan cepat. Pasti sedap! Kalau tak percaya, cuba lah buat.


https://www.aisyaismail.com/2021/04/resipi-mudah-cendawan-inoki-goreng-tepung.html


Bahan-bahan


1. 3 paket cendawan inoki
2. 1 biji telur
3. Tepung bestari
4. Minyak masak secukupnya


Cara-cara


1. Potong akar cendawan kemudian cuci bersih-bersih. 
2. Carik-carik cendawan ikut besar mana yang korang nak.
3. Bancuh tepung bestari jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair.
4. Pecahkan telur dan salut pada cendawan. 
5. Salut pula tepung yang sudah dibancuh tadi pada cendawan. Salut nipis je, jangan bagi tepung tebal sangat pada cendawan nanti jadi cekodok sebab cendawan berair dan tak nampak bentuk cendawan.
6. Goreng menggunakan minyak yang panas.
7. Toskan dan sedia untuk dihidang.


P/s : Makan cendawan goreng cicah dengan sos pencicah Chef Wan, fuhhh sedap!




aisyaismail

Sunday, 28 March 2021

ST ROSYAM MART SUDAH ADA CAWANGAN DI SHAH ALAM

March 28, 2021 15
ST ROSYAM MART SUDAH ADA CAWANGAN DI SHAH ALAM

 Assalamualaikum and hye readers.




Dah pergi ke belum ke ST Rosyam Mart cawangan Shah Alam yang telah dirasmikan pada 22 Mac yang lepas? Meriah betul pada hari pembukaan, sampai kena beratur panjang. Mana tidaknya, dengar kata ayam dijual dengan harga 80sen sahaja seekor. WOW! Tapi Ai bukan lah salah seorang yang beratur tu ya. 




ST Rosyam Mart sudah ada cawangan di Shah Alam

Malam tadi Ai dan Coco sempat ke ST Rosyam Mart buat kali pertama. Tak ramai orang pun. Tapi bila kami pusing-pusing dalam tu, makin ramai pula orang. Entah bila masa lah mereka yang ramai-ramai tu masuk. Tau-tau je dah ramai.



Sebelum sampai di situ, Ai ingatkan ST Rosyam Mart ni macam Elews Mart cuma berkeluasan besar sedikit. Tapi ternyata Ai silap! ST Rosyam Mart ni dah di dalam kategori pasaraya dan bukannya pasar mini. Siap ada dua tingkat.




Di tingkat pertama adalah untuk mencari barang keperluan memasak sama ada yang kering mahupun yang basah. Barangan nak buat kek, kuih dan biskut pun ada juga. Di tingkat kedua pula barangan seperti barang mandian, cucian, kelengkapan dapur, kudap-kudapan dan juga peralatan menulis. 



Paling Ai suka adalah bahagian keju. Bermacam-macam jenis keju ada di situ. Lepas ni kalau nak buat kuih atau kek, boleh lah Ai cari di situ sahaja. Tak payah beratur panjang di kedai kek.





Murah ke di ST Rosyam Mart?

Pada Ai ST Rosyam Mart ni tak adalah murah seperti yang digembar-gemburkan. Ada barangan yang murah dan ada juga yang mahal. Contoh macam cendawan inoki, biasa Ai beli paling mahal pun RM1.30 je. Tapi di situ berharga RM2 lebih. Terus tak jadi nak ambil. Tapi bawang dan daging kambing memang murah.



Di ST Rosyam Mart ni ada barang-barang tertentu yang akan ada harga promosi. Promosi tu bukan sikit-sikit tau. Waktu itu memang betul-betul murah. Ada yang sehingga lebih 50% diskaun. Waktu itulah seronok nak membeli-belah macam di kedai Eco. Korang hanya perlu jadi member dengan harga rm10 untuk dapatkan harga tersebut. 





Bapak Style Eatzy By Rosyam Nor

Dalam ST Rosyam Mart ni ada kafe. Tapi mini kafe je. Tempat duduk pun tak banyak. Bapak Style Eatzy by Rosyam Nor namanya. Boleh lepak di situ jika mahu. Kalau ramai orang jangan lah lepak lama-lama. Bagi lah peluang orang lain nak merasa lepak di situ juga. Ramai yang nak merasa melepak dengan ada style. Hihihi!



Kafe ni macam kafe hipster. Hiasan dalaman dia memang style. Sesuai sangat dengan namanya, Bapak Style! Disebabkan kafe tu style, jadi Ai pun ambillah gambar untuk dikongsikan di dalam blog kesayangan ni. Lepas tu Ai terus ke kaunter bayaran untuk membuat bayaran. Tak payah beratur pun sebab orang yang ramai-ramai tadi masih lagi meneroka apa yang ada di ST Rosyam Mart tu.





Bila dah ada di luar, Coco cakap dia ada nampak Datuk Rosyam Nor di kafe Bapak Style tadi. Tapi dia tak pasti. Terus Ai periksa semula gambar yang Ai ambil tadi. Aah lah, ada Datuk Rosyam Nor! Aduh duh duh! Mesti dia ingat Ai nak amik gambar dia. Padahal Ai tak perasan pun. Harap-harap dia pun tak perasan. Ai malu! Hahaha! Nasib baik pakai pelitup muka. Dah macam mamarazi pula Ai ni.




ST Rosyam Mart ni mungkin masih terlalu baru lagi di Shah Alam. Masih banyak jenama dan barang yang masih belum ada. Bulan depan Ai akan cuba pergi sekali lagi. Mana tau semua barang yang Ai nak tapi tak ada malam tadi dah ada bulan depan. Harap-harap tak ramai lah sebab masing-masing nak membuat persiapan menyambut kedatangan bulan Ramadhan kan.





aisyaismail

Friday, 26 March 2021

KELEBIHAN DAN KEKURANGAN BERKAHWIN DI MUSIM COVID-19

March 26, 2021 19
KELEBIHAN DAN KEKURANGAN BERKAHWIN DI MUSIM COVID-19

 Assalamualaikum and hye readers.




Setelah setahun lebih Ai kuarantinkan diri sendiri daripada menghadiri majlis perkahwinan, Ahad lepas Ai pergi juga ke majlis kahwin yang diadakan di D Tahta I-City, Shah Alam. Sepupu sendiri kahwin dan dalam Selangor, memang tak ada alasan nak kata tidak. Hahaha! Lagipun Ai teringin nak makan Ayam Masak Merah orang kahwin. Tapi hampa, Ayam Masak Merah bukan lagi menu utama di kenduri kahwin.


https://www.aisyaismail.com/2021/03/kelebihan-dan-kekurangan-berkahwin-di-musim-covid-19.html



Kelebihan dan kekurangan berkahwin di musim COVID 19


Kelebihan

Jimat

Ai selalu dengar orang cakap, "kalau nak kahwin, sekarang lah masanya. Jimat! Tak payah buat majlis besar-besaran". Dan ya, Ai tak nafikan perkara itu. Buat majlis kecil-kecilan dan panggil saudara-mara dan rakan-rakan terdekat sahaja. Nikah dan terus ambil gambar kenangan di pelamin mini sambil-sambil tetamu menjamu selera. Kelebihan pada yang dah lama mengumpul duit kahwin. Banyak lebihan duit korang selepas berkahwin.


Tiada istilah majlis siapa lebih hebat

Haaa.. korang jangan tak tau, ada je jenis manusia yang suka membandingkan majlis siapa yang lebih hebat. Buat masa ni, nak buat majlis yang gah pun kena fikir banyak kali dulu. Kalau tak ada orang datang nanti kan dah membazir. Lebih baik guna langkah selamat dengan buat majlis kecil-kecilan namun tetap meriah dengan kehadiran sebilangan kecil tetamu. Sekaligus tradisi membanding-bandingkan majlis berkurangan.


Tidak perlu menunggu tempat duduk kosong

Sebelum ni makan di kenduri kahwin tak boleh lama-lama. Ramai lagi yang nak duduk makan. Kena kesiankan orang lain yang belum dapat duduk barulah orang akan kesiankan kita pula. Selalunya sebelum dapat duduk mesti jadi patung cendana sebelum dapat tempat kosong. Bila ada tetamu yang bangun, cepat-cepat dapatkan tempat itu sebab takut orang lain ambil. Siapa cepat dia dapat. Untunglah jadi tetamu VIP. Bukan setakat dah ada tempat khas untuk mereka. Tuan rumah siap iring sampai ke meja makan lagi. 


Tidak perlu baratur untuk mengambil makanan

Ini yang paling Ai malas kalau bila ke kenduri kahwin. Nak makan dengan beratur memang tak boleh dipisahkan. Kalau barisan tak panjang tak apa, kalau dapat yang kena beratur panjang mahu pitam kebuluran tunggu giliran. Belum lagi yang hanya ada 1 sahaja stesen buffet. Pitam lagi sekali. Lebih-lebih lagi kalau datang di waktu kemuncak. Jangan lah buat perangai biarkan perut kosong dengan niat nak makan banyak di kenduri kahwin. Takut korang dapat kejutan tak dapat makan pula. Beruntung lagi sekali pada tetamu VIP. Makanan siap dihidang di atas meja. 


Ada pilihan untuk tidak pergi

Kelebihan ini ada pada mereka yang tidak suka menghadirkan diri ke kenduri kahwin kerana korang ada pilihan untuk tidak pergi. Siapa yang nak marah? Orang ramai sedia maklum ramai yang belum bersedia untuk menghadirkan diri di tempat-tempat yang ramai orang. Tapi jangan lah korang buat dekat keluarga atau rakan-rakan yang rapat. Tak baik! Nanti korang kahwin atau anak korang ke, tak ada siapa yang nak datang. Jangan buat macam tu ok.


https://www.aisyaismail.com/2021/03/kelebihan-dan-kekurangan-berkahwin-di-musim-covid-19.html



Kekurangan

Tiada majlis idaman

Setiap orang ada majlis yang diidam-idamkan. Ada yang suka bersederhana dan ada juga yang suka besar-besaran. Kelebihan adalah kepada mereka yang memang nak majlis kahwin yang sederhana. Pada mereka yang nak majlis gilang-gemilang, korang ada 2 pilihan. Sama ada koorang nak tunda majlis atau buat je apa yang boleh. Tapi kalau tunda pun sampai bila? Kita tak tahu bila berakhirnya COVID-19 ini.


Sentiasa berjaga-jaga

Segala-galanya terbatas dan kena ikut SOP. Nak buka topeng muka masa makan pun ragu-ragu dan kena tengok kiri dan kanan dahulu. Pada hal tak buat apa-apa kesalahan pun. Rasa tak yakin tu tetap ada. Ye laa, takut juga kalau tiba-tiba dapat je surat saman. Terus nangis tak berlagu. Belum lagi masa nak ambil gambar. Tak boleh ambil ramai-ramai sebab kena jaga jarak sampai tak muat semua orang nak masuk dalam satu gambar. 


Tetamu yang jauh tidak dapat hadir

Bila meraikan sesuatu yang penting, sudah tentu kita mahukan semua orang-orang yang kita sayangi untuk sama-sama meraikannya. Selalunya bila ada majlis perkahwinan lah baru keluarga yang dekat dan yang jauh dapat berkumpul. Tapi sekarang tak payah cerita lah yang dari luar negara, keluarga dalam negara pun tak dapat nak sama-sama meraikan hari yang bahagia kita. 


Tiada riuh-rendah kenduri kahwin

Perkara yang Ai paling rindui semasa kenduri kahwin selain Ayam Masak Merah adalah riuh-rendah majlis itu sendiri. Sayu hati bila majlis agak sunyi tanpa kehadiran ramai tetamu. Tiada lagi kemeriahan dengan gosip-gosip semasa dan tiada lagi berkumpul ramai-ramai di satu meja. Kita buat hal kita mereka buat hal mereka.


https://www.aisyaismail.com/2021/03/kelebihan-dan-kekurangan-berkahwin-di-musim-covid-19.html



Sejujurnya kalau korang tanya pada Ai lebih suka majlis perkahwinan sebelum atau semasa COVID-19, Ai akan pilih sebelum. Ai memang nak semula kemeriahan dan keriuhan kenduri kahwin itu. Nak jumpa mereka yang dah lama Ai tak jumpa. Oh, rindunya suasana tu.





aisyaismail

Wednesday, 17 March 2021

PROJEK INFAQ RAMADHAN 2021 UNTUK RUMAH KEBAJIKAN DAN FRONTLINERS BERSAMA DAPUR LAPOWEY!

March 17, 2021 23
PROJEK INFAQ RAMADHAN 2021 UNTUK RUMAH KEBAJIKAN DAN FRONTLINERS BERSAMA DAPUR LAPOWEY!

 Assalamualaikum and hye readers.




Pejam celik pejam celik, kurang sebulan je lagi umat Islam nak menyambut semula kehadiran bulan Ramadhan. Alhamdulillah.. masih lagi diberi peluang untuk bertemu dengan bulan yang mulia ini. In syaa Allah! 



Ramai yang dah mula bersemangat bila nak masuk bulan Ramadhan ini. Lebih-lebih lagi pada yang nak menunaikan solat Tarawih yang hanya boleh ditunaikan pada bulan Ramadhan. Harap-harap Ramadhan pada tahun ini dapatlah kita bertarawih di dalam masjid. 



Projek Infaq Ramadhan 2021 Untuk Rumah Kebajikan dan Frontliners Bersama Dapur Lapowey

https://www.aisyaismail.com/2021/03/projek-infaq-ramadhan-2021-untuk-rumah-kebajikan-dan-frontliners-dari-dapur-lapowey.html



Ai percaya, selain solat Tarawih, pasti ramai yang sudah mula tanamkan niat untuk bersedekah di bulan yang mulia ini. Orang Malaysia sangat ramai yang pemurah dan baik hati. Terbaik! 



Kalau korang bercadang untuk membuat infaq makanan kepada rumah kebajikan seperti rumah anak yatim, rumah orang tua mahupun frontliners, apa kata korang sertai Projek Infaq Ramadhan bersama Dapur Lapowey?



Untuk projek infaq ramadhan ini, korang hanya perlu membuat tempahan kepada pihak Lapowey mengikut menu yang ada dan minima tempahan adalah 100 pax. Harga setiap pax bermula dari hanya rm8 sahaja. Ada 6 pilihan menu yang menarik.


  • Set A - Briyani Kambing Tok Cu
  • Set B - Ayam Percik Merecik
  • Set C - Briyani Daging Klate
  • Set D - Daging Salai Gomoncheh
  • Set E - Briyani Ayam Merah
  • Set F - Ikan Masam Manis


https://www.aisyaismail.com/2021/03/projek-infaq-ramadhan-2021-untuk-rumah-kebajikan-dan-frontliners-dari-dapur-lapowey.html


Apa yang lebih menarik lagi, setiap 1 set makanan didatangkan sekali dengan kurma dan air mineral. Tak payah lagi nak kena beli asing-asing. Tempah sekali je. Senang kan? Tiada caj tambahan akan dikenakan untuk kurma dan air mineral kerana ia sudah termasuk di dalam set makanan yang korang order.


Penghantaran PERCUMA di sekitar kawasan Lembah Klang

Selepas membuat pesanan, pihak Lapowey akan menguruskan yang selebihnya daripada memasak sehinggalah kepada penghantaran ke tempat rumah kebajikan atau frontliners pilihan korang untuk infaq makanan. Penghantaran adalah PERCUMA di sekitar kawasan Lembah Klang sahaja. Untuk penghantaran ke luar daripada kawasan Lembah Klang, korang boleh berbincang terus dengan pihak pengurusan Lapowey.


Selepas segala proses infaq makanan ini selesai. Pihak Lapowey akan memberi bukti penghantaran kepada korang dan juga memuat naik di media sosial @lapo_wey sebagai tanda bahawa infaq makanan telah selesai disampaikan bagi pihak penderma. Maklumat korang sebagai penderma tidak akan didedahkan di media sosial.


Rasa makanan yang sedap dan memuaskan

https://www.aisyaismail.com/2021/03/projek-infaq-ramadhan-2021-untuk-rumah-kebajikan-dan-frontliners-dari-dapur-lapowey.html


Alhamdulillah.. Ai dah rasa 2 dari 6 menu yang ada iaitu Ayam Percik Merecik dan juga Briyani Daging Klate. Sedap dan mengenyangkan. Lebih-lebih lagi apabila didahulukan dengan 3 biji kurma.


Ayam percik tu ada rupa macam masak lemak, tapi ada rasa manis-manis sikit. Mula-mula memang Ai ingatkan masak lemak rupa-rupanya percik. Memang sedap. Rasa dia lain sebab kalau beli percik kat pasar malam pun bukan rasa macam tu. Jadi Ai boleh  katakan rasa dia unik. Korang boleh bayangkan tak? Hahaha!


Kurma dia paling Ai suka dan akan cari untuk stok bulan Ramadhan akan datang. Benda sedap, tak cukup dengan kuantiti yang sedikit. Hehehe!


https://www.aisyaismail.com/2021/03/projek-infaq-ramadhan-2021-untuk-rumah-kebajikan-dan-frontliners-dari-dapur-lapowey.html


Lagi satu yang bagusnya adalah pada pembungkusan makanan ini. Pihak Lapowey menggunakan mangkuk plastik  yang dah siap membahagikan antara lauk-lauk dan nasi. Bila lauk dan nasi tidak bercampur, sekali gus mengelakkan masalah cepat basi pada makanan tersebut.


Cara untuk membuat tempahan

Kalau korang berminat untuk membuat tempahan atau mempunyai sebarang pertanyaan yang lebih terperinci mengenai Infaq Ramadhan Lapowey ini, korang boleh terus hubungi pihak Lapowey.

Facebook : Lapo Wey
Instagram : @lapo_wey

Call / Whatsapp :

Office - 03-77341278

Za'ba - http://www.wasap.my/60126098484/infaq

Fahmi - http://www.wasap.my/60176762067/infaq

Mala - http://www.wasap.my/60198834745/infaq

Irwan - http://www.wasap.my/60172996004/infaq





aisyaismail

Monday, 15 March 2021

TAK ADALAH TERUK SANGAT SUARA NABILA RAZALI MALAM TADI

March 15, 2021 16
TAK ADALAH TERUK SANGAT SUARA NABILA RAZALI MALAM TADI

 Assalamualaikum and hye readers.




Ai baru sahaja berkesempatan tengok Anugerah Juara Lagu yang ke-35 sebentar tadi. Lebih kepada dengar je sebenarnya. Tahniah kepada semua pemenang. Anda semua memang layak untuk menang. 



Anugerah Juara Lagu yang ke-35 ni tak macam musim-musim sebelum ini kerana segala-galanya sangat simple. Tak ada penari-penari yang ramai memeriahkan pentas seperti selalu. Kalau ada pun hanya menerusi skrin LED. 


Norma baru kan, kena lah jaga segala SOP. Berapa banyak pula nak kena bayar saman kalau semua orang tak jaga SOP. 


https://www.aisyaismail.com/2021/03/ak-adalah-teruk-sangat-suara-nabila-razali.html
Gambar dari instagram Nabila Razali.

Lagu yang paling Ai tertunggu-tunggu sudah tentu lagu Peluang Kedua nyanyian Nabila Razali. Bukan apa, kat Twitter dari malam tadi dah viral bahagian Nabila Razali terkucil. Memang berdebar lah nak tunggu dia habiskan persembahan tu. 



Masa dengar klip yang viral tu, memang dengar teruk sangat. Tapi bila Ai dengar lagu penuh, ok je. Lebih baik dari sebelum-sebelum ni. Nampak lah dia bekerja keras untuk persembahan malam tadi. Bahagian yang terkucil tu, maafkan lah dia. Bukan rezeki dia. Apa-apa pun baju Nabila Razali malam tadi cantik. 



Walaupun Ai selalu baca kecaman-kecaman netizen terhadap nyanyian Nabila Razali, Ai jarang nampak Nabila Razali dikecam dari segi lakonan. Tak dinafikan Nabila Razali lebih menyerlah dalam lakonannya. Tak kaku! Apa-apa pun semoga Nabila Razali terus maju jaya di masa yang akan datang.





aisyaismail

Friday, 5 March 2021

DRAMA KOREA : TALE OF THE NINE TAILED - LEE DONG WOOK, JO BO AH

March 05, 2021 19
DRAMA KOREA : TALE OF THE NINE TAILED - LEE DONG WOOK, JO BO AH

 Assalamualaikum and hye readers.




Setelah setahun lebih tak menonton drama-drama Korea, Ai mulakan 2021 dengan drama bersiri Tale of the Nine Taled lakonan Lee Dong Wook dan Jo Bo Ah. Drama bersiri ini telah disiarkan pada Disember 2020 sebanyak 16 episod. 


https://www.aisyaismail.com/2021/02/drama-korea-tale-of-nine-tailed-lee.html


Drama Korea : Tale of the Nine Taled - Lee Dong Wook, Jo Bo Ah


Sinopsis


Tale of the Nine Tailed mengisahkan tentang Lee Yeon (Lee Dong-wook), seorang gumiho yang menjadi penjaga gunung dan jatuh cinta dengan seorang puteri, Ah-eum (Jo Bo-ah). Nasib tidak menyebelahi mereka apabila Ah-eum mati kerana ingin membunuh Imoogi. Ah-eum berjanji untuk lahir semula dan Lee Yeon memberikan Fox Marble kepada roh Ah-eum agar Lee Yeon dapat mengenali A-eum apabila mereka bertemu semula. Lee Yeon kemudiannya meninggalkan gunung dan menjadi penghapus makhluk-makhluk ghaib yang mengancam dunia. Sementara itu, adik tirinya Lee Rang (Kim Bum) ditinggalkan bersendirian di atas gunung bersama anjing peliharaan yang diberi olehnya. 


Sejak ketiadaan Lee Yeon di atas gunung, manusia telah membakar hutan gunung tersebut dan menyebabkan Lee Rang cedera dan anjing peliharaannya mati. Lee Rang berjaya melarikan diri dan menjadi seorang yang pendendam dan membunuh manusia. Manusia yang tidak bersalah juga menjadi mangsa dendamnya. Akhirnya Lee Yeon bertemu semula dengan Lee Rang kerana Lee Yeon diarahkan untuk menghapuskan Lee Rang yang telah membunuh ramai manusia yang tidak bersalah. Nasib Lee Rang baik kerana dia telah diselamatkan oleh Kwon Hae-ryong (Um Hyo-sup). Semenjak itu, Lee rang mula berdendam dengan abangnya.


Selepas beratus tahun lamanya menunggu kelahiran Ah-eum, akhirnya Lee Yeon bertemu dengan Nam Ji-ah (Jo Bo-ah), seorang penerbit di stesen TVC. Ji-ah telah kehilangan ibu bapanya secara misteri sejak kecil. Sejak itu Lee Yeon sering kali membantu menyelamatkan Ji-ah sewaktu di dalam kesusahan. Nalurinya mengatakan itu adalah Ah-eum, namun Fox Marble tiada pada Ji-ah. Setelah bertemu dengan Ji-ah bukanlah pengakhiran yang baik untuk Lee Yeon kerana Imoogi (Lee Tae-ri) juga telah dilahirkan semula yang dibantu oleh Lee Rang.


Ulasan


Drama-drama dongeng fantasi ni jarang tak menarik pada Ai.  Setiap hari dah tengok dan baca berita yang memenatkan kepala untuk berfikir, jadi Ai lebih berminat untuk menonton drama yang sebegini. Tapi tak bermaksud Ai tak tengok drama yang bukan fantasi. Hahaha! Kalau korang jenis macam Ai, boleh lah tonton drama Tale of the Nine Tailed ni. Bonus cerita ni, Lee Yeon kacak dan Lee Rang comel. Hehehe!




aisyaismail

Thursday, 25 February 2021

INI YANG MALAS BILA DAH MULAKAN

February 25, 2021 27
INI YANG MALAS BILA DAH MULAKAN

 Assalamualaikum and hye readers.




Dah lama Ai tak terjebak layan drama atau filem Korea. Seingat Ai, kali terakhir Ai layan dalam hujung tahun 2019. Maknanya dah setahun lebih. Drama apa pun Ai dah tak ingat. Ai mula berhenti layan drama dan filem Korea sebab Ai nak fokus pada Runningman. Hahaha! Lama-lama Ai mula bosan, dan malas nak layan Korea terus.



Kalau nak diikutkan, banyak drama-drama Korea yang Ai nak tengok. Tapi mood nak tengok tu tak sampai lagi. Ai ni sejenis kalau tengok, kena tengok sampai habis terus. Kalau tak, mula lah tertanya-tanya apa jadi seterusnya. 


https://www.aisyaismail.com/2021/02/ini-yang-malas-bila-dah-mulakan.html


Walau drama Melayu sekali pun Ai akan tengok bila dah beberapa episod ditayangkan. Baru lah syok marathon terus. Pandai-pandai lah cari secara atas talian. Lepas tu bila dah habis, mula lah itu tak kena ini tak puas hati. Ada je yang Ai nak komen. 



Ini yang malas bila dah mulakan

Baru-baru ni Ai tengok drama melayu. Tengok di iQIYI. Habis je drama tu, iQIYI bagi cadangan drama-drama Korea pula. Ai cuba dah nak pejam mata je. Tapi ternampak pula drama Tale of the Nine Tailed. Sebagai peminat cerita-cerita dongeng, Ai tertarik untuk baca sinopsis drama tersebut. Dan disebabkan Lee Dong Wook heronya, Ai tertengok juga. 



Nasib baik drama menarik. Lepas habis drama tu sambung pula drama lain. Lepas tu sambung lagi. Diam tak diam, dah beberapa siri drama Ai habiskan. Haaa.. sebab itulah Ai tak boleh mulakan tengok drama Korea ni. Sebab nanti susah nak berhenti. Hahaha!



Memandangkan Ai dah mula terjebak semula dengan drama-drama Korea, apa kata korang cadangkan drama-drama yang menarik dan wajib untuk Ai tonton. Filem pun ok. Ciri-ciri yang Ai suka mestilah tak bosan, ada lawak-lawak sikit dan tak ada kisah cinta terhalang oleh keluarga. Jangan cadangkan drama yang terlalu fokuskan kisah cinta tau. Lagi satu ciri penting, watak-watak dia kena cantik, kacak dan tak kayu.





aisyaismail

Sunday, 21 February 2021

RESIPI MUDAH : AYAM KOREA PALING MUDAH DENGAN SOS KOREA ADABI

February 21, 2021 26
RESIPI MUDAH : AYAM KOREA PALING MUDAH DENGAN SOS KOREA ADABI

 Assalamualaikum and hye readers.




Ramai tak pembaca blog Ai ni yang minat menu Ayam Korea? Selalunya ayam ni bahagian kepak ataupun peha ayam yang comel-comel. Harga pun boleh tahan. Sekarang korang dah boleh buat sendiri di rumah tau. Senang sangat dengan menggunakan Sos Korea Adabi. Pilih lah bahagiam ayam yang mana pun korang suka. Apa yang penting, lebih menjimatkan daripada beli di luar.

https://www.aisyaismail.com/2021/02/resipi-mudah-ayam-korea-paling-mudah.html


Resipi mudah Ayam Korea paling mudah dengan Sos Korea Adabi


Bahan-bahan

1. 1/2 ekor ayam

2. Sos Korea Adabi

3. 1/2 sudu kunyit

4. 3 sudu tepung beras

5. 1 biji telur

6. Minyak masak 

7. Sedikit bijan


Cara-cara

1. Gaul ayam dengan telur dan garam dan biarkan sebentar.

2. Salut ayam dengan tepung beras dan goreng menggunakan minyak panas. Tepung jangan tebal. Biar nipis-nipis je.

3. Setelah ayam masak, keluarkan dari kuali ke dalam bekas lain. Masukkan sos Korea Adabi dan gaul sehingga sebati. Kalau suka pedas letak lah lebih. Tapi kalau tak suka pedas letak sedikit je. Asalkan merah je dah cukup. Hehehe!

4. Taburkan bijan. Siap untuk dihidang.



P/s : Ai tak gunakan bijan sebab Ai tak suka.





aisyaismail

Wednesday, 17 February 2021

TERJATUH HATI DENGAN JENAMA L'OCCITANE!

February 17, 2021 38
TERJATUH HATI DENGAN JENAMA L'OCCITANE!

 Assalamualaikum and hye readers.




Dah lama Ai teringin nak pakai produk dari jenama L'Occitane ni. Bila lalu sebelah kedai dia, bau harum semerbak tak boleh dibawa berbincang. Bila baca review memang ramai yang berikan review yang baik-baik. Paling Ai nak, sabun mandi. Tapi bila tengok harga, nanti-nanti lah. 



Setiap kali nak beli kena fikir 44 kali dulu barulah boleh buat keputusan nak beli atau tidak. Itupun keputusan lebih cenderung ke arah tak payah beli. Bak kata Coco, kalau nanti-nanti teringin lagi tu tandanya memang betul-betul nak. Masa tu baru kita beli.  Hahaha!



Ye lah, sayang nak keluarkan duit untuk produk yang berharga beratus-ratus. Tapi kita tak tahu lagi produk tu sesuai atau tidak dengan kulit kita. Kalau sesuai tak apa, tapi kalau tak sesuai? Dah jadi satu pembaziran. Nak jual balik pun belum tentu ada yang nak.



Kalau dah namanya rezeki memang tak ke mana. Ai tak sangka Ai dapat juga merasa gunakan produk jenama L'Occitane ni. Bukan 1 tapi 3 produk terus. Sabun, syampu dan serum. Alhamdulillah!



Terjatuh hati dengan jenama L'Occitane


L'Occitane's Immortelle Reset Oil-In-Serum

https://www.aisyaismail.com/2021/02/terjatuh-hati-dengan-jenama-loccitane.html


Lepas pakai beberapa hari je dah terus terjatuh cinta dengan Immortelle Reset Oil-In-Serum ni. Serum ni tak melekit macam kebanyakkan serum yang  Ai cuba. Itu yang makin suka. Rasa selesa je bila nak sapu pada kulit muka. Bau dia pun sedap je. Tak rimas semsa dan selepas pakai. Bangun pagi pun sedap je pegang kulit muka. Oh ya, pakai Immortelle Reset Oil-In-Serum ni selepas toner dan sebelum serum. Kira pre-serum lah.


L'Occitane's Intensive Repair Shampoo

https://www.aisyaismail.com/2021/02/terjatuh-hati-dengan-jenama-loccitane.html


Syampu ini membersihkan rambut Ai dengan baik. Lembut je rambut selepas dicuci. Kulit kepala pun rasa sejuk dan ringan je. Syampu ini mengandungi 5 pati minyak dan banyak bahan semulajadi untuk menjadikan rambut segar, bersih dan bebas minyak. Bila pakai tudung, kenalah manjakan rambut lebih sedikit supaya rambut tak kepam. Memang penting untuk memilih syampu yang sesuai.


L'Occitane's Almond Shower Oil

https://www.aisyaismail.com/2021/02/terjatuh-hati-dengan-jenama-loccitane.html


Di antara ketiga-tiga produk ini, Almond Shower Oil ni yang Ai paling suka. Bau sabun ni boleh buat Ai tidur lena tau. Hahaha! Wangi macam di spa. Kulit pun rasa lembut je. Memang Ai rasa macam nak mandi tiap-tiap jam. Sabun ini diperbuat daripada minyak badam semulajadi. Dia macam minyak. Dah nama pun Almond Shower Oil kan. Tapi bila kena air texture dia terus berubah jadi milky. Hilang terus minyak tadi. Guna sedikit je pun tetap berbuih. Memang rasa puas lah mandi.



Untungnya pakai produk mahal ni sebab tak payah guna dengan banyak dalam setiap penggunaan. Guna sikit-sikit je. Jadi produk boleh lah tahan berbulan-bulan. Tapi jangan sikit sangat, tak berkesan pula nanti. Tapi bila nak beli balik, kena fikir 44 kali balik. Hahaha!



Sekarang Ai dah kena buat tabung untuk produk-produk penjagaan kulit. Baru lah tak terasa sangat nak beli produk jenama mahal-mahal ni. 



Untuk pengetahuan korang, Ai tak dibayar oleh L'Occitane untuk tulis review di blog ni tau. Review ni jujur dan ikhlas dari Ai. Memang Ai betul-betul sukakan hasil dari pemakaian setiap hari. Benda yang Ai suka, Ai kongsilah. Dan sekarang Ai baru mencuba produk Eucerin pula untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Kalau ok, nanti Ai akan kongsikan juga ya.



P/s : Sebutan L'Occitane yang betul adalah LO-CI-TAN.





aisyaismail

Monday, 8 February 2021

PELBAGAI PETUA UNTUK KEHIDUPAN SEHARIAN

February 08, 2021 16
PELBAGAI PETUA UNTUK KEHIDUPAN SEHARIAN

  Assalamualaikum and hye readers.




Sebelum wujudnya teknologi yang canggih, kehidupan seharian manusia tidak lari dengan petua-petua yang telah diguna pakai sejak zaman orang-orang yang terdahulu. Sampai sekarang pun masih ada yang selesa untuk mengamalkan petua-petua di dalam kehidupan seharian. Ada petua yang benar-benar membantu dan ada juga petua yang hanya dimomokkan untuk mengelakkan kita dari melakukan sesuatu.



Korang percaya tak pada petua? Tak semua orang percaya kan? Lebih-lebih lagi dengan adanya teknologi moden yang ada sekarang. Masing-masing ada pilihan untuk memilih teknologi mahupun petua lama. Asalkan ianya logik dan tak memudaratkan. Ok, Ai nak kongsikan petua-petua yang boleh korang cuba di rumah. 



Pelbagai petua untuk kehidupan seharian


Atasi masalah uban dengan kelapa tua

https://www.aisyaismail.com/2021/01/pelbagai-petua-untuk-kehidupan-seharian.html

Ambil sebiji kelapa tua yang telah diparut. Perah parutan kelapa tersebut dan ambil santannya. Kemudian didihkan santan tersebut sehingga mengeluarkan minyak. Tuang di dalam botol dan rendam bersama halba. Sapukan sedikit pada rambut setiap hari macam memakai serum rambut. Uban akan hilang dan rambut akan kembali hitam. In syaa Allah.


Hilangkan bau hanyir pada daging

Sewaktu membasuh beras, tadah airnya di dalam bekas. Air basuhan beras tersebut gunakan untuk membasuh daging pula. Basuh sehingga daging menjadi putih sedikit. Bau hanyir dan lendir daging akan hilang serta-merta.


Bunga cengkih menghalau lalat

https://www.aisyaismail.com/2021/01/pelbagai-petua-untuk-kehidupan-seharian.html

Jangan keliru antara bunga cengkih dan bunga lawang ya. Bunga cengkih sebatang kecil-kecil manakala bunga lawang ada berkelopak. Ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan letakkan di dalam mangkuk berisi air.  Letak di atas meja dan lalat tidak akan datang mengganggu. Ai tak pernah cuba petua ini tapi kejap lagi Ai nak cuba.


Elakkan mulut berbau dengan minyak zaitun

Berkumur dengan minyak zaitun pada setiap malam sebelum tidur dan pada waktu pagi sebaik sahaja bangun tidur. Minyak zaitun berfungsi untuk menyerap bakteria punca bau mulut. Jangan lupa bancuhkan dengan air supaya tidak terlalu likat.


Atasi masalah sakit gigi dengan bunga cengkih

Bunga cengkih ni memang banyak kegunaan ya. Ambil beberapa kuntum bunga cengkih dan gigit menggunakan gigi yang sakit. Atau boleh juga tumbuk atau kisar sehingga menjadi serbuk. Titiskan sedikit air dan sapu pada gigi yang sakit. Tapi seeloknya jumpa doktor gigi terus.


Garam dan limau hilangkan bau hanyir ikan

https://www.aisyaismail.com/2021/01/pelbagai-petua-untuk-kehidupan-seharian.html

Petua ni memang setiap rumah gunakan untuk hilangkan bau hanyir pada ikan. Hanya lumurkan garam dan limau pada atau lemon pada ikan selepas disiang dan biarkan seketika. Limau yang boleh digunakan hanya limau kasturi, limau nipis dan limau purut sahaja. Jangan guna limau mandarin atau limau bali pula ya.


Elakkan tidur berdengkur dengan minum susu

Ambil 7 biji badam dan kisar sehingga halus. Campurkan dengan segelas susu. Minum setiap hari sebelum tidur. Amalkan sehingga dengkur korang hilang.


Teh cina membantu mengilatkan barang kemas

Rendam barang kemas di dalam teh cina yang telah dibancuh semalaman. Bilas dan keringkan menggunakan kain yang bersih.


Hilangkan bau pada bekas makanan

https://www.aisyaismail.com/2021/01/pelbagai-petua-untuk-kehidupan-seharian.html

Rendam beberapa helai surat khabar di dalam bekas makanan yang berbau dan biarkan selama beberapa jam. Surat khabar tersebut akan menyerap bau bekas.



Ada di antara petua-petua di atas yang korang pernah cuba tak?  Jujur Ai katakan, kalau melibatkan pemakanan atau dalaman Ai lebih memilih untuk berjumpa dengan yang pakar. Tapi kalau luaran, Ai tak ada masalah untuk mencuba. Macam yang Ai katakan tadi, selagi ianya logik dan tidak memudaratkan, kenapa tidak untuk mencuba.





aisyaismail

Friday, 29 January 2021

SEMOGA SEGALA YANG LEBIH BAIK DI TAHUN 2021

January 29, 2021 32
SEMOGA SEGALA YANG LEBIH BAIK DI TAHUN 2021

 Assalamualaikum and hye readers.




Rindu nak baca entri baru Ai tak? Ai harap adalah yang rindu ya. Itu tandanya Ai tak adalah syok sendiri menulis dalam blog kesayangan ni. Bukannya Ai tak nak menulis, tapi kekangan masa buat Ai tak berkesempatan nak menulis. Kalau ada apa-apa idea, Ai hanya catatkan di dalam buku nota kecil yang Ai bawa ke mana-mana sahaja.



Walaupun ini bukan entri pertama yang Ai terbitkan pada tahun 2021, tapi ini adalah entri pertama yang Ai tulis pada tahun ini. Ya selepas 29 hari di tahun baru, barulah Ai jenguk blog Ai ni. Dah nak masuk bulan Februari pun. Boleh tak Ai nak ucapkan selamat tahun baru? Hahaha, tak payah lah. Dah lambat!



Tahun 2021 ni, Ai masih macam tahun lepas. Tak ada apa perbezaan sangat. Masih berharap COVID-19 segera berakhir agar kita dapat hidup yang normal kembali. Masih bekerja di tempat yang sama di mana Ai bersyukur sangat-sangat Ai masih mempunyai pekerjaan. Tapi kalau COVID-19 masih berterusan, Ai tak pasti di mana kedudukan Ai kelak. Semoga dijauhkan dengan perkara-perkara yang tak diingini.


https://www.aisyaismail.com/2021/01/semoga-segala-yang-lebih-baik-di-tahun-2021.html


Oh ya, tahun ni Ai cuba untuk mulakan hidup yang sihat. Nak bersenam dan makan makanan yang sihat supaya Ai sentiasa sihat. Buat masa ni Ai dah mulakan dengan kurangkan makan nasi dan lebihkan makan sayur. Malam Ai cuba makan sebelum pukul 7. Harap-harap tak hangat-hangat tahi ayam lah. Senaman Ai cuba mulakan perlahan-lahan. Naik turun tangga dulu lah. Tapi satu je masalah Ai, Ai tak boleh nak tinggalkan snek. Hurmmm.



Seperti tahun-tahun yang lepas, Ai harap tahun ni Ai semakin rajin untuk menulis dalam blog ni supaya korang boleh baca entri Ai banyak-banyak. Ada lagi satu harapan Ai pada tahun ni. Tapi Ai tak nak kongsikan dengan korang. Kalau Ai dah berjaya dapat apa yang Ai harapkan, baru Ai akan cerita. Korang tolong doakan Ai berjaya memperoleh segala apa yang Ai hajati ok. 





aisyaismail

Tuesday, 5 January 2021

DRAMA KOREA : I'M NOT A ROBOT - YOO SEUNG HO, CHAE SOO BIN

January 05, 2021 15
DRAMA KOREA : I'M NOT A ROBOT - YOO SEUNG HO, CHAE SOO BIN
Assalamualaikum and hye readers.



Dah puas tengok drama fantasi Korea, kita tengok drama tentang robot pula. Tapi drama ni bukan macam Transformer atau Ultraman tau. Jauh sangat bezanya. Tak ada since lawan-lawan robot. Eh, ada sikit. Robot lawan orang jahat. Tapi lawan-lawan manja je. I'm Not a Robot telah ditayangkan di MBC pada Disember 2017 sebanyak 32 episod. Fuh, lama tu.




Sinopsis


I'm Not a Robot mengisahkan tentang Kim Min-kyu (Yoo Seung-ho) dan Jo Ji-ah (Chae Soo-bin) yang hidup dalam 2 dunia yang berbeza. Kim Min-kyu hidup serba mewah tetapi terpaksa mengasingkan diri daripada dunia luar kerana alahannya yang tidak boleh bersentuhan kulit dengan sesama manusia. Manakala Jo Ji-ah pula seorang gadis biasa yang menjual hasil-hasil ciptaan kreatifnya.


Min-kyu adalah ketua dan pemegang saham terbesar syarikat KM Financial yang diwarisi daripada ibu bapanya yang terkorban dalam kemalangan 15 tahun yang lalu. Dia kemudian dibesarkan oleh rakan kepada ayahnya, Hwang Do-won (Son Byong-ho) yang juga mempunyai seorang anak lelaki sebaya dengannya, Hwang Yeo-chul (Kang Ki-young). Kedua-dua mereka turut bekerja dengan KM Financial. KM Financial juga memiliki pasukan Santa Maria yang diketuai oleh Professor Hong Baek-gyun (Um Ki-joon). Dalam diam, pasukan Santa Maria telah mencipta sebuah robot yang diberi nama Aji3 yang rupanya dibuat menyerupai bekas kekasih Baek-gyun iaitu Jo Ji-ah.


Yeo-chul dan ayahnya Do-won telah mengetahui tentang Aji3 dan berusaha untuk menjual pasukan Santa Maria kepada Bold Group. Martin, pemilik Bold Group ingin menjadikan Aji3 sebagai senjata. Baek-gyun ingin menghantar Aji3 kepada Min-kyu agar Santa Maria tidak dijual kepada Bold Group. Namun secara tidak sengaja Aji3 telah rosak kerana terkena setitis air. Baek-gyun menawarkan 10juta won kepada Ji-ah supaya menyamar sebagai robot sementara dia dan kumpulannya membaiki Aji3.


Ulasan


Ok lah drama ni best untuk ditonton. Boleh santai-santai tengok musim PKPB ni. Tapi lama sangat sampai 32 episod. Ada waktu Ai cepatkan sebab nak cepat habis. 


P/S : Comelnya Chae Soo-bin.




aisyaismail