2019 - Aisya Ismail

Saturday, 17 August 2019

BLACK

12:30 6
BLACK
Assalamualaikum and hye readers.



Selain daripada drama Goblin, drama Black juga pernah viral semasa ditayangkan sekitar tahun 2017. Macam biasalah, ai tak layan benda-benda viral mengikut musim. Ai lebih kepada ikut mood. Kalau dah tak nak tu, korang pujuk lah macam mana pun, jarang ai terpedaya dengan pujuk rayu korang. Hehehe! Setahun selepas itu, barulah nak tengok sebab terbaca sinopsis macam best je. 




Sinopsis

Black mengisahkan tentang Kang Ha-ram (Go Ara), seorang gadis yang boleh meramal dan melihat cara kematian seseorang. Kebolehannya diketahui oleh seorang detektif, Han Moo-gang (Song Seung-heon) dan memintanya membantu dalam menyelesaikan satu kes. Pada mulanya Ha-ram enggan membantu, tetapi lama kelamaan beliau akur. Walau bagaimanapun, Moo-gang terkorban di dalam satu kejadian tembakan di sebuah pusat membeli belah.


Selepas kematian Moo-gang, Grim Reaper #444 (Kim Tae-woo) yang sedang menjejak kehilangan rakannya yang melarikan diri, memasuki ke dalam badan Moo-gang untuk memudahkannya menjejak rakannya tersebut. Orang lain ingatkan Moo-gang yang telah mati hidup kembali, hakikatnya itu adalah Grim Reaper #444 yang digelarkan sebagai Black. Black (Song Seung-heon) mula mengambil alih tugas Moo-gang sebagai detektif sambil menjejak roh tersebut.


Dalam mencari rakannya yang melarikan diri, pelbagai peristiwa dan tanda tanya terungkai. Black mula ingin mencari siapa dirinya sebelum menjadi Grim Reaper #444 dan apa kaitan dia dengan orang-orang di sekeliling Moo-gang. Ada juga diselitkan cerita cinta di antara Black, Ha-ram dan juga pengobanan. 


Ulasan

Mula-mula ai nak cakap cerita Black ni lambat. Banyak kali ai cepatkan drama tersebut. Haa, inilah kelebihan bila tak tengok di tv. Hehehe! Tapi, jalan cerita dia menarik sangat dan ai syorkan untuk korang tengok. Walaupun ai asyik cepatkan, tapi lepas tengok satu episod, nak tengok episod seterusnya sebab tertanya-tanya apa yang terjadi pada itu dan ini. Tipu lah kalau tak ada kisah cinta. Drama Korea kot. Tapi sikit je, sebab cerita ni memang tak fokus tentang cinta.


Lagi satu yang menariknya cerita Black ni, setiap watak yang diwujudkan bukanlah saja-saja. Semua watak berkait di antara satu sama lain yang akhirnya merungkai kepada satu persoalan yang paling besar, bagaimana kematian Black. Kelainan plot yang berubah dari semasa ke semasa menambahkan keseronokan dalam menonton. Kalau korang tak tengok lagi cerita Black ni, mesti korang tak akan menyangka punca kematian Black yang sebenarnya. 




aisyaismail

Thursday, 15 August 2019

BERCUTI DALAM LADANG - AGROFARMSTAY MELAKA

00:30 8
BERCUTI DALAM LADANG - AGROFARMSTAY MELAKA
Assalamualaikum and hye readers.



Bila bercakap tentang destinasi percutian, jarang sangat terlintas dalam kepala ai untuk bercuti di Melaka. Mana tidaknya, tak perlu bercuti pun ai memang dah selalu balik ke Melaka untuk melepaskan rindu pada mak dan baba di sana. Bila dah masuk rumah tu, memang berat kaki ai nak keluar balik.


Tanpa dirancang, ai dan Encik Husband telah pun membuat keputusan untuk menginap di Agrofarmstay Melaka pada cuti merdeka tahun lepas. Ya, ini cerita tahun lepas tapi ai baru nak ceritakan kat korang.




Kemas-kemas baju, kami balik rumah mak baba dulu dan keesokkannya barulah kami bergerak ke Agrofarmstay Melaka. Dekat je, dalam lima belas minit perjalanan. Tapi kami berdua sesat ya. Hahaha! Perjalanan terus jadi dekat satu jam. Semua waze punya pasal bawa jalan salah. Hahaha!


Di Agrofarmstay, korang boleh pilih untuk duduk di villa jika datang beramai-ramai atau di bilik untuk yang tidak ramai. Ai pilih bilik sahaja. Untuk dua orang je kan, tak kan lah ai nak duduk villa berdua je. Tapi jujur ai cakap, villa dia cantik dan besar. Tapi di bahagian dalam tak tahu lah sebab ai tak masuk.


Bilik yang kami duduk biasa-biasa je. Bayangkan macam korang duduk dalam homestay dekat kampung. Suasana di Agrofarmstay Melaka ni memang macam dalam kampung. Malam-malam sejuk dan bunyi cengkerik memang tak putus-putus. Pemandangan dia, segar mata memandang. Terutamanya di waktu pagi. Ahhhh! Rindunya suasana kampung!






Agrofarmstay ni pada ai lebih sesuai untuk korang yang sukakan aktiviti. Kalau datang secara berkumpulan memang seronok sebab konsep dia macam homestay dan bukannya hotel. Makan minum korang kena cari di luar kerana tiada kafe atau restoran di situ. Tapi untuk yang duduk di villa, ada dapur dan korang boleh masak sendiri. Kalau korang malas nak masak, khidmat katering ada disediakan. Tapi dah nama pun katering, kalau datang berdua, takkan nak katering juga.


Kalau korang pergi Agrofarmstay ni, jangan lupa bawa tuala mandi ya kerana tuala tidak disediakan. Jangan datang dengan harapan dilayan macam di hotel pula. Kalau nak layanan yang macam tu, lebih baik korang cari hotel je.




Perkara yang korang tak perlu risau di sini adalah aktiviti. Banyak aktiviti yang boleh dilakukan seperti memancing, sukaneka, berkayak, aktiviti kerohanian dan macam-macam lagi. Korang hanya perlu tempah aktiviti itu terlebih dahulu sahaja. Kolam renang pun ada. Tapi macam ai cakap tadi, jangan lupa bawa tuala mandi sendiri. Nak menunggang kuda pun ada. Tapi masa ai pergi tahun lepas, jurulatih kuda tak ada, jadi ai tak boleh nak naik kuda. Sekarang ai tak pasti lah dah ada ke belum.


Kawasan di Agrofarmstay Melaka memang sangat luas. Sesuai sangat untuk buat hari keluarga atau reunion. Ada dusun dan haiwan ternakan seperti kuda, kambing, ayam, itik dan arnab. Bolehlah kenalkan kat anak-anak korang. Yang duduk kat bandar tu, asyik tengok dalam buku je kan. Kalau nasib korang baik datang semasa musim buah-buahan, korang boleh makan buah di situ. Tapi tak boleh bawa keluar.






Oh ya, ai suka konsep dewan di Agrofarmstay Melaka. Dewannya berkonsepkan terbuka. Macam pondok yang besar. Dan di sana juga korang boleh adakan acara bergambar di pelbagai lokasi. Tapi sila perhatikan anak-anak korang setiap masa. Seronok memang seronok, keselamatan harus dijaga. Jangan bagi mereka bermain sendirian. Lebih-lebih lagi berhampiran tasik.





Untuk ke Agrofarmstay Melaka, korang hanya perlu waze je. Jangan terlepas simpang macam kami tau. Lepas tu salahkan waze yang bagi salah jalan. Hahaha!




aisyaismail

Thursday, 8 August 2019

AYAM SWEET SOUR ADUHAI SERIBU KALI SAYANG

00:30 8
AYAM SWEET SOUR ADUHAI SERIBU KALI SAYANG
Assalamualaikum and hye readers.



Rasa Ayam Sweet Sour Aduhai Seribu Kali Sayang yang ai nak kongsikan ni ada ala-ala rasa ayam masak merah. Cuma resipi ni masam sikit lah. Dah nama pun sweet sour kan, tak kan nak rasa masin pula. Hehehe! Ai suka sangat makan ayam masak merah, tapi setiap kali masak sendiri mesti rasa dia pelik. Dapat yang lebih kurang rasa pun dah ok lah kan.




Bahan-bahan

1. 1/4 ekor ayam dipotong kecil
2. 1 sudu makan serbuk blackpeper
3. Minyak masak
4. 2 sudu makan cili kisar
5. 1 biji sederhana bawang merah diracik kecil
6. 1 ulas bawang putih diracik kecil
7. 1 biji bawang besar dipotong besar
8. 1 sudu makan sos tomato
9. 2 sudu makan so cili
10. 1 sudu makan minyak ikan
11. 1 inci halia dihiris
12. Air secukupnya
13. Garam secukup rasa
14. 1 sudu teh gula
15. Sedikit sayur



Cara-cara

1. Gaulkan ayam bersama serbuk blackpaper dan perapkan dalam setengah jam.
2. Panaskan minyak dan goreng ayam yang telah diperap tadi. Kalau suka garing boleh garingkan, kalau tidak cukup sekadar ayam itu masak.
3. Keluarkan minyak gorengan ayam tadi dan tinggalkan sedikit untuk menumis. Tumiskan cili kisar bersama bawang merah dan bawang putih yang telah diracik sehingga garing.
4. Masukkan halia, sos cili, sos tomato dan minyak ikan dan gaulkan sehingga pecah minyak.
5. Masukkan air dan kacau-kacau sehingga mendidih. Air ikut sukatan kuah yang korang nak. Tapi jangan banyak sangat, nanti kuah jadi cair. Kalau air korang terlebih, biarkan lama sedikit sehingga kuah pekat semula.
6. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaul-gaulkan sehingga sebati.
7. Masukkan bawang besar, gula dan garam secukup rasa dan sedikit sayur. Sayur tu ikutlah korang suka sayur apa. Ai letak sayur hijau je. Sebab sayur tu memang ada dalam peti ais. Gaul-gaulkan sehingga sempurna.
8. Siap untuk dihidang.




aisyaismail

Sunday, 4 August 2019

SEMANGAT UNTUK HARI ESOK

17:27 14
SEMANGAT UNTUK HARI ESOK
Assalamualaikum and hye readers.



Akhir-akhir ni badan ni rasa lesu je. Lemau! Rasa macam nak buat apa-apa pun malas. Mungkinkah kerana faktor usia? Tak mungkin! Ada makcik pakcik yang berumur lewat 50an pun masih aktif dan bertenaga. Apalah sangat kita yang masih muda walaupun bukan di dalam kategori belia lagi.


Dalam tahun ni, ai rasa ai dah menjaga makan sebaik mungkin. Ai dah kurangkan makan makanan segera dan juga makanan ringan. Mee segera tu, boleh dikira dengan jari berapa kali je ai makan. Nak terus buang tabat makanan tak sihat tu memang susah lah sebab pergi mana-mana pun ai akan jumpa makanan-makanan yang tak sihat ni.


Bila ai termenung dan merenung ke luar jendela, mulalah banyak berfikir. Ai tak sihat ke? Sakit ke? Macam-macam perkara negatif masuk dalam kepala ni. Tak ada benda yang baik. Sebab tu ai tak suka mula berfikir. Tapi apa nak jadi kalau tak nak berfikir?


Mungkin badan ai lesu kerana ai tak bersenam. Bukan kurang ya, tapi memang langsung tak bersenam. Setakat naik turun tangga je lah. Nak jalan kaki lebih sikit pun malas. Cuaca panas kan. Hehehe! Kena buat sesuatu ni. Esok nak mula berjogging lah. Buat masa ni senaman ringan dulu kat rumah. Takut terkejut pula tiba-tiba berjogging.




Harapnya azam ni bukan hanya tinggal azam seperti azam-azam yang sebelum ni. Dah nekad habis nak amalkan gaya hidup sihat. Jaga makan jaga senaman, in syaa Allah badan ni akan lebih bertenaga. Ada juga rasa nak ikuti program kuruskan badan, tapi sebab nak stamina je lah. Bukan nak kurus pun. Tapi memandangkan ai susah nak ikut jadual yang ditetapkan, ai jadi malas. Malas lagi!


Kita tengok je lah esok jadi nak jogging ke tak. Harap mood tak kelaut. Dan semoga lepas ni takde lah rasa malas lagi nak buat semua benda. Chaiyokk!




aisyaismail

Friday, 2 August 2019

WAJAH BARU BEDAK AGNESIA DENGAN WANGIAN YANG MENYEGARKAN

16:29 12
WAJAH BARU BEDAK AGNESIA DENGAN WANGIAN YANG MENYEGARKAN
Assalamualaikum and readers.



Sebut sahaja bedak Agnesia, ai terus teringatkan bedak dalam tin empat segi yang mak ai akan lumur di kulit ai setiap kali ai mengalami kegatalan. Sampai sekarang pun ai masih gunakannya, tapi dah tak jumpa lah yang dalam tin macam dulu.


 Bedak Agnesia


Lebih 80 tahun berada di pasaran

Bedak Agnesia ni dah boleh sangat kalau nak digelarkan sebagai bedak legend. Kenapa ai cakap bedak legend? Sebab jenama Agnesia sudah lebih 80 tahun berada di pasaran. Maknanya zaman atuk nenek kita dulu pun dah ada bedak ni.


Selalunya, barang yang bertahan lama di pasaran adalah barang yang lebih bagus dari yang baru. Kalau tak, takkan lah produk itu bertahan berpuluh tahun lamanya. Betul tak? Banyak je produk yang tak kekal di pasaran dan tak banyak yang bertahan. Agnesia salah satu jenama yang mampu bertahan  di dalam pasaran.


Wajah baru dengan wangian yang menyegarkan

Bedak Agnesia sekarang sudah berwajah baru di bawah rangkaian Beau Care dengan haruman lavender dan ros yang pasti menenangkan. Ai lebih suka bau lavender. Tapi, ada juga yang lebih gemarkan bau ros. Ikut selera bau masing-masing.


 Bedak Agnesia


Jenama bedak Agnesia tidak mengandungi asbestos dan terbukti mampu untuk membasmi 99.9% bakteria. Rumusan bedak Agnesia Hygiene Care memang terkenal dengan melegakan dari kegatalan kerana ia mengandungi bahan pelindung serta anti bakteria dengan 25% Zink Oksida dan 0.5% Chlorohexidine.


Bedak ini juga mampu menyerap lembapan yang berlebihan pada kulit. Maklum sahaja lah, cuaca di Malaysia ni memang senang buat badan kita berpeluh. Bedak Agnesia merupakan pilihan yang terbaik kerana mampu menyegarkan dan mengeringkan kulit. Kering daripada kelembapan dan gatal tau. Bukan kering yang sampai dehidrasi. Jangan silap ok.


Bedak Agnesia disahkan halal

Paling penting, bedak Agnesia sudah disahkan Halal. Jadi, tak perlu perlulah korang nak risaukan tentang isu halal dan haram bedak ini. Bedak Agnesia sangat sesuai dan elok digunakan setiap kali selepas mandi. Bedak ini juga selamat dan sesuai untuk kegunaan anak dan juga seisi keluarga.

Kebetulan kakak ai tengah mengandung anak yang ketiga. Masa ai letak gambar bersama bedak Agnesia di instagram, dia minta ai hadiahkan satu set bedak ini untuk kelahiran anaknya nanti kerana dia memang gunakan bedak ini sejak anak yang pertama. Bedak Agnesia mampu milik, jadi ai tak ada masalah untuk hadiahkan kepadanya.


 Bedak Agnesia



Di mana bedak Agnesia boleh didapati?

Tak susah pun nak cari bedak Agnesia ni. Rangkaian bedak Agnesia boleh didapati di semua farmasi utama, Aeon Wellness, pasar raya besar seperti Mydin dan juga 99 Speedmart. Untuk sebarang maklumat lanjut, sila layari https://www.facebook.com/AgnesiaMY/.




aisyaismail

Tuesday, 16 July 2019

DESCENDANTS OF THE SUN

11:30 10
DESCENDANTS OF THE SUN
Assalamualaikum and hye readers.



Semasa viral #songsongcouple, ai blur tak tahu apa benda tu. Yang ai tahu pasangan artis korea berkahwin dan hashtag itu terus menjadi viral. Ai tak kenal pun  #songsongcouple tu. Tapi selepas ai tengok cerita Descendants Of The Sun, barulah ai tahu pasal mereka berdua ni. Hah, nak cakap ai lambat lah tu. Hahaha! Ai mengaku memang ai lambat. Tapi tak adalah lambat sangat sebab ai dah tengok tahun lepas.




Sinopsis

Descendants Of The Sun mengisahkan tentang Yoo Si-jin (Song Joong-ki), seorang kapten unit Angkatan Khas di Korea Selatan. Si-jin dan rakan setugasnya, Sarjan Major Seo Dae-young (Jin Goo) menangkap seorang pencuri motosikal, Kim Gi-bum (Kim Min-seok). Gi-bum telah tercedera semasa penangkapannya dan dihantar ke hospital. Dae-young yang menyedari telefon bimbitnya telah dicuri oleh Gi-bum pergi ke hospital bersama-sama Si-jin untuk mendapatkan telefon tersebut.


Si-jin telah bertemu dengan Dr Kang Mo-yeon ( Song Hye-kyo) di hospital untuk kali pertama dan terus tertarik dengan Mo-yeon. Mo-yeon pula telah tersilap menganggap Si-jin adalah salah seorang penjenayah kerana dia digelar sebagai 'Big Boss'.


Si-jin dan Mo-yeon mula menjalinkan hubungan. Sepanjang perhubungan mereka, janji temu mereka selalu terganggu  oleh kerja-kerja rahsia pasukan khas Si-jin. Ditambahkan dengan perbezaan mereka sebagai seorang askar yang membunuh untuk melindungi nyawa sementara Mo-yeon sebagai seorang doktor sentiasa berusaha untuk menyelamatkan nyawa tidak kira siapa sahaja pesakitnya itu menyebabkan akhirnya mereka berpisah.


Beberapa bulan kemudian, Si-jin dan Mo-yeon bertemu semula apabila mereka ditugaskan di tempat yang sama di Uruk. Mo-yeon mula faham akan kerja dan tanggungjawab yang dipikul oleh Si-jin demi negara yang tercinta. Mereka akhirnya bersama semula semasa berada di Uruk.




Ulasan

Ai rasa, Descendants Of The Sun ni drama Korea yang paling best dalam banyak-banyak drama yang ai pernah tengok. Asyik tengok cerita orang kaya bercinta dengan orang miskin lepas tu cinta terhalang oleh orang tua dan ada perempuan atau lelaki yang cuba nak rampas hero atau heroin. Jalan cerita dan konflik yang dipaparkan pun tak bosan. Sentiasa berdebar-debar nak tunggu episod yang seterusnya. Ai syorkan korang tengok drama ni. Terbaik.




aisyaismail

Saturday, 13 July 2019

ENCORE MELAKA - TEMPAT YANG WAJIB DILAWATI DI MELAKA

12:30 27
ENCORE MELAKA - TEMPAT YANG WAJIB DILAWATI DI MELAKA
Assalamualaikum and hye readers.



Akhirnya... Ai dah sampai juga ke Encore Melaka. Selalunya ai tengok je gambar kawan-kawan di instagram mahupun facebook. Cool teruk tempat dia dalam gambar. Putih suci tepi laut pula tu. Memang cantik dan luas mata memandang.


Ai memang selalu lambat sikit dengan benda atau perkara yang tengah popular ni. Malas nak bersesak dengan orang ramai. Lokasi cantik pun boleh jadi serabut. Macam tengok wayang juga lah. Bila keadaan dah reda, orang pun dah tak berpusu-pusu sangat nak pergi, waktu itu baru lah ai pergi.




Encore Melaka

Mesti korang dah tahu lebih awal dari ai apa bendanya Encore Melaka ni kan? Kalau korang masih tak tau tempat apa ni, meh ai nak bagi tau. Ramai yang ingatkan Encore Melaka adalah panggung wayang. Tapi buka ya. Encore Melaka adalah pentas teater.


Korang tau Istana Budaya atau Sydney Opera House? Hah macam tu juga lah dengan Encore Melaka ni. Tapi selalunya kita hanya tengok prop di atas pentas bertukar-tukar setiap kali bertukar lokasi, di Encore Melaka platform penonton yang akan berpuutar sebanyak 360 darjah.


Kiri kanan depan belakang adalah pentas teater. Dan kalau korang lambat masuk, korang akan rugi kerana laluan masuk tidak boleh digunakan dan korang perlu menunggu kira-kira 20 minit sebelum dibenarkan masuk ke dalam.


Tiga pintu itu adalah laluan masuk sebelum ditutup untuk memulakan persembahan.


Buat masa ini, Encore Melaka hanya menayangkan satu jenis cerita sahaja. Akan datang In Syaa Allah akan ada pelbagai cerita yang lebih menarik lagi. Kalau korang ada produksi dan nak buat pementasan di Encore Melaka pun boleh. Apa ai boleh katakan, pentas Encore Melaka memang canggih. 


Unfold Stories Behind Melaka Inheritance

"Ini adalah kapal." "This is ship." "这是一艘船。" Kalau korang dah pergi ke Encore Melaka dan tengok teater Unfold Stories Behind Melaka Inheritance, mesti korang kenal tiga ayat ni. Ya betul, ayat pembuka teater tersebut.


Teater ini menggabungkan tujuh cerita yang menarik penonton kembali ke zaman dahulu Melaka. Penonton akan disajikan dengan dialog dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin, Bahasa Tamil, dialek tempatan dan Portugis untuk mencerminkan keharmonian pelbagai bangsa yang ada di negeri Melaka.




Kalau tanya ai, ai akan cakap teater ni menarik. Bukan kerana jalan cerita, tetapi kerana cara jalan cerita ini dipersembahkan. Daripada muzik, tarian sehingga ke prop semuanya ai suka. Paling gempak pada ai semasa adegan sewaktu hujan. Air betul ok!




Tapi hebat mana pun teater ni, kalau korang tak minat teater dan apatah lagi sejarah, korang akan rasa bosan sepanjang menyaksikan teater tersebut.


Senibina dan landskap yang cantik

Perkara yang paling menarik di Encore Melaka adalah senibina bangunan nya sendiri. Dinding yang putih bersih dan seperti sisik ikan itu menarik untuk dijadikan lokasi bergambar. Para instagrammers suka lah kan tempat-tempat macam ni. Tepi laut pula tu. Haritu ai beruntung, sebab ai dapat tengok sunset yang cantik.




Pada sesiapa yang nak bercuti di Melaka, jangan lupa masukkan Encore Melaka di dalam senarai tempat yang wajib korang lawati. Oh ya, di Encore Melaka belum ada tempat makan yang korang boleh lepak sambil makan tau. Kalau nak berada lama di situ, jangan datang dengan perut kosong. Dan korang juga dilarang untuk mendekati laut. Ini amaran keras! Dikhuatiri korang terjatuh ke dalam laut pula nanti.


Melaka International Cultural Night

Pada hari yang sama ai berada di sana, Encore Melaka ada mengadakan Malam Kebudayaan semperna ulangtahun Encore Melaka yang pertama. Dapat lah ai tengok jualan hasil karya seni dan juga tarian kebudayaan negeri Melaka.




Kebanyakan jualan di situ adalah hasil seni buatan tangan para pembuatnya. Siap ada yang buat secara terus di situ. Nasib baik ai beringat, kalau tak mesti dah beli macam-macam sebab cantik. Lepas tu simpan je di rumah jadikan hiiasan dinding.




Waktu Tayangan

Isnin hingga Sabtu - 5.30 pm dan 8.30 pm
Ahad                      - 2.30 pm dan 5.30 pm


Macam ai cakap tadi, ini teater dan bukannya panggung wayang. Jadi, datanglah sebelum pintu ditutup. Rugi tau tak dapat tengok permulaan cerita. Abang-abang sado main drum. Hahaha!


Harga Tiket

Standard       - RM128 untuk pemegang mykad dan RM148 untuk tanpa mykad.
Premium       - RM228 untuk pemegang mykad dan RM248 untuk tanpa mykad.
VIP               - RM528 untuk pemegang mykad dan RM568 untuk tanpa mykad.
Wheelchair   - RM98 untuk pemegang mykad dan RM98 untuk tanpa mykad.


Sempena ulangtahun yang pertama, Encore Melaka ada diskaun dengan hanya RM77 untuk dua orang sepanjang bulan Julai. Harga ini untuk tempat duduk Standard dan Premium. Siapa cepat dia dapat lah tempat duduk yang best. Korang boleh juga buat pembelian di shopee dengan klik je link ni  https://bit.ly/2YkOWR8. Kalau cepat confirm dapat tempat duduk premium.


Untuk pembelian tiket boleh layari https://encore-melaka.com/ticketsonly/ atau hubungi mereka di talian +6062707777. Sebarang keterangan lanjut pula korang boleh layari https://encore-melaka.com atau hubungi +062707700.


Encore Melaka

No. 3 Jalan KSB - Impression 8,
Impression City @ Kota Syahbandar,
75200 Melaka, Malaysia


06-2707700 ( Customer Service )
06-2707777 ( Tiket )




aisyaismail

Friday, 5 July 2019

SUKA ATAU TIDAK, AMBIL SAHAJA

11:30 11
SUKA ATAU TIDAK, AMBIL SAHAJA
Assalamualaikum and hye readers.



Pergi bercuti memang seronok. Yang tak seronok bila ada yang mengirim barang bermacam-macam dengan bermodalkan air liur. Terpulang kepada individu yang pergi bercuti tersebut sama ada nak membeli barangan yang dikirim ataupun terus-terang sahaja yang korang nak duit untuk kiriman itu.


Kalau ai, setakat murah-murah tu boleh lah dahulukan duitnya. Tapi kalau dah sampai beratus beribu, tak bagi duit memang tak ada lah barang. 


Korang mesti selalu terima ole-ole dari keluarga dan kawan-kawan yang pergi bercuti kan? Seronok sebenarnya berkongsi kegembiraan ni. Tapi kalau tak cukup modal tak perlulah beriya juga nak keluarkan modal untuk berikan sesuatu kepada kawan-kawan.




Pernah tak korang tolak pemberian tersebut dengan alasan sudah ada atau tidak memerlukan barangan tersebut? Pada ai, kalau korang dah ada sepuluh barang yang sama sekalipun, ambil lah ole-ole tersebut. Bukan barangan terpakai pun, malah dibeli di tempat yang jauh.


Ada orang yang fikir, dari tak guna barang tu baik bagi pada orang lain. Tapi fikirlah apa perasaan orang yang beli tu. Dia pergi jauh-jauh dan ingat pada kita, tapi kita tolak barang dia. Kalau perkara ni terjadi pada ai, ai dah tak akan belikan apa-apa untuk sesiapa yang tolak ole-ole dari ai tu.


Tak salah pun kalau korang ambil je ole-ole yang diberi tu. Pastu simpan lah. Jika perlu untuk bagi pada orang lain, korang bagi. Yang penting korang terima ole-ole tu dengan senang hati dan sudah tentu si pemberi berasa senang hati. Kita hormat pemberian orang dan orang akan hormat kita. Sekian luahan untuk hari ini.




aisyaismail

Tuesday, 18 June 2019

HALAL KE HARAM?

13:19 31
HALAL KE HARAM?
Assalamualaikum and hye readers.



Di sosial media sedang hangat diperdebatkan tentang isu halal 'bubble tea'. Dari tak kenal terus jadi popular disebabkan isu tersebut. Korang dah cuba minuman bubble yang sedang viral tu ke belum? Rupa-rupanya banyak jenama minuman bubble yang ai masih tak tahu dan baru tahu ada dalam Malaysia ni.


Semalam, waktu makan tengahari, ai pergi ke Family Mart. Ai memang suka roti-roti yang dijual di Family Mart walaupun harganya agak mahal jika nak dibandingkan dengan roti-roti biasa yang dijual di kedai lain. Takpe lah, bukan selalu pun ai rajin nak menyinggah ke Family Mart tu.


Kebetulan, kafe The Alley terletak selang beberapa kedai daripada Family Mart. Dan kebetulan juga ai memang teringin nak minum mango smothies. Jadi ai pun singgah lah sekejap. Malang nya ai kena tunggu 20 minit untuk mango smothies tersebut. Memang tak rajin ai nak tunggu 20 minit. Lama tu.  


Dah alang-alang dah ada di situ, ai beli lah Brown Sugar Deer Cream Brulee. Menu The Alley yang tengah popular tu. Ai minta tanpa bubble. Bila air siap, ai terus ambil dan balik ke pejabat. Rupa-rupanya dia tetap letak bubble dalam air ai. Jenuh ai nak kena asingkan bubble dari air. 




Untuk pengetahuan korang, ai memang tak minum teh susu dan ai juga tak makan bubble hitam tu. Sebab tu bila 'bubble tea' tengah viral, ai tak menjadi salah seorang yang nak kan menu tersebut. Brown Sugar Deer Cream Brulee ni bukan teh dan itu pun ai baru tahu. Hahaha! Sedap tapi mungkin ai dah tak beli lagi kot. Satu sebab manis dan dua ai fobia dengan bubble dalam air tersebut. Kalau betul-betul teringin nanti baru ai akan fikirkan nak beli lagi atau tidak.


Isu halal bubble tea dah selesai ke belum? Ai tak dengar pula isu ini dah selesai. Tapi kenape ai pergi beli juga? Pada ai mudah sahaja, air tersebut dikatakan tidak halal kerana tiada sijil halal. Tak ada juga sebarang kenyataan dan bukti yang menyatakan air tersebut haram. Selagi korang yakin air tersebut halal, korang minum lah. Tapi kalau korang rasa was-was, jangan minum. Mudah kan? Tapi jangan lah benda atau perkara yang dah terang-terang haram korang nak halalkan pula!




aisyaismail

Thursday, 13 June 2019

SELAMAT HARI RAYA DARI AI UNTUK SEMUA

12:28 27
SELAMAT HARI RAYA DARI AI UNTUK SEMUA
Assalamualaikum and hye readers.



Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin ai ucapkan kepada semua pembaca dan penyokong blog aisyaismail.com. Tanpa korang semua, siapa lah ai ini. Ecewahh! 




Dah masuk hari raya yang ke-9 baru nak wish. Apa boleh buat, ai cuti raya selama sembilan hari, maka hari raya ke-9 lah baru ai update blog. Tapi bukan sebab raya sangat pun, tapi ai memang sejenis tak suka buat kerja bila balik kampung sebab banyak kerja rumah nak kena buat.


Macam mana hari raya korang tahun ni? Meriah ke tidak? Ai biasa-biasa je. Hari raya pertama di rumah mertua dan hari raya ketiga pulang beraya di Melaka. Tapi kemeriahan bersama keluarga tersayang tu tak pernah kurang. Hehehe!


Tak kira meriah atau tidak raya korang, apa yang penting jaga diri dan jagalah kesihatan. Selalu ingat insan yang tersayang. Makan biar berpada-pada. Jangan pentingkan keinginan sahaja tau. Untuk korang yang beraya di Kuala Lumpur, Shah Alam dan kawasan sekitarnya, kalau ada buat rumah terbuka jangan lupa jemput ai tau. Terbuka langkah kaki ni nak pergi ke rumah korang.




aisyaismail

Friday, 17 May 2019

TIPS UNTUK PILIH BAJU RAYA

12:30 11
TIPS UNTUK PILIH BAJU RAYA
Assalamualaikum and hye readers~



Raya dah nak dekat sangat ni. Apa persiapan yang korang dah buat? Baju? Mesti rata-rata pembaca blog ai dah siapkan baju raya. Yang tempah baju dekat tailor tapi masih belum siap tu, jangan lupa tanya khabar baju korang tau. Takut tak siap je. Huhuhu! Saja bagi korang cuak.


Selalunya bila tiba hari raya, yang menjadi keutamaan dalam persiapan adalah baju raya untuk golongan muda dan juadah raya untuk golongan yang tua.  Yang ramai ada anak-anak yang masih dibawah tanggungan tu, keutamaan selalunya diberikan kepada anak-anak.


Hitam merah jadi pilihan tema raya tahun lepas.

Zaman sekarang ni, bermacam-macam rekaan baju raya yang diperagakan setiap tahun. Ada yang melaram seperti di pentas peragaan dan ada juga yang berserdahana. Yang rekaan baju raya mengalahkan artis  pun ada. Tahun ni ai boleh katakan adalah tahun batik. Sana-sini iklan baju raya batik.


Tak dinafikan baju raya sangat penting semasa tibanya hari raya. Kalau tiada baju raya terasa tidak lengkap untuk keluar beraya. Tetapi apa yang perlu dititikberatkan untuk bergaya di pagi raya? Selera masing-masing, tapi selera yang membuatkan diri sendiri tidak selesa sehingga orang lain terseksa perlu dielakkan.


Jenis fabrik

Fabrik salah-satu penentu hasil baju raya seseorang. Fabrik yang sering menjadi pilihan di pagi raya adalah seperti cotton, satin, chiffon dan como crepe. Ai sendiri gemar memilih kain jenis cotton. Dulu zaman badan macam rangka, suka juga dengan chiffon. Tapi sekarang, cotton lebih selesa. Pilih fabrik yang betul penting supaya baju tidak panas dan tidak selesa di badan.


Corak

Kita sedia maklum yang corak jalur menegak sesuai untuk yang berisi dan jalur melintang sesuai untuk yang bertubuh kurus. Tapi, takkan nak pakai baju corak jalur sahaja kan untuk bergaya di pagi raya. Korang tahu tak yang corak mampu menyerikan baju raya korang? Jadi pilih lah corak-corak lain seperti flora, geometrik atau apa-apa yang korang suka. Tapi corak besar akan menampakkan korang mengembang sedikit. Nak selamat pilihlah baju yang tiada corak.


Rekaan baju raya 2019 oleh Misslily Shop. Rekaan yang simple dan lari dari tema batik. Klik gambar.


Warna yang bersesuaian

Setiap kali nak raya, mesti ada yang dah membuat perancangan awal tema baju raya. Yang suka sedondon bersama keluarga lagi meriah. Pilihan warna haruslah mengikut kesesuaian semua orang. Bukan pilih disebabkan suka sahaja. Warna yang kita suka pakai tak semestinya sesuai untuk kita atau orang lain. Selalunya yang berkulit cerah tiada masalah dalam pemilihan warna. Untuk yang berkulit gelap, pilihlah warna-warna pastel. Elakkan warna-warna yang terang.


Rekaan yang sesuai

Kalau tanya ai, ai lebih sukakan baju-baju tradisional seperti baju kebaya, baju kurung biasa, kurung riau dan kurung kedah. Malah, baju pertama yang ai jahit untuk diri sendiri adalah baju kebaya. Selain itu baju peplum, jubah dan kurung moden juga menjadi pilihan ai. 

Ai kagum melihat gadis-gadis yang beraya dengan memakai rekaan berlapis-lapis dan berkasut tumit tinggi runcing. Lebih-lebih lagi di kawasan kampung. Hebat meraka menahan panas dan bergetar-getar kaki nak berjalan di atas tanah yang tidak rata. Kalau yang beraya naik turun kereta sahaja tiada masalah. Tapi, penting ke pakai kasut tumit tinggi kalau berjalan tak sampai sepuluh langkah?


Tidak terlalu ketat

Keselesaan adalah keutamaan. Kalau boleh janganlah pakai baju yang terlalu ketat. Susah untuk nak berjalan. Lagipun baju ketat akan membuatkan korang lebih cepat berpeluh. Kalau berpeluh, pasti korang tak selesakan. Jadi, janganlah pakai pakaian yang terlalu ketat.


Pada sesiapa yang masih belum dapat idea nak pilih baju raya, korang cuba lah gunakan tips yang ai bagi ni. Masih sempat nak cari sekarang. Biar lambat asalkan ada baju raya yang bersesuai.




aisyaismail

Monday, 13 May 2019

YANG MENIAGA ONLINE, JANGAN HANYA TUNAIKAN ZAKAT FITRAH SAHAJA

12:30 7
YANG MENIAGA ONLINE, JANGAN HANYA TUNAIKAN ZAKAT FITRAH SAHAJA
Assalamualaikum and hye readers.



Dah lebih seminggu kita menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Korang dah tunaikan zakat fitrah ke belum? Waktu wajib bayar zakat fitrah adalah apabila terbenam matahari akhir Ramadhan sehingga terbit matahari satu Syawal. Tapi korang boleh je bayar sepanjang bulan Ramadhan ni kalau takut tak sempat nak tunaikan pada waktu wajib. 




Apa itu zakat?

Bila bercakap pasal zakat, korang tahu tak apa itu zakat? Ke korang bayar je sebab wajib dibayar? Zakat adalah mengeluarkan harta yang tertentu dengan kadar dan syarat-syarat yang tertentu dan untuk diagihkan kepada golongan yang tertentu. Dalam erti kata lain, zakat wajib dibayar oleh orang-orang yang memenuhi syarat wajib untuk membayar zakat. Berdosa besar bagi mereka yang mampu tapi dengan sengaja meninggalkan kewajipan membayar zakat.


Jenis-jenis zakat

Zakat Fitrah

Zakat fitrah adalah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan Islam yang memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Zakat Fitrah dibayar sepanjang bulan Ramadhan dengan kadar yang tertentu mengikut setiap negeri.


Zakat Pendapatan

Zakat pendapatan adalah zakat yang dibayar sebahagian daripada hasil pendapatan setiap individu dengan syarat-syarat tententu. Hasil pendapatan termasuklah semua jenis upah dan hasil yang diperolehi secara baik tidak kira secara tetap atau tidak.


Zakat Perniagaan

Zakat perniagaan adalah zakat yang wajib dikeluarkan hasil daripada keuntungan urus niaga yang baik. Perniagaan ini tidak kira sama ada pemilikan secara individu, perkongsian sesama Islam mahupun bukan Islam dan sama ada syarikat, koperasi, saham dan sebagainya.


Zakat Wang Simpanan

Menyimpan pun kena bayar zakat tau. Bukan simpan semata-mata. Nilai zakat simpanan mengikut jenis-jenis simpanan seperti simpanan tetap, simpanan biasa, simpanan di dalam satu akaun dan juga beberapa akaun.


Zakat Pelaburan

Zakat Pelaburan adalah zakat yang dibayar hasil daripada pelaburan di dalam syarikat mahupun secara individu. 


Zakat KWSP

Kenapa kena bayar Zakat KWSP jika wang KWSP tidak boleh dikeluarkan? Ini kerana KWSP sama seperti wang simpanan dan ianya dibayar setelah individu mencapai umur tertentu dan dalam kata lain setelah duit KWSP dikeluarkan.


Zakat Emas dan Perak

Emas dan Perak yang dibeli juga wajib dizakatkan apabila barang-barang tersebut mencapai berat dan nilai yang tertentu.


Zakat Takaful

Produk takaful merupakan salah satu bentuk simpanan dan wajib zakat jika memenuhi syarat-syarat wajib. 


Zakat fitrah dan zakat harta sama-sama wajib ditunaikan pada yang berkemampuan. Zakat harta bukan hanya wajib pada yang mempunyai harta berkepuk-kepuk atau yang mempunyai syarikat sahaja. Kalau korang meniaga secara online, keuntungan itu juga wajib dizakatkan jika mencapai syarat yang ditetapkan. Jangan hanya ingat untuk bayar zakat fitrah di bulan Ramadhan sahaja tau.




Dengan membayar zakat kita membersihkan dan menyucikan harta kita. In syaa Allah harta dan rezeki kita akan bertambah. Tak jatuh miskin pada mereka yang menunaikan zakat. Malahan dapat membantu pada golongan yang memerlukan. Layari https://www.zakatselangor.com.my untuk info lebih lanjut.




aisyaismail

Thursday, 9 May 2019

THE HEIRS

12:30 17
THE HEIRS
Assalamualaikum and hye readers.



Drama yang telah disiarkan pada tahun 2013 ini dibintangi oleh Lee Min-ho, Park Shin-hye dan Kim Woo-bin. Ai tak ingat bila ai tengok drama bersiri The Heirs ni, tapi disebabkan Lee Min Ho dah tamat dari menjalani perkhidmatan ketenteraan, ai nak tulis tentang salah satu drama yang dilakonkan oleh beliau.




Sinopsis

The Heirs mengisahkan tentang Kim Tan (Lee Min-ho) yang merupakan salah seorang pewaris kepada perusahaan yang besar, Jeguk Group. Kim Tan dihantar jauh ke Amerika Syarikat oleh abangnya, Kim Won (Choi Jin-hyuk) yang cuba mengawal perniagaan keluarga.


Di Amerika Syarikat, Kim Tan telah bertemu dengan Cha Eun-sang (Park Shin-hye), yang kebetulan pergi ke sana untuk mencari kakaknya. Bermacam-macam perkara yang berlaku di sana, dan akhirnya mereka berpisah dan bertemu semula di Korea.


Apabila kembali semula ke Korea, Kim Tan bertemu semula dengan Eun-sang di sekolah yang sama. Ketegangan mula berlaku apabila Choi Young-do (Kim Woo-bin), iaitu sahabat karib Kim Tan yang kini telah menjadi musuhnya turut sama jatuh cinta kepada Eun-sang. Kim Tan pula terpaksa memilih antara tanggungjawabnya untuk mengejar perniagaan keluarga atau cintanya pada Eun-sang.


Ulasan

Cerita ni tak lari dari cerita cinta yang biasa kita tengok kat televisyen. Seorang lelaki kaya yang jatuh cinta dengan seorang gadis yang miskin. Jurang darjat diorang memang jauh berbeza. Hero boleh dapat apa saja dalam sekelip mata, yang heroin pula nak makan sehari pun susah. Lepas tu ayah hero tak suka heroin. Ai tak suka sangat cerita cinta yang ada tentangan keluarga ni. Hahaha! Tapi masih ramai lagi kan yang suka tengok cerita cinta yang macam ni?




aisyaismail

Tuesday, 7 May 2019

SOALAN-SOALAN LAZIM UNTUK PEMBEDAHAN LAPAROSCOPY

12:30 15
SOALAN-SOALAN LAZIM UNTUK PEMBEDAHAN LAPAROSCOPY
Assalamualaikum and hye readers.



Ingat tak ai pernah cerita ai pernah menjalani pembedahan laparoscopy pada bulan Januari yang lepas? Banyak juga soalan-soalan cepu emas yang ai dapat. Kalau korang ada apa-apa pertanyaan yang korang segan nak tanya, cuba baca ni. Mana tahu persoalan korang ada tersenarai di bawah.


Gambar hasil carian di Google.

Sakit ke pembedahan laparoscopy ni?

Semasa menjalani pembedahan memang tak rasa apa-apa sebab ai dah dibius terlebih dahulu dan ditidurkan. Bila dah bangun tu, mula rasa sakit pada bahagian pembedahan. Jujurnya, teramat sakit tapi hanya untuk beberapa hari sahaja sebelum kesakitan beransur hilang. Selain itu ai turut sakit di bahagian dada, bahu dan tekak. Tapi itu normal kerana tindak balas gas yang dimasukkan untuk mengembungkan perut semasa pembedahan dijalankan.


Berapa lama tempoh masa pembedahan?

Tambah tolak bahagi darab, dalam tiga jam ai berada di dalam bilik pembedahan. Itu tidak termasuk semasa berada di ruang menunggu. Tapi menurut doktor, kalau tiada masalah yang serius, setengah ke satu jam pun sudah mencukupi.


Apakah kesan sampingan selepas pembedahan?

Sudah semestinya rasa letih sangat dan mengantuk. Selain itu korang akan rasa sakit tekak, kembung perut, sakit bahu dan sakit belakang. Tapi itu semua kesan-kesan yang normal ya. Tak perlu risau.


Berapa lamakah masa untuk pulih daripada pembedahan?

Tempoh masa untuk pulih tu bergantung kepada pembedahan itu sendiri dan macam mana korang menjaganya. Harus diingatkan, pembedahan melibatkan luka dalaman dan kita tidak nampak. Jadi, wajib untuk jaga elok-elok. Jangan melasak selepas pembedahan. Berpantang lah macam pantang lepas bersalin.


Macam mana hedak buang air selepas pembedahan?

Dulu, sebelum buat pembedahan, ai pun risau macam mana nak buang air. Dari pengalaman orang lain, ada yang kena pakai tiub dan ada juga yang terpaksa pakai lampin. Tapi Alhamdulillah, ai dapat buang air secara normal di dalam tandas. Tapi sakitnya Tuhan sahaja yang tahu. 


Gambar hasil carian di Google.

Bolehkah bekerja selepas menjalani pembedahan?

Boleh kalau korang dah ok. Kalau ai hari tu, memang cuti sebulan terus. Selepas sebulan pun masih terasa sakit-sakit sedikit. Alhamdulillah semuanya baik-baik sahaja. Amaran keras! Jangan angkat barang-barang berat sehingga benar-benar sembuh.


Makanan apa yang tak boleh dimakan selepas pembedahan?

Elakkan makan makanan laut kerana akan menyebabkan luka korang gatal-gatal. Telur pun elakkan. Mula-mula ai tak tahu tak boleh makan telur, gatal dia Allah sahaja yang tahu. Benda-benda masam juga elakkan dan juga kekacang. Banyakkan minum air masak.


Selamat ke pembedahan laparoskopy?

Alhamdulillah ai selamat menjalani pembedahan. Terima kasih kepada Doktor Nazri di KPJ Selangor.


Berapa lama ditahan di hospital?

Dalam 3 ke 5 hari bergantung kepada masalah yang korang hadapi selepas pembedahan. Yang masuk sehari sahaja pun ada. Bak kata doktor, jangan manjakan sangat sakit tu. Makin dimanjakan makin lambat nak baik. Tapi jangan juga tak pedulikan ya. Takut terkoyak balik luka pembedahan tu.


Ada pendarahan selepas pembedahan?

Ya, ada. Korang kena pakai pad macam masa datang bulan. Tapi darah yang keluar bukan darah haid dan boleh solat. Tapi kalau masa tu korang memang tengah datang bulan, janganlah solat. Boleh bertanya pada doktor jika korang tidak pasti.


Macammana nak cepat baik selepas pembedahan?

Jangan makan makanan yang akan menyebabkan luka korang lambat sembuh dan gatal, makan makanan yang berprotein untuk membaiki tisu-tisu otot dan banyakkan bergerak. Akan tetapi jangan terlalu lasak. Ikan haruan pun bagus untuk cepat bagi luka cepat baik. Ikan haruan buat masak lauk tau, bukan pati ikan haruan. Kalau korang seorang yang merokok, silalah berhenti merokok.


Saja letak gambar throwback.

Entri kali ni dapat membantu korang tak? Ai harap siapa yang takut untuk buat pembedahan tu, tak salah rasa takut tapi korang kena juga beranikan diri untuk lakukan pembedahan. Ini adalah untuk kebaikan jangka masa panjang untuk badan korang.




aisyaismail

Saturday, 4 May 2019

WHY FLOWERS FOR MOTHER'S DAY GIFT?

13:30 7
WHY FLOWERS FOR MOTHER'S DAY GIFT?
Assalamualaikum and hye readers.



For the endless loves your mother gives you ever since, showing gratitude to her is a must. Everyone should appreciate the never-tiring care and unconditional love of their mother and Mother’s Day is a perfect time to show it. Let your mother know how much you care for her and love her for who she is.


And to express your gratitude and appreciation, Little Flower Hut can be your best buddy. There are hundreds of flower selections when it comes to the designs or the arrangements, but florist can help you to choose or create one that you desire for sure.




Flowers are very symbolic and synonymous in expressing gratitude and love. A hand bouquet of flowers will be a very special gift to give to the celebrant, no matter what is the special occasion. Choose the best design that your mother will love and ask the expertise florist if you are not familiar with flowers or not sure which flower arrangement that is suit with the occasion and your mother’s taste.


The Online florist can make you a design of flower bouquet wrapped beautifully in the paper bouquet or a vase and a can. Yes, the flower delivery also has different flower plants in cans or pots in case you want the flowers to last longer. You can then pick one that able to convey your message of love and care in a way that suit your mother’s personality. What is your mother’s taste in flowers?




Baskets and hampers of flowers with sets or packs of her favorite items or stuff are perfect as gift to give on the Mother’s Day, too. If you are looking for a more creative idea than only a bouquet of flowers, you can give your mother a basket or hamper gift instead. And you can still add a complimentary gift of flowers too in the basket gift if you want.


Don’t hesitate to prepare a special gift for her. On this Mother’s Day, your mother deserves the best from you. Show her your truest feeling of love sincerely through the best mother’s day flowers and she will definitely appreciate it.




aisyaismail

Friday, 3 May 2019

PENGALAMAN MENGINAP DI BEST WESTERN i-CITY SHAH ALAM DAN MENONTON WAYANG DI TGV IMAX 2D

12:00 13
PENGALAMAN MENGINAP DI BEST WESTERN i-CITY SHAH ALAM DAN MENONTON WAYANG DI TGV IMAX 2D
Assalamualaikum and hye readers.



Demam Avengers End Game masih berleluasa di seluruh negara. Ramai yang dah tengok dan ramai juga yang belum lagi tengok. Ai tak mahu buat review pasal filem ni sebab risau terjadi spoiler pula. Lagipun mesti dah ramai yang tulis review filem ini. Korang cari je kat twitter ok.


Hari Sabtu yang lepas ai dah tengok Avengers di TGV IMAX 2D di Central i-City. Tiket ai pada pukul 1.30 pagi dan habis pada pukul 4.30 pagi. Jadi kami buat keputusan untuk menginap di Best Western i-City untuk satu malam. Gigih kan nak tengok Advengers punya pasal sampai check in satu malam.


Best Western i-City Shah Alam

Macam biasa lah waktu check in di hotel selalunya pada pukul 2 petang. Ai dan Encik Husband tiba pada pukul 3 lebih. Baik pekerja hotel yang uruskan urusan check in kami. Senyum dan lemah lembut je. Terlupa siapa nama dia. Satu benda yang ai paling suka, masa check in sekejap je, tak sampai 5 minit pun.




Lagi satu perkara yang best di Best Western i-City Shah Alam adalah, internet dalam bilik sangat laju. Tak payah nak guna data internet sendiri. Jadi, kami berehat di dalam bilik sambil tengok hindustan je. Hahaha!


Pukul 5 petang kami keluar untuk ke Central i-City. Yelah, wayang kan pukul 1.30 pagi. Semua kedai dah tutup waktu tu. Dari hotel ke Central i-City, kami hanya berjalan kaki sahaja. Penat sikit lah, tapi kalau naik kereta tak dapat nak menikmati keindahan i-City. Selain jalan kaki dan naik kereta, shuttle juga disediakan dari Best Western ke Central i-City.


Dalam Central i-City lebih kurang macam pusat membeli-belah yang lain. Tapi, besar sangat dan banyak juga pilihan tempat makan yang ada. Kalau korang sejenis yang kurang suka jalan kaki, mungkin korang akan tak larat nak pusing dalam tu.


Apa yang menariknya, setiap kategori kedai ada di tempat yang sama. Contohnya kalau nak pergi farmasi, semua farmasi seperti Watsons, Caring, Himalaya, Guardian dan lain-lain ada sebelah menyebelah. Begitu juga dengan kedai telefon, kedai makan, kedai baju dan macam-macam lagi. Senang kalau nak buat perbandingan harga. Tak payah nak tawaf satu banggunan untuk dapatkan harga yang terbaik.


Oh ya, kalau korang nak makan menu Thai, ada banyak gerai-gerai kecil di Central i-City yang menjual juadah Thai. Antaranya seperti buah mangga Thailand, aiskrim kelapa, tom yam, pulut mangga, kerabu dan macam-macam lagi lah. Reka bentuk nya pun menarik dan unik sikit.


Selepas makan malam di Sepiring, kami berjalan pulang ke hotel semua. Nak balik ke hotel sangat meriah sebab Taman Tema i-City tu dah mula beroperasi. Sangat meriah dengan lampu-lampu. Ai dan Encik Husband pusing-pusing sekejap dan terus pulang ke hotel.




Pukul 12 tengah malam, kami keluar semula ke Central i-City. Cukup lah berehat dalam 3 jam. Kami masih lagi memilih untuk berjalan kaki kerana di Taman Tema i-City masih lagi meriah. 


TGV IMAX

Ini kali pertama ai menonton wayang selain daripada hall yang biasa. Haa nampak tak penangan Advengers? Sanggup beli tiket mahal sikit. Tapi ai rasa berbaloi sebab wayang 3 jam kan. Tak adalah sakit badan sebab kerusi dia sedap.


Apa yang membezakan hall IMAX dengan hall biasa yang lain? Di IMAX, skrin nya lebih besar dari sisi ke sisi dan dari atas ke bawah. Kiranya sebesar-besar dinding depan tu skrinnya. Kerusi pun lebih besar dan penyandar boleh kebelakang sedikit. Tak adalah tegak je tengok wayang tu. Ruang kaki juga lebih luas dan yang paling best, kerusi di bahagian hadapan separas lutut korang je. Tak ada langsung masalah terlindung kepala orang. Maklum lah, ai kan kecil molek orangnya.


Satu perkara yang ai kurang suka adalah, bila skrin terlalu besar dan dengan tontonan 2D, rasa mual pula bila nak fokus pada cerita tersebut. Silap besar lah siapa yang duduk depan-depan tu. Nasib baik tempat duduk ai di bahagian tengah. Tapi kalau sejenis yang memang suka tengok tv dekat-dekat mungkin tak ada masalah macam ni kot.




Tepat tiga jam ai duduk dalam wayang tu. Komen ai, cerita best tapi.... Korang nilai lah sendiri.


Masa nak balik ke hotel, ai mula rasa satu kesilapan besar kami tak bawa kereta ke Central i-City. Taman Tema i-City yang tadinya penuh dengan lampu-lampu dah menjadi gelap gelita. Yelah, dah dekat pukul lima pagi. Seram weyh. Entah macam mana kami berdua beranikan juga jalan kaki. 


Korang jangan ikut macam kitorang ni, kalau apa-apa jadi nanti susah. Gelap-gelap tu kita tak tau siapa tengah tunggu kat dalam tu. Orang luar pun senang je nak masuk dan bersempunyi di celahan pokok. Tak pun haiwan-haiwan batu tu semua hidup dan terkam korang, kan dah susah. Siapa nak tolong? Ok, merepek! 


Sampai di hotel kami berehat sepuas-puanya dan bangun untuk sarapan di The View Cafe di tingkat 5 hotel. Ai syorkan kalau korang tempah bilik di Best Western i-City Shah Alam, ambillah pakej yang sudah siap ada sarapan. Kalau tak termasuk pakej, harga dalam RM40 macam tu untuk satu kepala.


Selesai sarapan, kami bersiap-siap untuk pulang ke rumah dan sambung dengan aktiviti gotong-royong bersama keluarga di rumah. Dah siap semua, terus pengsan tak ingat dunia. 




aisyaismail

Thursday, 25 April 2019

MINAT TAPI MALU

11:30 14
MINAT TAPI MALU
Assalamualaikum and hye readers~



Ai percaya, ramai je orang di luar sana yang mempunyai minat atau hobi yang melampau terhadapat sesuatu benda. Contohnya seperti mengumpul lego, kumpul hello kitty, panjat gunung, cipta resepi baru, menyanyi, menari, menulis dan bermacam-macam hobi yang ada di dalam dunia ini. Tidur pun salah satu hobi juga.


Ramai yang ada minat, tetapi malu untuk berterus-terang akan minatnya. Mereka malu jika orang lain tidak menyokong apa yang mereka minat. Pada ai, selagi tidak membazir dan tidak menyusahkan orang lain, teruskanlah minat dan hobi korang tu. Menyesal nanti sebab tak ikutkan apa yang kita mahukan.


Sejak kebelakangan ini ai suka main dan kumpul lego. Suka main tu dah lama, tapi ai malas nak beli sebab lego kan mahal. Tapi sejak tahun lepas, ai dah mula rajin beli lego dan main untuk mengisi masa lapang. Beli yang kecik-kecik je untuk puaskan minat sendiri. Bila anak buah ai datang, dia pon join sekali main lego. 





Korang tahu tak yang minat atau hobi tu boleh ditukarkan untuk menjadi pendapatan tetap atau sampingan? Minat yang seperti suka menjahit, memasak, menulis, melukis, menyanyi dan sebagainya. Kalau korang betul-betul minat dalam sesuatu perkara, mesti korang mampu untuk menjana pendapatan melaluinya. Tapi kalau minat main lego, belum boleh lah nak buat duit. Melainkan ai borong lego dengan harga pukal dan jualnya semula. Ada ke orang yang nak beli?


Dari dulu ai minat menulis, tapi ai tak mahu jadikan menulis itu sebagai pekerjaan kerana untuk sampai ke tahap itu ai perlu belajar penulisan termasuk lah sastera. Walaupun ai seorang yang berminat dengan benda-benda tradisional, tetapi sastera bukan lah minat ai. Lagipun tak semestinya minat itu perlu dijadikan kerjaya. 


Ai mula menulis di dalam blog bila mula mengenal blog. Kalau ai nak tulis ai tulis, kalau tak mahu ai tak tulis. Sejak 2015 makin rajin pula ai menulis di dalam blog dan lama kelamaan satu-persatu bayaran ai terima hasil dari penulisan ai. Alhamdulillah! Bila tabung adsense nak penuh pula ea? Hahaha!


Minat ni tak boleh nak dipaksa. Kalau dah tak suka tu, makin dipaksa makin kita jadi stress. Tapi ai percaya kalau kena dengan caranya, kita boleh buatkan seseorang itu berminat akan sesuatu. Bukan dengan paksaan kerana minat tak akan datang tanpa kerelaan hati. Biar apa orang nak kata asalkan diri sendiri happy.




aisyaismail

Tuesday, 23 April 2019

SELEPAS HAMPIR SEBULAN

16:27 4
SELEPAS HAMPIR SEBULAN
Assalamualaikum and hye readers.



Ada yang rindukan ai tak? Dah hampir sebulan ai tak tulis apa-apa kat dalam blog ni. Rindu pula nak menaip panjang lebar dan berkongsikan cerita. 


Bukan tak nak menulis, tapi ada beberapa masalah yang tak dapat nak dielakkan dan ai terpaksa untuk memandang sepi blog ni. Hehehe! Antara masalah itu adalah kesibukan ai dengan tugasan harian. Nak raya ni kan, faham-faham je lah.




Terima kasih korang yang masih singgah kat blog ai walaupun dan berhabuk. Lepas ni ai akan lebih rajinlah untuk buka blog dan menulis. In syaa Allah. 


Korang rajin-rajinkan lah jenguk instagram, facebook dan twitter ai. Walaupun sibuk, jarang ai tak ada kat sana. Hahaha! Oh ya, di instagram, ai ada buat giveaway. Kalau korang nak peluang untuk memenangi Tea Tree Oil Serum by Cosmoderm seperti di dalam gambar, cepat pergi terjah instagram ai. Masih berpeluang untuk jadi insan terpilih. Good luck!




aisyaismail

Tuesday, 26 March 2019

SURYA APPLE CIDER VINEGAR PENYELESAIAN KEPADA MASALAH PERUT KEMBUNG!

12:00 19
SURYA APPLE CIDER VINEGAR PENYELESAIAN KEPADA MASALAH PERUT KEMBUNG!
Assalamualaikum and hye readers.



Sejak azali lagi, ai cukup dikenali dengan kecik molek dan kurus. Perut jangan cakap lah, memang sentiasa flat. Nak derma darah memang tak pernah lepas sebab tak cukup berat. Ai masih ingat lagi masa zaman sekolah dulu, selalu dapat susu percuma di sekolah sebab cikgu kata ai tak cukup zat.


Selepas berkahwin ai mula mengalami kenaikan berat badan yang mendadak. Ai ok je. Tapi ai mula jadi tak ok bila perut ai makin kembung dan orang asyik tanya 'pregnant ke?'. Bila tak mengandung tapi orang asyik bertanya disebabkan perut yang kembung tu, boleh murung tiga hari tiga malam dibuatnya tau.



Tips untuk elak perut kembung

Pakai pakaian yang longgar

Untuk menutup perut ai yang kembung, ai lebih selesa memakai pakaian yang longgar. Pilihan pakaian ini tidak akan menonjolkan bahagian perut ai. Jadi, perut yang kembung itu dapat disembunyikan dengan baik.


Jangan makan sehingga terlalu kenyang

Menjadi kewajipan setiap hari untuk kurangkan kuantiti makanan yang ai ambil terutamanya nasi. Cukuplah sekadar kenyang. Tidak perlu makan sehingga kembung perut. Akan tetapi, ai hanyalah manusia biasa yang tidak tahan dengan godaan makanan yang terhidang. Selepas sejam pasti lapar semula.


Banyakkan minum air masak

Air masak banyak khasiatnya. Kalau korang dah kurus macam lidi sekalipun, air masak penting untuk diminum secukupnya. Setiap hari ai akan minum air masak sekurang-kurangnya 1.5 liter. Tapi tak pernah lebih daripada 3 liter. Ai cuba untuk disiplinkan diri untuk minum sekurang-kurangnya 2 liter air masak setiap hari.


Minum Surya Apple Cider Vinegar setiap hari

Pertama kali tahu pasal Surya Apple Cider Vinegar ni daripada kawan-kawan blogger yang review produk ini. Kata mereka memang bagus. Tapi ai takut untuk mencuba benda-benda yang kena makan dan minum ni. 



Kebetulan bulan lepas Encik Husband tertengok di youtube akan kebaikan Apple Cider Vinegar dan dia nak cuba untuk masalah kembung perutnya yang lagi dasyat dari ai. Ai apa lagi, terus syorkan Surya Apple Cider Vinegar pada dia. Dan kebetulan juga dua minggu lepas ai buat rawatan susulan berkenaan pembedahan yang ai jalani tiga bulan lepas. Doktor syorkan ai ambil Apple Cider Vinegar dan campurkan dengan madu untuk masalah perut ai ni.


Dah alang-alang Encik Husband serasi dengan Surya Apple Cider Vinegar, ai pun tumpang lah sekaki. Lagipun Surya Apple Cider Vinegar memang ada campuran madu. Lebih memudahkan kerja ai kerana tidak perlu lagi membeli madu. Jimat! Buat masa ni ai boleh katakan, ai pun serasi dengan Surya Apple Cider Vinegar. Perut pun dah nampak perubahan.


Kelebihan Surya Apple Cider Vinegar

Surya Apple Cider Vinegar ini adalah minuman berkhasiat yang sedap. Rasanya seperti minum air zapple. Diformulasi khas dengan madu asli dan tanpa bahan pengawet. Diyakini HALAL dan diperakui oleh HACCP. Terdapat juga pelbagai khasiat serta manfaat untuk tubuh badan korang.

  1. Membantu sistem penghadaman
  2. Menurunkan berat badan
  3. Meningkatkan tenaga
  4. Melegakan sakit tekak
  5. Menurunkan paras glukosa dalam darah
  6. Menjadikan rambut lebih sihat
  7. Boleh menggantikan asam jawa dan gula di dalam masakan.




Di mana nak beli Surya Apple Cider Vinegar?

Nak beli Surya Apple Cider Vinegar ni senang sahaja. Korang boleh dapatkan di mana-mana cawangan Watsons, butik Himalaya dan farmasi-farmasi yang berdekatan korang kecuali Guardian. Jangan tanya kenapa kerana di luar pengetahuan ai. Nak beli online pun boleh tau. Korang pergi je cari di Lazada atau Shopee. 


Ai beli pek berkembar 2 botol dengan harga RM35 sahaja di Lazada. Sangat jimat tau. Ai juga dah ulang beli beberapa kali. Sebotol Surya Apple Cider Vinegar boleh tahan selama dua minggu. Dua botol cukup untuk penggunaan selama sebulan. Korang tekan di sini untuk pembelian pek berkembar dari Lazada.



Ai dan Encik Husband memang serasi dengan Surya Apple Cider Vinegar ini. Kembung perut kami memang ada menampakkan perubahan. Harap-harap masalah kembung perut ini akan terus lenyap dan kami lebih sihat. korang pun cubalah Surya Apple Cider Vinegar.


Untuk keterangan lanjut:

Facebook : Surya Malaysia

Instagram : surya.malaysia




aisyaismail