2019

Friday, 13 December 2019

LEBIH RM600,000 DISUMBANGKAN UNTUK RAKYAT SABAH - MCDONALD'S

December 13, 2019 0
LEBIH RM600,000 DISUMBANGKAN UNTUK RAKYAT SABAH - MCDONALD'S
Assalamualaikum and hye readers.



SEMPORNA, 10 Disember 2019 – McDonald’s Malaysia mengukuhkan pelaksanaan aktiviti tanggungjawab sosial korporatnya melalui penganjuran Program Komuniti McDonald’s Peringkat Negeri Sabah, hari ini. Sumbangan sebanyak RM622,800 diumumkan oleh restoran khidmat segera tersebut bagi meringankan beban golongan masyarakat yang memerlukan di negeri itu melalui pelbagai inisiatif kemasyarakatan.


Sejumlah RM622,800 disumbangkan oleh McDonald’s Malaysia melalui Program Komuniti McDonald’s Peringkat Negeri Sabah.


Inisiatif-inisiatif  Kemasyarakatan McDonald's

Sumbangan bagi Program Komuniti ini telah diadakan dan disampaikan di restoran McDonald's Pandu-Lalu, Semporna yang juga merupakan restoran terbaru McDonald's di Sabah. Banyak inisiatif kemasyarakatan  yang diumumkan termasuklah pembayaran zakat perniagaan McDonald's, pelantikan belia-belia dari keluarga kurang berkemampuan untuk menyertai SLDN McDonald’s dan penyerahan pek “Kembali ke Sekolah” kepada kanak-kanak sekolah rendah dari keluarga berpendapatan rendah.


Menurut kata Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald’s Malaysia, mewujudkan impak positif kepada masyarakat merupakan nilai teras McDonald’s Malaysia. Sebagai sebuah syarikat korporat yang mempunyai reputasi kukuh di negara ini, mereka amat berharap dapat memainkan peranan kearah kesejahteraan masyarakat, lebih-lebih lagi melibatkan golongan masyarakat  yang memerlukan di sekitar lokasi operasi mereka.


Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald’s Malaysia.


Tambahnya lagi, mereka berharap agar pembukaan restoran terbaharu di Sabah ini akan membuka peluang pekerjaan dan ruang ke arah pembangunan bakat, khususnya mereka yang tinggal di Semporna. Mereka juga berharap agar pengembangan perniagaan di Sabah membolehkan meringankan beban lebih ramai golongan masyarakat kurang bernasib baik di negeri itu.


Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC) Malaysia

Azmir Jaafar juga merupakan Presiden Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC) Malaysia. RMHC Malaysia merupakan badan kebajikan pilihan McDonald’s Malaysia. YAB Datuk Seri Panglima Haji Mohd Shafie bin Haji Apdal, Ketua Menteri Sabah yang merupakan tetamu kehormat di majlis ini berkata, sumbangan McDonald’s Malaysia menerusi Program Komuniti mereka adalah sesuatu yang wajar dipuji. Kerajaan negeri amat mengalu-alukan pengembangan perniagaan McDonald’s di Sabah dan usaha mereka kearah kesejahteraan rakyat merupakan nilai tambah yang cukup bertepatan dengan aspirasi kerajaan negeri.


YAB Datuk Seri Panglima Haji Mohd Shafie bin Haji Apdal juga berharap agar lebih banyak program-program untuk masyarakat melibatkan syarikat-syarikat korporat seperti McDonald’s dapat dilaksanakan pada masa hadapan.


Agihan zakat perniagaan McDonald’s Malaysia


Penyerahan bayaran zakat perniagaan McDonald’s Malaysia bagi negeri Sabah untuk tahun 2019.


McDonald’s Malaysia memenuhi kewajipan zakatnya kepada negeri Sabah untuk tahun 2019 dengan bayaran zakat berjumlah RM101,000. McDonald's Malaysia baru-baru ini turut menerima Sijil Pembayar Zakat Korporat daripada Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), dan merupakan entiti perniagaan pertama yang menerima sijil pengiktirafan tersebut di Malaysia. McDonalds juga telah membayar zakat sejak tahun 2017 setelah diambil alih oleh Lionhorn Pte. Ltd. iaitu sebuah anak syarikat Reza Group dari Arab Saudi.


Inisiatif pekerjaan untuk belia melalui SLDN McDonald’s

Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) McDonald’s merupakan program latihan berteraskan industri selama 18 bulan menggabungkan 70 peratus latihan praktikal di restoran McDonald’s dan 30 peratus kelas teori di bilik darjah. Program yang ditaja sepenuhnya ini diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Kementerian Sumber Manusia.


Salah satu usaha restoran khidmat segera itu adalah untuk meningkatkan piawaian pembangunan modal insan syarikat dan memupuk bakat baharu sejajar dengan agenda negara. Mereka sangat mengalu-alukan para belia dari negeri Sabah untuk menyertai program latihan ini. Mereka juga berharap melalui program ini, belia yang terpilih akan mempelajari kemahiran yang diperlukan untuk memajukan diri dan memulakan karier yang menjamin masa depan seterusnya meningkatkan status  ekonomi keluarga masing-masing.


Program ini adalah sebahagian daripada Program Komuniti McDonald’s yang dianjurkan untuk belia daripada golongan kurang berkemampuan. Sebaik sahaja para pelatih lulus penilaian dan ujian akhir program ini, mereka layak untuk bekerja di restoran McDonald's. Setakat ini, terdapat 650 pelatih yang sedang menjalani SLDN McDonald’s. Setiap pelatih menerima elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1,200, faedah perubatan dan insurans, serta makanan percuma.


Program “Kembali ke Sekolah”

Lebih 1,900 kanak-kanak dari 63 sekolah di seluruh negeri Sabah menerima pek “Kembali ke Sekolah” tahun ini. Program “Kembali ke Sekolah” adalah inisiatif tahunan yang diterajui oleh McDonald's Malaysia dan Persatuan Kebajikan Ronald McDonald (RMHC) Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia.




Program “Kembali ke Sekolah” 2019 yang dilancarkan di Kuala Lumpur pada pertengahan Oktober lalu merupakan yang terbesar setakat ini dengan jumlah sumbangan mencecah RM3 juta. Ini sekali gus membolehkan seramai 30,000 kanak-kanak sekolah rendah dari keluarga berpendapatan rendah dan miskin bandar di seluruh negara menerima pek Kembali ke Sekolah menjelang tahun persekolahan 2020. Ia bakal disampaikan secara berperingkat di negeri-negeri seluruh Malaysia sehingga penghujung tahun ini.


Pek Kembali ke Sekolah yang diagihkan mengandungi satu set pakaian seragam sekolah, sepasang kasut, sepasang stoking dan beg sekolah bernilai RM100. Pada tahun 2018, McDonald's Malaysia dan RMHC Malaysia telah menyampaikan pek Kembali ke Sekolah bernilai RM1.7 juta kepada 17,000 kanak-kanak sekolah rendah. Tahun sebelum itu pula menyaksikan McDonald's dan RMHC membantu 6,000 pelajar menerusi jumlah sumbangan sebanyak RM1.2 juta.


RMHC Malaysia merupakan badan kebajikan pilihan McDonald’s Malaysia yang bermatlamat untuk membantu kanak-kanak yang kurang bernasib baik di Malaysia. Jika korang berminat untuk memberi sumbangan wang tunai atau menjadi sukarelawan untuk RMHC Malaysia, korang boleh hubungi ibu pejabat RMHC Malaysia di talian 03-7843 3388 atau layari https://rmhc-malaysia.my/get-involved/make-a-donation/.




aisyaismail

Thursday, 5 December 2019

BLACK KNIGHT : THE MAN WHO GUARDS ME - KIM RAE WON, SHIN SE KYUNG

December 05, 2019 4
BLACK KNIGHT : THE MAN WHO GUARDS ME - KIM RAE WON, SHIN SE KYUNG
Assalamualaikum and hye readers.



Bila tengok drama, kisah cinta memang tak akan lari dari menjadi sebahagian dari jalan cerita. Kadang-kadang sampai naik bosan sebab jalan cerita yang sama berulang-ulang. Nak kan kelainan sedikit? Korang cuba tengok drama Black Knight yang dilakonkan oleh Kim Rae-won dan Shin Se-kyung. 


Masih cerita cinta lagi, tapi menarik dan tak bosan sebab ada magic-magic. Hahaha! Drama Black Knight ni ditayangkan pada tahun 2017 sebanyak 20 episod. Oh ya, cerita ni juga ada pasal kelahiran semula dan juga dua orang wanita yang hidup tak pernah mati selama 250 tahun. Lamanya!




Sinopsis

Black Knight mengisahkan tentang Moon Soo-ho (Kim Rae-won), seorang yatim piatu yang dibesarkan oleh kawan baik ayahnya setelah kematian ayahnya. Soo-ho dan anak kawan baik ayahnya, Jung Hae-ra (Shin Se Kyung) membesar bersama dan menjadi sangat rapat. Dalam diam, Soo-ho menyukai Hae-ra. Sebaik terasa dikhianati, Soo-ho melarikan diri dan bertemu dengan seorang wanita yang memberi kata-kata semangat padanya. Dengan berbekalkan kata-kata semangat itu Soo-ho bangkit dan menjadi seorang yang berjaya.


Setelah bertahun-tahun berlalu, Soo-ho bertemu semula dengan Hae-ra yang bekerja di syarikat perlancongan. Tidak seperti Soo-ho yang sentiasa bernasib baik dalam hidup, kehidupan Hae-ra selalu malang setelah perniagaan ayahnya muflis. Hae-ra kini tinggal bersama seorang mak cik nya. Semasa meratapi kesedihannya, Hae-ra teringat akan baju merah yang pernah ditempah di Butik Sharon dahulu tetapi tidak sempat di ambil hingga kini. Setelah mendapatkan baju itu, kehidupan Hae-ra mula berubah dan dia tidak lagi bernasib malang.


Ulasan

Apa yang menarik tentang drama ini selain magic-magic adalah, hero dengan heroin tak buat benda yang pelik-pelik yang boleh buat diorang hilang kepercayaan di antara satu sama lain. Jadi kat situ tak adalah klise. Kan selalu kita tengok drama hero dan heroin bergaduh sebab orang ketiga. Tapi drama ni, apa yang orang ketiga buat semua tak menjadi sebab hero bukan jenis melayan. Kalau dia tak suka, dia tak sukalah. Tapi serius cakap, ai tak suka tengok ending dia sebab kesian dengan hero. Sedih!



aisyaismail

Saturday, 30 November 2019

ELAKKAN PERGADUHAN DI DALAM RUMAH TANGGA

November 30, 2019 15
ELAKKAN PERGADUHAN DI DALAM RUMAH TANGGA
Assalamualaikum and hye readers~



Bercinta memang seronok, apatah lagi buat pasangan yang bakal bergelar suami isteri. Hati sentiasa berbunga-bunga riang nak menanti hari yang bahagia. Diraikan bak puteri dan putera. Inilah masanya orang nak manjakan korang. Sentiasa berdebar-debar nak bertukar status dari bujang kepada berkahwin.


Ai dah pernah lalui semua fasa percintaan itu. Daripada baru berkenalan, bercinta, bergaduh, putus, sambung balik, bertunang dan sekarang sudah pun berkahwin. Alhamdulillah. Bila dah berkahwin ni, perkara paling utama adalah menjaga rumah tangga. Ai mengimpikan hidup bahagia bersama Encik Husband sehingga ke syurga bersama anak-anak yang tersayang.


Gambar hasil carian di Google.com


Nak menjaga rumah tangga bukannya mudah. Dugaan sentiasa ada menyapa. Ai bukanlah hebat dalam ilmu rumah tangga ni. Kahwin pun baru setahun jagung. Sebab itu ai masih tercari-cari cara yang terbaik untuk menangani masalah rumah tangga untuk kekal menjadi isteri solehah yang tiada dua, tiga atau empat untuk Encik Husband.


Komunikasi

Dalam apa jua aktiviti yang melibatkan lebih dari seorang, perlu ada komunikasi. Korang tak boleh teka apa yang pasangan korang fikirkan dan begitu juga sebaliknya. Untuk tahu apa yang pasangan korang mahukan, pasangan korang kena beritahu. Barulah korang boleh memahami kehendak di antara satu sama lain.


Perlu bertolak ansur di dalam hubungan

Susahnya nak beralah. Tapi tak salah kalau kita turunkan ego untuk orang yang kita sayang. Tak salah juga nak beralah kalau kita tak buat salah. Kalau itu caranya untuk menjernihkan keadaan. Tapi janganlah setiap kali ada masalah, asyik satu pihak je yang nak kena beralah. Jadi masalah lain pula nanti. Ringankan hati untuk meminta maaf dan ringankan mulut untuk mengucapkan maaf.


Jujur untuk elak berlaku salah faham

Jangan menipu. Sekali menipu, mesti akan ada kali kedua, ketiga dan seterusnya. Sakit tau bila ditipu. Bila dah tak ada kejujuran, kepercayaan pada pasangan pun hilang. Bila tiada kepercayaan, apa lagi yang tinggal? Apa-apa yang korang lakukan, jangan sorok dari pasangan. Kalau ada buat silap berterus-teranglah dari awal. Elakkan salah faham dalam rumah tangga. Kalau nak kahwin lain pun berterus-terang. Tapi kalau pasangan korang terima atau tidak, korang kenalah terima juga.


Ilmu juga penting

Carilah ilmu selagi termampu kerana ilmu sangat penting dalam kehidupan. Tanpa ilmu kita sesat. Pentingnya ilmu dalam apa jua keadaan. Jangan cari ilmu sesat pula. Berdosa. Cari ilmu yang bermanfaat supaya ilmu itu menjadi penyuluh jalan kita di dunia ini. Ilmu kan pelita hidup.


Tak salah untuk berkongsi kewangan

Selain daripada yang satu perkara tu, berkongsi adalah menyeronokkan. Jangan letakkan tanggungjawab kewangan sepenuhnya atas bahu suami kerana korang tidak  akan redha bila kena keluarkan duit untuk membantu suami.


Saling bantu-membantu

Sama juga macam kewangan tadi, suami jangan letakkan tanggungjawab kerja rumah itu sepenuhnya atas bahu isteri. Baik suami mahupun isteri, kudrat tu ada hadnya. Sama-sama berkerja sama-sama cari duit untuk hidup. Walaupun isteri seorang surirumah, isteri tetap ada kerjanya di rumah sepanjang suami keluar bekerja. Bila sama-sama ada dirumah, buat kerja sama-sama. Kurang lah bergaduh tentang siapa yang bekerja lebih. Tapi kalau isteri tak buat apa-apa, tapi cukup bulan tunggu duit dari suami, lepastu merungut macam-macam itu tak kena ini tak kena, korang carilah jalan penyelesaian yang terbaik.


Macam yang ai tulis di awal entri tadi, ai ni tak hebat dengan ilmu rumahtangga. Banyak gaduh dan selisih faham juga. Merajuk tu baik ai mahupun Encik Husband memang dah tak terkira lah. Sebab kita manusia biasa yang sering melakukan kesilapan. Tapi kami cuba dan cuba untuk perbaiki hubungan agar menjadi lebih baik. Korang semua doakan lah kebahagiaan kami hingga ke jannah. Aamiin!




aisyaismail

Thursday, 28 November 2019

CARA JADIKAN GAMBAR DI BLOG MOBILE FRIENDLY

November 28, 2019 13
CARA JADIKAN GAMBAR DI BLOG MOBILE FRIENDLY
Assalamualaikum and hye readers.





Korang ada tak masalah gambar dalam blog tak mobile friendly? Bila tengok di pc atau laptop ok je, tapi bila tengok di skrin telefon jadi panjang-panjang. Buruk terus gambar walaupun gambar asal pun tak adalah lawa pun. Hahaha!


Sebelum ni ai tak perasan pun sebab ai memang jarang sangat belek-belek blog dari skrin telefon sebab ai rasa tak puas. Mujur Kak Azni bagitahu. Kalau Kak Azni tak bagitahu, sampai ke sudah ai tak akan tahu. Terima kasih Kak Azni sebab tegur. Nanti korang jangan lupa baca blog http://modernmumthingy.com/ tau. Banyak info yang Kak Azni tulis dalam tu.


Lepas diberitahu, ai tengok sendiri memang jadi panjang-panjang semua gambar. Nak godek sendiri memang sampai kesudah lah tak jadi apa. Akhirnya Pak Cik G juga yang jadi penyelamat. Hasil carian di google.com, sebab kepada masalah ai adalah resolusi gambar tak sesuai dengan template yang ai gunakan. Resolusi terlalu besar sebab tu dia jadi memanjang bila tengok melalui skrin telefon. Nasib baik ada jalan penyelesaian. Macam mana tu?


Senang je. Korang log in blog dan pergi ke theme. Kemudian klik edit HTML. Lepas tu korang cari kod ]]></b:skin> di ruangan HTML tu. Nak mudah cari, korang tekan Ctrl F lepas tu masukkan kod tadi. Bila dah jumpa, korang salin kod di bawah dan letakkan di atas kod ]]></b:skin> tadi. Lepas tu klik save theme. Siap!

.post-body img {
max-width:100%;
height:auto;



}





Senang kan? Haa lepas dah siap tu bolehlah semak blog korang melalui telefon masing-masing. Kalau tak berubah tu mesti ada kesilapan di mana-mana. Korang kena semak balik betul tak kod yang korang letak tu. Sebagai contoh tengok dalam bulatan merah dalam gambar di atas. Oh ya, cara ini hanya untuk blogspot sahaja tau. Selamat maju jaya kawan-kawan.




aisyaismail

Tuesday, 26 November 2019

9 IDEA BELI HADIAH UNTUK PENGANTIN BARU

November 26, 2019 16
9 IDEA BELI HADIAH UNTUK PENGANTIN BARU
Assalamualaikum and hye readers.



Nak masuk musim cuti persekolahan ni, banyak lah jemputan perkahwinan yang ai terima. Terutama sekali daripada kawan-kawan dan sepupu-sepupu yang nak mengakhiri zaman bujang mereka. Tahniah ai ucapkan pada korang yang akan berkahwin dalam masa yang terdekat ini.


Gambar dari website Ikea.


Masalah besar bila dapat jemputan perkahwinan selain boleh pergi atau tidak, sudah semestinya nak pilih hadiah apa untuk pasangan pengantin. Nak beli barang ini takut pengantin tak suka, nak beli barang itu, takut pengantin tak guna. Tapi percayalah, korang bagi apapun pengantin akan suka. Guna tak guna tu belakang cerita.


Nak beli hadiah pun tak susah, korang boleh pergi je ke mana-mana pasar raya yang besar seperti Aeon, Parkson dan Sogo, Ikea dan sebagainya. Mesti korang rambang mata punya lah. Nak lagi senang? Korang beli je atas talian. Yang penting korang hanya perlu sediakan duit dan beli awal. Jom ai kongsikan idea apa yang korang boleh belikan sebagai hadiah untuk pengantin baru.


Kelengkapan Dapur


Gambar dari website Ikea.

Pengantin baru sahaja nak memulakan kehidupan yang baru, memasak penting untuk memikat perut suami. Kelengkapan di dapur sudah semestinya suatu keperluan. Harganya juga boleh didapati dengan sangat berpatutan. Kelengkapan dapur termasuklah barangan seperti pinggan mangkuk, cawan, periuk, sudip, sudu dan garfu.


Bekas Rempah / Bekas Pasta


Gambar hasil carian di Google.com

Ramai orang ingat bekas rempah dan pasta adalah hadiah yang remeh. Tapi korang tahu tak, kalau pengantin seorang yang sukakan hiasan di dapur, hadiah ini sangat berguna tau. Bekas rempah dan pasta adalah salah satu penyeri di dapur. Sekarang dah ada banyak rekaan untuk bekas ini. Cantik-cantik dan hanya tinggal untuk dipilih sahaja.


Gambar Kanvas


Gambar dari website Ikea.

Gambar atas kanvas ni tengah 'in' sekarang. Pilihlah gambar-gambar yang tidak keterlaluan tetapi cantik dan menarik. Tulisan atau ayat-ayat suci pun sangat menarik untuk dijadikan hiasan dinding. Kalau nak tempah pun dah ada banyak tempat untuk ditempah. Tinggal nak korang pilih je.


Barangan Elektrik


Gambar hasil carian di Google.com

Hadiah ini paling disukai oleh pengantin baru. Nak beli sendiri mahal, macam-macam pula tu nak dibeli. Bila dapat pada hari yang bahagia, bertambah-tambah bahagialah pengantin baru. Barangan elektrik yang sering dijadikan hadiah seperti mesin pengisar, periuk nasi, cerek elektrik dan seterika. Vacuum pun ada juga dijadikan sebagai hadiah. Yang lebih mahal dan disukai ramai adalah ketuhar dan ketuhar gelombang mikro. Nak lagi seronok, bagilah televisyen, mesin basuh ataupun peti sejuk. Tapi yang mahal sangat selalunya diberikan oleh orang yang rapat ataupun perkongsian beramai-ramai.


Cadar 'Comforter'


Akemi Uchi

Nampak mudah, tetapi cadar salah satu hadiah yang sesuai untuk pasangan pengantin baru. Pilihlah cadar dengan corak yang sederhana supaya sesuai dengan apa sekali konsep dan warna bilik pengantin. Lebih mudah jika berikan cadar yang tidak bercorak dan warna yang masuk dengan semua warna. Dan yang paling penting, tak perlulah cadar yang berambu ramba macam zaman mak-mak kita kahwin dahulu. Takut pengantin baru tak suka.


Tiket Kapal Terbang


Traveloka

Hadiah ini selalunya diberikan kepada pengantin baru yang rapat dengan kita. Pasti mereka seronok dengan hadiah ini. Tak payah keluarkan duit penerbangan untuk berbulan madu. Kan dah jimat untuk pengantin baru yang dah banyak keluarkan duit untuk majlis mereka. Tempah awal untuk dapatkan harga yang lebih murah.


Lampu berdiri


Gambar dari website Ikea

Kalau korang nak bagi hadiah yang berat tetapi tak mahal sangat, apa kata korang pilih lampu berdiri. Lampu jenis ini boleh didapati dengan harga bawah rm100. Pilih yang sesuai dengan apa jua konsep rumah. Pasti pengantin baru seronok dengan hadiah korang.


Baucer Hadiah


Gambar hasil carian di Google.com

Susah sangat nak buat keputusan nak cari hadiah apa, korang bagi je baucer hadiah. Biar pengantin baru pilih dan beli sendiri apa yang mereka mahu. Baucer hadiah ni korang boleh beli di Ikea, Aeon, Parkson dan banyak lagi. Korang pergi dekat bahagian customer service, mesti ada.


Duit


Gambar hasil carian di Google.com

Dulu ai memang suka beli hadiah untuk pengantin baru. Pada ai, dapat hadiah tu seronok. Tapi sekarang ai lebih suka bagi duit je dengan harapan duit tu dapat membantu mereka memulakan kehidupan baru. Chewahhhh. Padahal bagi duit paling mudah. Tak perlu nak fikirkan hadiah apa untuk diberi. Hahaha! Kalau korang sejenis pemalas nak berfikir macam ai, bagi duit adalah jalan yang terbaik. Tapi jujur ai katakan, masa ai kahwin ai paling gembira dapat hadiah duit.


Ok tak 9 idea yang ai bagi ni? Dah boleh buat keputusan korang nak beli apa untuk bakal pengantin baru? Kalau korang ada idea lain, korang boleh juga kongsikan di ruangan komen. Sama-samalah kita berkongsi idea. Mana tau dapat membantu ramai orang yang sedang kebuntuan memilih hadiah untuk majlis perkahwinan.




aisyaismail

Friday, 8 November 2019

TIPS PENJAGAAN RAMBUT BUAT WANITA BERHIJAB

November 08, 2019 18
TIPS PENJAGAAN RAMBUT BUAT WANITA BERHIJAB
Assalamualaikum and hye readers.



Masalah kegatalan kulit kepala dan rambut yang tidak sihat sering menghantui wanita-wanita yang berhijab. Tapi ini bukan alasan untuk tidak berhijab tau. Setiap masalah ada penyelesaiannya. Kenapa perlu 'free hair' jika ada penyelesaian untuk kegatalan kulit kepala?





Bebaskan rambut

Bebaskan bukan bererti korang tak perlu berhijab. Ramai yabg tidak tahu bahawa rambut juga bernafas. Jadi, kalau boleh bila di rumah lepaskan rambut dari ikatan. Biarkan rambut korang bebas. Kalau korang tak selesa rambut korang akan berterbangan ditiup angin, ikatlah rambut tapi jangan ketat-ketat. Atau korang sepit je guna penyepit rambut. Nak lagi mudah? Potong lah rambut menjadi pendek. Dah banyak fesyen rambut pendek yang menarik.


Pilih jenis syampu yang sesuai

Pemilihan syampu sangat-sangatlah memainkan peranan yang penting. Pilih syampu yang sesuai dengan kulit kepala dan bukannya syampu yang popular. Syampu yang selalu keluar iklan di tv belum tentu sesuai dengan kulit kepala korang. Kalau korang sesuai dengan syampu murah, pakailah syampu murah. Kalau korang sesuai dengan syampu mahal tapi tak mampu, cuba syampu lain yang korang mampu.


Pastikan rambut kering

Sebelum mengenakan hijab, pastikan rambut korang betul-betul kering. Keringkan guna pengering rambut atau guna kipas pun boleh. Kalau suka keringkan secara semulajadi, cuci rambut awal atau malam. Berhijab dengan rambut yang basah boleh menyebabkan rambut korang rosak, berbau hapak, kegatalan kulit kepala dan tudung korang juga akan berbau kepam.


Fabrik hijab yang sesuai

Fabrik hijab juga memainkan peranan yang penting. Pilih fabrik yang ringan dan ada pengaliran udara agar rambut korang dapat bernafas di dalam hijab. Fabrik inner juga penting ye. Bukan fokus pada hijab semata-mata. Pilih inner yang tidak ketat agar kepala korang berasa selesa.


Gaya hijab yang sesuai

Bergayalah mengikut kesesuaian diri, tempat dan tema. Pilih gaya yang paling sesuai dengan korang. Tak perlulah pakai tudung berlapis-lapis di dalam cuaca yang panas. Simple kan kemas dan mudah. Nak bersiap pun cepat je.


Nak berhijab dan bergaya dengan hijab tak susah. Nak jaga rambut dan kulit kepala juga tak susah. Yang susahnya kalau tak ada usaha nak buat semua itu. Sama-samalah kita menjaga kebersihan diri kita sebaik yang mungkin. Untuk keselesaan diri sendiri dan juga orang yang berada di sekeliling.




aisyaismail

Monday, 4 November 2019

NAK MAJLIS KAHWIN YANG SIMPLE TAPI MERIAH

November 04, 2019 17
NAK MAJLIS KAHWIN YANG SIMPLE TAPI MERIAH
Assalamualaikum and hye readers~



Impian majlis perkahwinan ai adalah yang simple sahaja. Simple ni pada ai ada tiga kategori iaitu simple pada bajet, simple pada majlis atau kedua-duanya sekali. Simple yang ai nak adalah simple pada majlis. 


Bukan lah ai maksudkan ai nak majlis yang ala kadar, tetapi lebih kepada majlis yang tidak sarat dengan banyak perkara. Tak cukup tiga hari tiga malam nak habiskan majlis. Tapi akhirnya? Hahaha! Hati manusia ni memang cepat berubah-ubah pun.




Simple pada bajet

Tak salah pun kalau nak berjimat. Kalau kemampuan korang setakat itu, korang buat lah sekadar yang termampu. Majlis perkahwinan ni tak wajib pun untuk diraikan secara besar-besaran. Orang lain tahu korang dah kahwin pun dah cukup.


Kalau korang hanya mampu sekadar untuk majlis akad nikah, teruskan dengan hanya majlis akad nikah. Kalau korang tak mampu untuk adakan majlis, korang boleh je nikah di pejabat agama. Pilihan terletak di tangan korang. Jangan kata tak ada duit tak boleh kahwin tau. Yang penting tanggungjawab korang selepas pernikahan itu.


Simple pada majlis 

Ini memang impian ai dari dahulu. Majlis yang simple tetapi penuh dengan kemeriahan. Simple maksud ai, majlis diadakan hanya dalam masa satu hari. Nikah pagi dan bersanding petang. Baju dan pelamin cukuplah yang sederhana tetapi cantik dan orang akan ingat sampai tua. 


Senang kata, majlis yang tidak terlalu megah tetapi kemanisannya diingati oleh semua yang hadir. Chewahhhh! Akhirnya, ai ikut juga cara orang lama-lama dalam keluarga ai. Joget lambak, tol, berinai semua ada. Sebab ai nak rasa semua tu di majlis sendiri. Hahaha!


Simple pada bajet dan majlis

Ini lebih kepada nak berjimat sebenarnya. Macam ai katakan tadi, kalau kemampuan korang setakat itu, tak ada majlis yang gah pun tak ada siapa yang nak marah. Betul tak? Kalau korang mampu, tapi masih tak mahu buat majlis perkahwinan yang beresepsi bagai, itu pun hak korang yang orag lain tak perlu nak pertikaikan.


Pejam celik pejam celik, dah 3 tahun ai dan Encik Husband mendirikan rumah tangga. Alhamdulillah! Walaupun impian untuk adakan majlis yang simple pada majlis tetapi meriah tak kesampaian, kami tetap tak berlebih-lebih untuk majlis yang gah. Yang penting, tak buat pinjaman peribadi di bank.




Terima kasih semua yang dah pernah bersusah-payah tolong ai dan Encik Husband untuk merealisasikan majlis perkahwinan kami baik majlis di sebelah ai mahupun majlis sebelah Encik Husband. Eh! Macam baru habis majlis pula kan nak berterima kasih bagai.


Selamat ulang tahun perkahwinan Husband!




aisyaismail

Thursday, 31 October 2019

A WEREWOLF BOY - FILEM KOREA

October 31, 2019 12
A WEREWOLF BOY - FILEM KOREA
Assalamualaikum and hye readers.



Buat pertama kalinya ai layan filem Korea. Selalunya asyik layan drama je kan. Lagi best tengok filem rupanya. Tak payah nak tertunggu-tunggu apa yang akan jadi seterusnya. A Warewolf Boy telah ditayangkan pada tahun 2012 di Korea Selatan. 


Gambar hasil carian di google.com


Sinopsis

Kim Sun-yi ( Lee Young-lan ), seorang wanita tua yang tinggal di Amerika Syarikat pulang ke Korea Selatan setelah menerima panggilan telefon berkenaan penjualan rumahnya di sana. Setibanya di rumah itu, Kim Sun-yi terus teringatkan kisah 47 tahun lepas di mana dia telah berpindah ke dalam rumah itu bersama ibu dan adiknya kerana masalah paru-paru yang dihadapinya. Mereka hidup di dalam kemiskinan.


Suatu hari, Kim Sun-yi ( Park Bo-young ) telah bertemu dengan seorang lelaki yang pelik dan liar di kawasan rumah mereka. Lelaki itu tiada identiti dan berkelakuan seperti haiwan liar. Ibunya, menganggap lelaki itu adalah salah seorang daripada kanak-kanak mangsa perang di korea dan mengambilnya sebagai anak angkat dan menamakannya sebagai Chul-soo ( Song Joong-ki ). Pada mulanya Sun-yi tidak suka dengan kehadiran Chul-soo, namun lama-kelamaan mereka menjadi rapat.


Ulasan

Bagusnya filem ini kerana tiada babak yang melampau. Sesuai untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat. Hero dengan heroin comel. Filem ni tak banyak dialog sangat, mungkin korang akan cepat bosan. Masa ai tengok pun, ai banyak cepatkan cerita. Itulah kelebihan tengok di website berbanding siaran di televisyen. Bleh skip je bahagian yang kita taknak tengok.




aisyaismail

Friday, 27 September 2019

MY LOVE FROM THE STAR - KIM SOO-HYUN, JUN JI-HYUN

September 27, 2019 8
MY LOVE FROM THE STAR - KIM SOO-HYUN, JUN JI-HYUN
Assalamualaikum and hye readers.



Cerita fantasi lagi. Hahaha! Tak adalah fantasi sangat tapi memang tak tercapai dek akal lelaki datang dari planet lain dengan muka jambunya. Setahu ai, alien semua menakutkan. Ai tak plan pun nak tengok cerita ni sebenarnya sebab hero dan heroin dia macam kakak dengan adik. Jambu sangat heronya. Tapi dah tertengok sebab tak ada cerita yang menarik untuk ditonton. 




Sinopsis

My Love From the Star mengisahkan tentang Do Min-joon ( Kim Soo-hyun ), seorang alien yang turun ke bumi bersama alien-alien yang lain semasa Dinasti Joseon. Semasa di bumi, Min-joon telah menyelamatkan seorang gadis yang jatuh di tebing dan ketika itu juga alien-alien yang lain pulang ke planet asal tanpa Min-joon. Min-joon perlu menunggu selama 4 abad untuk pulang semula ke planet asalnya.


Min-joon yang memiliki kuasa luar biasa dari manusia di bumi memiliki perwatakan menarik, tetapi beliau lebih gemar bersendiri. Setiap sepuluh tahun Min-joon akan menukar identiti dan mencari tempat baru untuk didiami. Masa terus berlalu dan di abad ke-20, Min-joon bekerja sebagai seorang Professor dan mengajar di sebuah Universiti tempatan.


Masa yang ditunggu-tunggu akhirnya akan tiba. Kurang lebih tiga bulan, Min-joon akan dapat pulang ke tempat asalnya. Namun, tanpa dirancang Min-joon telah bertemu dengan Cheong Song-yi ( Jun Ji-hyun ), seorang pelakon terkenal yang menjadi jiran di sebelah rumahnya. Song-yi mempunyai iras gadis yang diselamatkan semasa Dinasti Joseon. Pelbagai cara dilakukan untuk menjauhi Song-yi kerana Min-joon ingin meninggalkan bumi, namun gagal. 




Ulasan

Drama ni drama kehidupan orang kaya-kaya. Hero heroin semua kaya, rumah cantik, muka cantik semualah cantik. Mesti korang berangan nak dapat teman lelaki yang jatuh dari langit juga kan? Lepas tu sempurna. Hahaha! Jangan nak berangan lebih-lebih tau sebab alien belum tentu wujud.


P/S : Kenapa drama Korea selalunya ada lebih dari satu tajuk?




aisyaismail

Sunday, 15 September 2019

SAYUR GORENG ANDAI DAPAT KU UNDUR MASA

September 15, 2019 25
SAYUR GORENG ANDAI DAPAT KU UNDUR MASA
Assalamualaikum and hye readers.



Dalam banyak-banyak resipi, ini resipi yang paling senang. Tak pandai masak pun boleh jadi. Korang jangan bandingkan dengan masak air, nasi, maggie atau telur tau. Hahaha! Selain masak nasi dan goreng telur, sayur goreng adalah masakan pertama yang mak ai ajar ai masak. Sayur tu ikut suka korang lah nak guna sayur apa. Sayur campur pun ok. Tapi ai lagi suka sayur hijau.




Bahan-bahan

1. Sayur
2. 1 biji bawang merah dihiris
3. 1 ulas bawang putih dihiris
4. Minyak masak
5. Air
6. Garam
7. Rencah ( Ayam racik / daging racik / ikan bilis / udang kering / sotong / udang )
8. Cili merah dihiris


Cara-cara

1. Potong sayur dan cuci bersih-bersih.
2. Panaskan dalam 3 sudu minyak masak.
3. Tumis bawang sehingga naik bau kemudian masukkan bahan rencah dan cili merah. Kacau-kacau sekejap.
4. Masukkan air mengikut banyak mana kuah yang korang nak. Masukkan garam secukup rasa. Serbuk perasa terpulang pada korang. 
5. Tunggu hingga kuah mendidih dan masukkan sayur. Gaul-gaul sekejap. Kalau suka makan sayur yang dah layur, tunggu lama sikit.
6. Siap untuk dihidang dan dinikmati.


P/s : Cili merah boleh juga dimasukkan bersama sayur. Kalau nak pedas, guna cili padi.




aisyaismail

Sunday, 8 September 2019

90 TAHUN DI PASARAN! ADA BOH.. ADA UMMPH!!

September 08, 2019 34
90 TAHUN DI PASARAN! ADA BOH.. ADA UMMPH!!
Assalamualaikum and hye readers.



Tidak kira pada musim panas mahupun musim hujan, antara benda yang sentiasa di fikiran adalah minum teh o panas-panas sambil mencari idea penulisan di blog. Bahangnya sentiasa melegakan tekak. Ada kajian mengatakan minum teh mampu menurunkan berat badan. Walaupun teh adalah kafein, namun teh boleh menghidratkan badan. Tak salah mencuba.




BOH pengeluar teh terkemuka di Malaysia

Terdapat lebih daripada 1500 jenis teh di seluruh dunia, namun teh yang menjadi pilihan sudah semestinya teh BOH. BOH telah menjadi pengeluar teh terkemuka di Malaysia sejak tahun 1929. Jenama teh yang mempunyai “experteas” di Malaysia selama 90 tahun. Bukan masa yang sekejap tau.


Selama 90 tahun BOH telah mampu bertahan di pasaran. Bermula dengan hanya teh biasa, sehingga sekarang BOH telah menjadi jenama yang dikenali ramai dan menjadi sebahagian daripada tradisi di Malaysia. Jenama teh yang berasal daripada Malaysia ini kini mampu membanggakan kita di persada antarabangsa.




BOH ada Ummph!

Setiap hirupan membuatkan kita merasa Ummph! Sebab itu tidak kira waktu makan pagi, makan tengahari, makan petang mahupun makan malam, teh BOH menjadi pilihan untuk diminum oleh seisi keluarga. Letak lah bersama apa sahaja makanan, pasti membuka selera.


Teh BOH sangat sesuai dihidangkan di dalam pelbagai majlis dan perhimpunan. Nama BOH itu sendiri sangat sinonim dengan rasa hebat di rumah, restoran mahupun di gerai di tepi jalan. Sejak dahulu lagi, rasa, aroma dan warna teh BOH tidak pernah berubah. Rasa dengan aroma yang menenangkan dan melegakan kehausan. 


Berkongsi bersama yang tersayang

Teringat masa zaman masih bersekolah dulu. Setiap pagi mak akan bancuhkan air the BOH sebelum pergi sekolah. Satu cawan teh ai kongsi bersama adik-adik yang turut sama bersekolah. Terasa nikmat berkongsi secawan teh bersama yang tersayang. 




Selama yang ai perasan, BOH adalah jenama teh pertama yang ai sedar ada di dalam rumah. Daripada bancuhan menggunakan serbuk teh, kini jauh lebih mudah dengan adanya BOH potbag. BOH potbag bukan sahaja senang untuk disediakan, malah menjimatkan masa ketika bersantai bersama keluarga dan rakan-rakan. Sebab itu lah BOH sentiasa menjadi pilihan.


BOH bukan sahaja untuk generasi yang terdahulu, BOH adalah untuk semua generasi. Budak kecil pun boleh bancuh BOH potbag sendiri. Pastikan di rumah korang pun ada BOH potbag untuk merasai aroma yang sama. Ada BOH.. ada Ummph!!




aisyaismail

Tuesday, 27 August 2019

ENVIDIA FLAWLESS ON-THE-GO UNTUK SOLEKAN YANG RINGKAS DAN PANTAS

August 27, 2019 19
ENVIDIA FLAWLESS ON-THE-GO UNTUK SOLEKAN YANG RINGKAS DAN PANTAS
Assalamualaikum and hye readers.



Sebagai seorang wanita, sudah semestinya ai salah seorang daripada yang tak lari dari mengenakan solekan setiap hari. Akan tetapi, ai lebih selesa dengan solekan yang ringkas. Bukan tak mahu bercantik-cantik untuk ke pejabat, tapi tak sanggup nak duduk berjam-jam di hadapan cermin setiap hari. Sukar untuk mencari produk kecantikan yang sempurna tetapi tidak rumit dan tidak memakan masa.


Baru-baru ini ai baru tahu wujudnya produk solekan semudah ABC. Tak perlu nak ambil masa yang terlalu lama di hadapan cermin. Produk itu adalah ENVIDIA FLAWLESS ON-THE-GO. Bila pertama kali dengar nama ENVIDIA ni, ai membayangkan produk kosmetik dari luar negara.  Rupa-rupanya tidak. ENVIDIA merupakan produk kosmetik dalam negara yang semakin dikenali.




ENVIDIA Flawless On-The-Go dicipta khas untuk wanita-wanita di luar sana yang gemarkan solekan yang ringkas tapi wajah tetap nampak flawless dan berseri. Dengan menginspirasikan jenama antarabangsa, ENVIDIA diyakini mesra solat dan sudah pun mendapat kelulusan daripada KKM. Produk dari ENVIDIA juga 100% vegan, tiada paraben dan alkohol. Bahan-bahan yang digunakan adalah rose canina, minyak aprikot, kelapa dan avocado yang diimport dari Eropah dan Amerika Utara.


Semua produk ENVIDIA telah dikilangkan dengan menggunakan kemudahan teknologi dan terkini di Korea Selatan yang mempunyai sijil GMP dan ISO yang telah disahkan. Mengapa di Korea Selatan? Kenapa tidak di Malaysia sahaja? Kerana Korea Selatan sememangnya terkenal dengan produk kecantikan dan sentiasa dipantau oleh pihak berwajib Korea agar sentiasa terjamin mutunya dan selamat untuk pengguna.


Produk-produk Envidia Flawless On-The-Go

5 in 1 Cream Foundation




Krim foundation 5 dalam 1 yang merangkumi SPF 50 PA +++, consealer, moisturizer, essence dan balm ini pernah memenangi 'Harper's Bazaar Beauty Arward 2018' dan 'Marie Claire Beauty Award 2019'. Dengan sapuan krim foundation 5 dalam 1 dari ENVIDIA ini mampu menutup cela dengan sempurna dan korang boleh skip banyak turutan solekan. Mudah dan menjimatkan masa. Krim foundation ini tahan lama dan didatangkan dengan span anti bakteria.

Flirty Pearl Shadow Stick




Shadow stick ini didatangkan dengan span khas untuk memudahkan sapuan pada mata. Kalis air dan tahan sehingga 8 jam.

Gorgeous Cream Cheek Stick




Blusher ini yang paling ai suka. Mengandungi balm untuk menyegarkan kulit dan didatangkan dengan berus sapuan microfiber yang lembut. Teksturnya licin dan tidak melekat. Gorgeous Cream Cheek Stick ini pernah memenangi 'Hot 100 Bazaar Beauty Award 2018' dan juga 'Marie Claire Beauty Award 2019'. Sangat-sangat mudah unuk digunakan.

Matte Liquid Lipstick




Matte liquid lipstick ini berpigmentasi tinggi dan ringan. Tahan sehingga 8 jam lamanya. Mudah kering dan tidak mengeringkan bibir.

No Smudge. Stay All Day Waterproof Gel Liner




Gel liner yang kalis air ini didatangkan dengan span khas untuk memudahkan sapuan. Hujungnya yang tajam dan lembut mudah untuk digayakan. Tahan sehingga 24 jam dan kalis air.


Produk ENVIDIA boleh dibeli di mana?

Produk ENVIDIA boleh dibeli di outlet-outlet di AEON dan SOGO. Untuk pembelian secara online boleh ke instagram dan facebook @envidiabeauty. Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari www.envidia.com.my.




Sekarang tak perlu lagi nak buang masa dengan turutan solekan yang banyak. ENVIDIA Flawless On-The-Go dah cukup untuk membuatkan korang berasa yakin umtuk keluar rumah. Jadi apa tunggu lagi, cepat-cepat beli produk dari ENDIVIA untuk memudahkan solekan korang.




aisyaismail

Wednesday, 21 August 2019

DUA HARI SATU MALAM SERAMAI 22 ORANG DI VILLA 969, PORT DICKSON

August 21, 2019 8
DUA HARI SATU MALAM SERAMAI 22 ORANG DI VILLA 969, PORT DICKSON
Assalamualaikum and hye readers.



Masih terasa penat badan ai lepas balik dari bercuti di Port Dickson hujung minggu yang lepas. Pergi Port Dickson je pun, tapi dua hari satu malam di sana penuh dengan aktiviti. Yang pasti semua pun seronok.


Percutian pendek kali ini bersama keluarga Encik Husband. Selepas merancang dan memilih beberapa tempat selama beberapa bulan, akhirnya kami memilih Villa 969, Port Dickson sebagai destinasi hari keluarga kami. Jumlah semua sekali seramai 17 orang dewasa dan 5 orang kanak-kanak.




Villa 969, Port Dickson

Villa 969 terletak di tanah lot perumahan. Jalan masuknya betul-betul berhampiran Pantai Teluk Kemang yang popular tu. Kalau berjalan kaki dari villa ke pantai, memang berpeluh lah ketiak. Apa yang menarik di Villa 969 ini adalah kolam renang. Memang sesuai sangat untuk korang nak habiskan masa dengan keluarga di situ.


Terdapat 5 buah bilik yang selesa di villa ini. Setiap bilik diberi gelaran sebagai mummy, abang, kakak, adik dan juga baby. Kalau nak bandingkan dengan Erly Villa di Kuala Selangor yang kami pergi tahun lepas, Erly Villa jauh lebih besar dan cantik. Tapi macam ai cakap tadi, tarikan di Villa 969 adalah kolam renang selain ianya terletak di Port Dickson. Destinasi yang sangat popular untuk percutian di dalam Malaysia.


Di Villa 969 juga terdapat halaman yang luas untuk lakukan aktiviti berkumpulan. Antara aktiviti yang kami lakukan di halaman tersebut adalah permainan seperti tiup belon sampai pecah, baling belon, muzikal chair dan beberapa permainan lagi.


Gambar dari website Villa 969.

Selepas tamat semua permainan untuk petang Sabtu, semua menghabiskan masa berendam di dalam kolam sebelum sambung permainan di waktu malam pula. Yang lelaki pula sudah mula membakar arang untuk menu bbq. Tempat pemanggang, kipas dan arang sudah disediakan.


Malam itu juga kami adakan aktiviti tukar-tukar hadiah. Semua aktiviti di waktu malam kami lakukan di dalam rumah sahaja. Selepas tamat segala aktiviti, ada yang sambung berendam di dalam kolam, lepak sambil berborak dan ada yang masuk ke dalam bilik untuk tidur. Ai salah seorang daripada yang nak masuk tidur.


Bukan apa, ai ni sejenis susah nak tidur kat tempat baru. Memang dah tau akan terjaga beberapa kali di tengah malam, jadi ai cuba lah tidur awal walaupun hakikatnya mata ni tak nak lelap pun. Ai tetap tidur selepas pukul 12 juga.


Keesokkan harinya, selepas bersarapan dan berendam lagi di dalam kolam, kami bersiap-siap untuk pulang. Tepat pukul 12 tengahari kami keluar dari villa dan menuju ke Pantai Seri Purnama. Ai pertama kali pergi ke pantai ini.


Pantai Seri Purnama, Port Dickson

Kalau korang tak suka bersesak di Pantai Teluk Kemang, korang boleh pergi ke Pantai Seri Purnama. Orang tak ramai. Sama ada mereka tak tahu atau pun tak mahu ke situ. Tapi pantai ini tiada jualan barangan seperti di Pantai Teluk Kemang. Hanya ada sebuah kedai makan sahaja. Pergi ke mana-mana pun ada baik dan buruknya. Tak ada yang sempurna.




Selepas bermain layang-layang dan sesi bergambar, kami pulang ke rumah masing-masing dengan keletihan. Dan keletihan itu ai rasakan sehingga ke hari ini. Huh, faktor usia agaknya. Walau bagaimanapun, percutian bersama keluarga sentiasa menjadi percutian yang meriah dan menyeronokkan kalau korang bukan seorang yang anti sosial.




aisyaismail

Saturday, 17 August 2019

BLACK

August 17, 2019 8
BLACK
Assalamualaikum and hye readers.



Selain daripada drama Goblin, drama Black juga pernah viral semasa ditayangkan sekitar tahun 2017. Macam biasalah, ai tak layan benda-benda viral mengikut musim. Ai lebih kepada ikut mood. Kalau dah tak nak tu, korang pujuk lah macam mana pun, jarang ai terpedaya dengan pujuk rayu korang. Hehehe! Setahun selepas itu, barulah nak tengok sebab terbaca sinopsis macam best je. 




Sinopsis

Black mengisahkan tentang Kang Ha-ram (Go Ara), seorang gadis yang boleh meramal dan melihat cara kematian seseorang. Kebolehannya diketahui oleh seorang detektif, Han Moo-gang (Song Seung-heon) dan memintanya membantu dalam menyelesaikan satu kes. Pada mulanya Ha-ram enggan membantu, tetapi lama kelamaan beliau akur. Walau bagaimanapun, Moo-gang terkorban di dalam satu kejadian tembakan di sebuah pusat membeli belah.


Selepas kematian Moo-gang, Grim Reaper #444 (Kim Tae-woo) yang sedang menjejak kehilangan rakannya yang melarikan diri, memasuki ke dalam badan Moo-gang untuk memudahkannya menjejak rakannya tersebut. Orang lain ingatkan Moo-gang yang telah mati hidup kembali, hakikatnya itu adalah Grim Reaper #444 yang digelarkan sebagai Black. Black (Song Seung-heon) mula mengambil alih tugas Moo-gang sebagai detektif sambil menjejak roh tersebut.


Dalam mencari rakannya yang melarikan diri, pelbagai peristiwa dan tanda tanya terungkai. Black mula ingin mencari siapa dirinya sebelum menjadi Grim Reaper #444 dan apa kaitan dia dengan orang-orang di sekeliling Moo-gang. Ada juga diselitkan cerita cinta di antara Black, Ha-ram dan juga pengobanan. 


Ulasan

Mula-mula ai nak cakap cerita Black ni lambat. Banyak kali ai cepatkan drama tersebut. Haa, inilah kelebihan bila tak tengok di tv. Hehehe! Tapi, jalan cerita dia menarik sangat dan ai syorkan untuk korang tengok. Walaupun ai asyik cepatkan, tapi lepas tengok satu episod, nak tengok episod seterusnya sebab tertanya-tanya apa yang terjadi pada itu dan ini. Tipu lah kalau tak ada kisah cinta. Drama Korea kot. Tapi sikit je, sebab cerita ni memang tak fokus tentang cinta.


Lagi satu yang menariknya cerita Black ni, setiap watak yang diwujudkan bukanlah saja-saja. Semua watak berkait di antara satu sama lain yang akhirnya merungkai kepada satu persoalan yang paling besar, bagaimana kematian Black. Kelainan plot yang berubah dari semasa ke semasa menambahkan keseronokan dalam menonton. Kalau korang tak tengok lagi cerita Black ni, mesti korang tak akan menyangka punca kematian Black yang sebenarnya. 




aisyaismail

Thursday, 15 August 2019

BERCUTI DALAM LADANG - AGROFARMSTAY MELAKA

August 15, 2019 10
BERCUTI DALAM LADANG - AGROFARMSTAY MELAKA
Assalamualaikum and hye readers.



Bila bercakap tentang destinasi percutian, jarang sangat terlintas dalam kepala ai untuk bercuti di Melaka. Mana tidaknya, tak perlu bercuti pun ai memang dah selalu balik ke Melaka untuk melepaskan rindu pada mak dan baba di sana. Bila dah masuk rumah tu, memang berat kaki ai nak keluar balik.


Tanpa dirancang, ai dan Encik Husband telah pun membuat keputusan untuk menginap di Agrofarmstay Melaka pada cuti merdeka tahun lepas. Ya, ini cerita tahun lepas tapi ai baru nak ceritakan kat korang.




Kemas-kemas baju, kami balik rumah mak baba dulu dan keesokkannya barulah kami bergerak ke Agrofarmstay Melaka. Dekat je, dalam lima belas minit perjalanan. Tapi kami berdua sesat ya. Hahaha! Perjalanan terus jadi dekat satu jam. Semua waze punya pasal bawa jalan salah. Hahaha!


Di Agrofarmstay, korang boleh pilih untuk duduk di villa jika datang beramai-ramai atau di bilik untuk yang tidak ramai. Ai pilih bilik sahaja. Untuk dua orang je kan, tak kan lah ai nak duduk villa berdua je. Tapi jujur ai cakap, villa dia cantik dan besar. Tapi di bahagian dalam tak tahu lah sebab ai tak masuk.


Bilik yang kami duduk biasa-biasa je. Bayangkan macam korang duduk dalam homestay dekat kampung. Suasana di Agrofarmstay Melaka ni memang macam dalam kampung. Malam-malam sejuk dan bunyi cengkerik memang tak putus-putus. Pemandangan dia, segar mata memandang. Terutamanya di waktu pagi. Ahhhh! Rindunya suasana kampung!






Agrofarmstay ni pada ai lebih sesuai untuk korang yang sukakan aktiviti. Kalau datang secara berkumpulan memang seronok sebab konsep dia macam homestay dan bukannya hotel. Makan minum korang kena cari di luar kerana tiada kafe atau restoran di situ. Tapi untuk yang duduk di villa, ada dapur dan korang boleh masak sendiri. Kalau korang malas nak masak, khidmat katering ada disediakan. Tapi dah nama pun katering, kalau datang berdua, takkan nak katering juga.


Kalau korang pergi Agrofarmstay ni, jangan lupa bawa tuala mandi ya kerana tuala tidak disediakan. Jangan datang dengan harapan dilayan macam di hotel pula. Kalau nak layanan yang macam tu, lebih baik korang cari hotel je.




Perkara yang korang tak perlu risau di sini adalah aktiviti. Banyak aktiviti yang boleh dilakukan seperti memancing, sukaneka, berkayak, aktiviti kerohanian dan macam-macam lagi. Korang hanya perlu tempah aktiviti itu terlebih dahulu sahaja. Kolam renang pun ada. Tapi macam ai cakap tadi, jangan lupa bawa tuala mandi sendiri. Nak menunggang kuda pun ada. Tapi masa ai pergi tahun lepas, jurulatih kuda tak ada, jadi ai tak boleh nak naik kuda. Sekarang ai tak pasti lah dah ada ke belum.


Kawasan di Agrofarmstay Melaka memang sangat luas. Sesuai sangat untuk buat hari keluarga atau reunion. Ada dusun dan haiwan ternakan seperti kuda, kambing, ayam, itik dan arnab. Bolehlah kenalkan kat anak-anak korang. Yang duduk kat bandar tu, asyik tengok dalam buku je kan. Kalau nasib korang baik datang semasa musim buah-buahan, korang boleh makan buah di situ. Tapi tak boleh bawa keluar.






Oh ya, ai suka konsep dewan di Agrofarmstay Melaka. Dewannya berkonsepkan terbuka. Macam pondok yang besar. Dan di sana juga korang boleh adakan acara bergambar di pelbagai lokasi. Tapi sila perhatikan anak-anak korang setiap masa. Seronok memang seronok, keselamatan harus dijaga. Jangan bagi mereka bermain sendirian. Lebih-lebih lagi berhampiran tasik.





Untuk ke Agrofarmstay Melaka, korang hanya perlu waze je. Jangan terlepas simpang macam kami tau. Lepas tu salahkan waze yang bagi salah jalan. Hahaha!




aisyaismail